![]() インド電動二輪車市場:車両別(スクーター/モペット、オートバイ)、航続距離別(50キロ未満、50~100キロ、101~150キロ、150キロ以上)、バッテリー容量別(<25Ah, >25Ah)、電池別(鉛蓄電池、リチウムイオン)、地域別、競争、機会、予測、2021-2031FIndia Electric Two-Wheeler Market By Vehicle (Scooter/Mopeds, Motorcycle), By Range (Less than 50 Km, 50-100 Km, 101-150 Km, Above 150 Km), By Battery Capacity (<25Ah, >25Ah), By Battery (Lead Acid, Li-ion), By Region, Competition, Opportunities & Forecast, 2021-2031F 市場概観インドの電動二輪車市場は、2025年に7億8,581万米ドルと評価され、2031年には3億2,261万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは26.54%で拡大すると予測される。同市場は、環境に優しいモビリティ... もっと見る
サマリー市場概観インドの電動二輪車市場は、2025年に7億8,581万米ドルと評価され、2031年には3億2,261万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは26.54%で拡大すると予測される。同市場は、環境に優しいモビリティを求める消費者の傾向、電気ドライブトレインの効率性の進歩、政府の支援策によってダイナミックな変化を遂げつつある。FAME-IIやさまざまな州レベルのEV補助金制度などの政策は、初期コストの削減と普及の加速に役立っている。PM E-DRIVEのような新しい制度の導入やバッテリー技術の向上は、内燃機関(ICE)モデルよりも電気二輪車の実現可能性を高めている。環境意識の高まり、燃料価格の上昇、充電インフラの拡大は、このシフトをさらに強めている。新興企業も既存企業も製品イノベーションに投資しており、インドの消費者の選択肢を増やし、市場の堅調な拡大を支えている。FAME-IIスキーム、電気自動車に対するGST引き下げ、登録料免除、電気自動車ローンに対する所得税控除などの措置により、電気自動車はより手頃な価格で購入できるようになった。2024年には、初年度に最大118.5米ドルの補助金を提供するPM E-DRIVEスキームが開始され、この分野にさらなる弾みがつく。これらの政策は、消費者の購入コストを削減するだけでなく、EVセグメントにおける国内製造と技術革新を促進する。こうした支援策の顕著な影響として、電動二輪車の新興企業が2021年の54社から2024年初頭には150社以上に増加し、その多くが現在、市場で圧倒的な地位を占めている。Ola Electricが39%の市場シェアで首位に立つなど、新興企業は進化するインドの電動モビリティ事情において中心的な存在となっている。主な市場課題航続距離不安と充電制限進歩にもかかわらず、航続距離不安が電動二輪車普及の顕著な障壁となっている。消費者は、充電1回あたりの走行距離や信頼できる充電インフラが利用できるかどうかが不安なため、ICE車からの乗り換えをためらうことが多い。急速充電ステーションの少なさと充電時間の長さは、特に交通量の多い都市部では、ユーザーの利便性を低下させる。さらに、充電設備を備えた専用駐車場へのアクセスが限られていることも、都市生活者にとっての課題となっている。こうした要因は長距離移動を抑制し、EVの信頼性に対するユーザーの信頼に影響を与える。この問題に対処するには、バッテリー航続距離の技術的向上と、高密度で使い勝手の良い充電ネットワークの全国展開の加速が必要である。主な市場動向バッテリー・スワッピングとサブスクリプション・モデルバッテリー・スワッピングは、従来の充電に代わる時間節約型の代替手段として人気を集めており、専用ステーションでの迅速なバッテリー交換を提供している。このアプローチは、特に車両の高い稼働率に依存する物流・配送事業者にとって、業務効率を大幅に向上させる。バッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)のようなサブスクリプション・ベース・モデルでは、ユーザーはバッテリー使用料を毎月支払うことができるため、バッテリーの所有権を車両の所有権から切り離すことができ、初期購入コストを削減することができる。これらのサービスには、バッテリーの集中監視とライフサイクル管理も含まれる。バッテリー交換の成功は、業界全体の標準化、交換ステーションの広範な利用可能性、OEMとインフラ開発者間の調整にかかっている。このようなネットワークが都市部で拡大するにつれて、このモデルはインドにおける電動二輪車の経済性と採用パターンを再構築すると予想される。主な市場プレイヤー- Hero Electric Vehicles Pvt. Ltd- Okinawa Autotech International Private Limited- Greaves Electric Mobility Private Limited- Ather Energy Limited- PuR Energy Pvt.Ltd- Ola Electric Mobility Ltd- TVS Motor Company- Revolt Intellicorp Private Limited- BENLING INDIA ENERGY AND TECHNOLOGY PVT LTD- Bajaj Auto LtdReport Scope:本レポートでは、インドの電動二輪車市場を、以下に詳述した業界動向に加えて、以下のカテゴリーに分類しています。<25 Aho >25 Ah- インドの電動二輪車市場:電池別:鉛酸リチウムイオン- インドの電動二輪車市場:車両別:スクーター/原付バイク- インドの電動二輪車市場:国別:東インド-西インド-北インド-南インド競合情勢企業プロフィール:インドの電動二輪車市場における主要企業の詳細分析:TechSci Research社のインド電動二輪車市場レポートは、所定の市場データに基づいて、企業の特定のニーズに応じてカスタマイズを提供します。このレポートでは以下のカスタマイズが可能です:企業情報-追加市場プレイヤーの詳細分析とプロファイリング(最大5社)。目次1.はじめに1.1.製品概要1.2.レポートの主なハイライト1.3.市場カバレッジ1.4.対象市場セグメント1.5.調査期間2.調査方法2.1.調査方法2.2.調査目的2.3.ベースライン手法2.4.スコープの設定2.5.前提条件と限界2.6.調査ソース2.7.市場調査のアプローチ2.8.市場規模と市場シェアの算出方法2.9.予測方法3.エグゼクティブサマリー3.1.市場の概要3.2.主要市場セグメントの概要3.3.主要市場プレーヤーの概要3.4.主要地域の概要3.5.市場促進要因、課題、動向の概要4.インドの電動二輪車市場の展望4.1.市場規模・予測4.1.1.金額ベース4.2.市場シェアと予測4.2.1.車両別市場シェア分析(スクーター/モペット、二輪車)4.2.2.航続距離別市場シェア分析(50Km未満、50~100Km、101~150Km、150Km以上)4.2.3.バッテリー容量別市場シェア分析 (<25Ah, >25Ah)4.2.4.電池別市場シェア分析(鉛蓄電池、リチウムイオン電池)4.2.5.