車載コネクティビティSoC、NAD、TCU市場The Automotive Connectivity SoC, NAD and TCU Markets 概要 本レポートは、コネクテッドカーのバリューチェーンのハードウェア部分、特に乗用車と商用車のOEMが搭載するデバイスに焦点を当てている。Berg Insightの予測によると、乗用車と商用車向けTCUの... もっと見る
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サマリー概要 本レポートは、コネクテッドカーのバリューチェーンのハードウェア部分、特に乗用車と商用車のOEMが搭載するデバイスに焦点を当てている。Berg Insightの予測によると、乗用車と商用車向けTCUの世界出荷台数は2024年に7,440万台に達する。CAGR(年平均成長率)5.0%で成長し、2029年の世界出荷台数は9,500万台に達する見込みである。Berg Insightが新たに発行した90ページの戦略レポートで、業界の最新動向をご覧ください。
この調査レポートは車載コネクティビティSoC、NAD、TCU市場を分析・予測したBerg Insightの市場調査報告書です。Berg Insightのこの戦略的調査レポートは、5年間の業界予測や専門家による解説など、90ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供し、ビジネス上の意思決定にお役立ていただけます。 本レポートのハイライト
TCUの総市場価値は2024年に860万ユーロに達する。 現在、世界の大手自動車メーカー各社はほぼすべて、主要地域で大衆向けのコネクテッド・サービスを開始している。コネクテッド・カーは、車両と外部ネットワークおよびナビゲーション衛星システムとの通信を提供するテレマティクス・コントロール・ユニット(TCU)に依存している。提供されるコネクテッドカー・サービスの例としては、eCallやロードサイドアシスタンス、盗難車追跡(SVT)、車両診断、OTA(Over-the-Air)アップデート、コネクテッド・ナビゲーション、音楽やビデオストリーミングなどのエンターテインメント・サービス、コンビニエンス・サービス、Wi-Fiホットスポット、AIパーソナル・アシスタント・サービスなどがある。 Berg Insightの予測によると、乗用車および商用車向けTCUの世界出荷台数は2024年に7,440万台に達する。年平均成長率(CAGR)5.0%で成長し、2029年の世界出荷台数は9,500万台に達すると予測される。TCUの世界市場総額は、2024年の86億ユーロから2029年には115億ユーロに成長すると予測される。ベルグインサイトは、2024年に世界で販売される新車乗用車・商用車の78%がTCUを搭載し、2023年の74%から増加すると予測している。現在販売されているTCUの大半は4G LTE接続を搭載しているが、多くの自動車メーカーは今後数年間に発売される次世代自動車に5G TCUを採用する予定だ。ベルグインサイトは、2029年には5G TCUが総出荷台数の約70%を占めると予想している。 OEMのハードウェア・テレマティクスのエコシステムは、TCUベンダー、ネットワーク・アクセス・デバイス(NAD)ベンダー、システムオンチップ(SoC)サプライヤーにまたがっている。このバリューチェーンは、両端に強力なアクターが存在することが特徴である。自動車OEMはサプライヤーに対して大きな影響力を持ち、技術仕様と商取引条件の両方を決定する。反対に、SoCサプライヤーは、参入に対する高い技術的障壁と高度に集中した市場構造に支えられ、大きな交渉力を維持している。その結果、NADとTCUベンダーは、川上と川下の支配的なプレーヤーの中間に位置し、制約の中で活動している。これらのプレーヤーは、OEMとSoCサプライヤーの競合する要求のバランスを継続的に取り、これらの関係