地域別市場シェア分析4.2.6.上位5社別市場シェア分析、その他(2025年)4.3.インドの電動二輪車市場マッピングと機会評価5.北インドの電動二輪車市場の展望5.1.市場規模と予測5.1.1.金額別5.2.市場シェアと予測5.2.1.車両別市場シェア分析5.2.2.航続距離別市場シェア分析5.2.3.バッテリー容量別市場シェア分析5.2.4.バッテリー別市場シェア分析6.南インドの電動二輪車市場展望6.1.市場規模・予測6.1.1.金額別6.2.市場シェアと予測6.2.1.車両別市場シェア分析6.2.2.航続距離別市場シェア分析6.2.3.バッテリー容量別市場シェア分析6.2.4.バッテリー別市場シェア分析7.東インドの電動二輪車市場展望7.1.市場規模・予測7.1.1.金額別7.2.市場シェアと予測7.2.1.車両別市場シェア分析7.2.2.航続距離別市場シェア分析7.2.3.バッテリー容量別市場シェア分析7.2.4.バッテリー別市場シェア分析8.西インド電動二輪車市場の展望8.1.市場規模・予測8.1.1.金額別8.2.市場シェアと予測8.2.1.車両別市場シェア分析8.2.2.航続距離別市場シェア分析8.2.3.バッテリー容量別市場シェア分析8.2.4.電池別市場シェア分析9.市場ダイナミクス9.1.促進要因9.2.課題10.市場動向と発展11.ポーターズファイブフォース分析12.政策と規制の状況13.インド経済プロフィール14.混乱:紛争、パンデミック、貿易障壁15.競争環境15.1.企業プロフィール15.1.1.ヒーロー・エレクトリック・ビークル社15.1.1.1.事業概要15.1.1.2.企業スナップショット15.1.1.3.製品とサービス15.1.1.4.財務(入手可能な情報による)15.1.1.5.主要市場の焦点と地理的プレゼンス15.1.1.6.最近の動向15.1.1.7.主要経営陣15.1.2.沖縄オートテック・インターナショナル社15.1.3.グリーブス・エレクトリック・モビリティ・プライベート・リミテッド15.1.4.アザー・エナジー・リミテッド15.1.5.PuR Energy Pvt. Ltd15.1.6.オラ・エレクトリック・モビリティ社15.1.7.TVS Motor Company15.1.8.リボルト・インテリコープ・プライベート・リミテッド15.1.9.ベンリング・インディア・エナジー・アンド・テクノロジー社15.1.10.バジャイ・オート社16.戦略的提言17.会社概要と免責事項
SummaryMarket Overview India Electric Two-Wheeler Market was valued at USD 785.81 million in 2025 and is projected to reach USD 3226.16 million by 2031, expanding at a CAGR of 26.54% during the forecast period. The market is undergoing a dynamic transformation driven by consumer inclination toward eco-friendly mobility, advancements in electric drivetrain efficiency, and supportive government initiatives. Policies such as FAME-II and various state-level EV subsidy programs are helping reduce upfront costs and accelerate adoption. The introduction of new schemes like PM E-DRIVE and improvements in battery technology are enhancing the viability of electric two-wheelers over internal combustion engine (ICE) models. Increasing environmental awareness, rising fuel prices, and expanding charging infrastructure are further reinforcing this shift. Startups and established players alike are investing in product innovation, leading to a surge in options for Indian consumers and supporting robust market expansion. Key Market Drivers Supportive Government Policies Policy incentives from both central and state governments are acting as strong catalysts for electric two-wheeler adoption. Measures such as the FAME-II scheme, GST reductions on electric vehicles, registration fee waivers, and income tax deductions on EV loans have made EVs more affordable and accessible. The launch of the PM E-DRIVE scheme in 2024, offering a maximum subsidy of USD 118.5 in its first year, adds further momentum to the sector. These policies not only reduce consumer acquisition costs but also promote domestic manufacturing and innovation in the EV segment. A notable impact of these supportive measures is the rise in electric two-wheeler startups—from 54 in 2021 to over 150 by early 2024—many of which now hold dominant market positions. With Ola Electric leading at a 39% market share, startups have become central players in India’s evolving electric mobility landscape. Continued policy reinforcement is expected to sustain high adoption rates in the coming years. Key Market Challenges Range Anxiety and Charging Limitations Despite progress, range anxiety remains a prominent barrier to widespread electric two-wheeler adoption. Consumers often hesitate to switch from ICE vehicles due to uncertainty about travel distance per charge and the availability of reliable charging infrastructure. The scarcity of fast-charging stations and extended charging durations reduce user convenience, especially in high-traffic urban areas. Moreover, limited access to private parking with charging setups poses challenges for city dwellers. These factors discourage long-distance travel and impact user confidence in EV reliability. Addressing this issue requires technological enhancements in battery range and accelerated deployment of a dense, user-friendly charging network nationwide. Key Market Trends Battery Swapping and Subscription Models Battery swapping is gaining traction as a time-saving alternative to conventional charging, offering rapid battery replacement at dedicated stations. This approach significantly boosts operational efficiency, especially for logistics and delivery operators that rely on high vehicle utilization. Subscription-based models such as Battery-as-a-Service (BaaS) allow users to pay a monthly fee for battery use, separating battery ownership from vehicle ownership and reducing upfront purchase costs. These services also include centralized battery monitoring and lifecycle management. Successful implementation of battery swapping hinges on industry-wide standardization, wide availability of swap stations, and coordination among OEMs and infrastructure developers. As these networks grow in urban areas, this model is expected to reshape the economics and adoption patterns of electric two-wheelers in India. Key Market Players • Hero Electric Vehicles Pvt. Ltd • Okinawa Autotech International Private Limited • Greaves Electric Mobility Private Limited • Ather Energy Limited • PuR Energy Pvt. Ltd • Ola Electric Mobility Ltd • TVS Motor Company • Revolt Intellicorp Private Limited • BENLING INDIA ENERGY AND TECHNOLOGY PVT LTD • Bajaj Auto Ltd Report Scope: In this report, the India Electric Two-Wheeler Market has been segmented into the following categories, in addition to the industry trends which have also been detailed below: • India Electric Two-Wheeler Market, By Range: o 50–100 Km o 101–150 Km o Less than 50 Km o Above 150 Km • India Electric Two-Wheeler Market, By Battery Capacity: o <25 Ah o >25 Ah • India Electric Two-Wheeler Market, By Battery: o Lead Acid o Li-ion • India Electric Two-Wheeler Market, By Vehicle: o Scooter/Mopeds o Motorcycle • India Electric Two-Wheeler Market, By Country: o East India o West India o North India o South India Competitive Landscape Company Profiles: Detailed analysis of the major companies present in the India Electric Two-Wheeler Market. Available Customizations: India Electric Two-Wheeler Market report with the given market data, TechSci Research offers customizations according to the company’s specific needs. The following customization options are available for the report: Company Information • Detailed analysis and profiling of additional market players (up to five).Table of Contents1. Introduction 1.1. Product Overview 1.2. Key Highlights of the Report 1.3. Market Coverage 1.4. Market Segments Covered 1.5. Research Tenure Considered 2. Research Methodology 2.1. Methodology Landscape 2.2. Objective of the Study 2.3. Baseline Methodology 2.4. Formulation of the Scope 2.5. Assumptions and Limitations 2.6. Sources of Research 2.7. Approach for the Market Study 2.8. Methodology Followed for Calculation of Market Size & Market Shares 2.9. Forecasting Methodology 3. Executive Summary 3.1. Overview of the Market 3.2. Overview of Key Market Segmentations 3.3. Overview of Key Market Players 3.4. Overview of Key Regions 3.5. Overview of Market Drivers, Challenges, and Trends 4. India Electric Two-Wheeler Market Outlook 4.1. Market Size & Forecast 4.1.1. By Value 4.2. Market Share & Forecast 4.2.1. By Vehicle Market Share Analysis (Scooter/Mopeds, Motorcycle) 4.2.2. By Range Market Share Analysis (Less than 50Km, 50-100Km, 101-150Km, Above 150Km) 4.2.3. By Battery Capacity Market Share Analysis (<25Ah, >25Ah) 4.2.4. By Battery Market Share Analysis (Lead Acid, Li-ion) 4.2.5. By Region Market Share Analysis 4.2.6. By Top 5 Companies Market Share Analysis, Others (2025) 4.3. India Electric Two-Wheeler Market Mapping & Opportunity Assessment 5. North India Electric Two-Wheeler Market Outlook 5.1. Market Size & Forecast 5.1.1. By Value 5.2. Market Share & Forecast 5.2.1. By Vehicle Market Share Analysis 5.2.2. By Range Market Share Analysis 5.2.3. By Battery Capacity Market Share Analysis 5.2.4. By Battery Market Share Analysis 6. South India Electric Two-Wheeler Market Outlook 6.1. Market Size & Forecast 6.1.1. By Value 6.2. Market Share & Forecast 6.2.1. By Vehicle Market Share Analysis 6.2.2. By Range Market Share Analysis 6.2.3. By Battery Capacity Market Share Analysis 6.2.4. By Battery Market Share Analysis 7. East India Electric Two-Wheeler Market Outlook 7.1. Market Size & Forecast 7.1.1. By Value 7.2. Market Share & Forecast 7.2.1. By Vehicle Market Share Analysis 7.2.2. By Range Market Share Analysis 7.2.3. By Battery Capacity Market Share Analysis 7.2.4. By Battery Market Share Analysis 8. West India Electric Two-Wheeler Market Outlook 8.1. Market Size & Forecast 8.1.1. By Value 8.2. Market Share & Forecast 8.2.1. By Vehicle Market Share Analysis 8.2.2. By Range Market Share Analysis 8.2.3. By Battery Capacity Market Share Analysis 8.2.4. By Battery Market Share Analysis 9. Market Dynamics 9.1. Drivers 9.2. Challenges 10. Market Trends & Developments 11. Porters Five Forces Analysis 12. Policy & Regulatory Landscape 13. India Economic Profile 14. Disruptions: Conflicts, Pandemics and Trade Barriers 15. Competitive Landscape 15.1. Company Profiles 15.1.1. Hero Electric Vehicles Pvt. Ltd 15.1.1.1. Business Overview 15.1.1.2. Company Snapshot 15.1.1.3. Products & Services 15.1.1.4. Financials (As Per Availability) 15.1.1.5. Key Market Focus & Geographical Presence 15.1.1.6. Recent Developments 15.1.1.7. Key Management Personnel 15.1.2. Okinawa Autotech International Private Limited 15.1.3. Greaves Electric Mobility Private Limited 15.1.4. Ather Energy Limited 15.1.5. PuR Energy Pvt. Ltd 15.1.6. Ola Electric Mobility Ltd 15.1.7. TVS Motor Company 15.1.8. Revolt Intellicorp Private Limited 15.1.9. BENLING INDIA ENERGY AND TECHNOLOGY PVT LTD 15.1.10. Bajaj Auto Ltd 16. Strategic Recommendations 17. About Us & Disclaimer
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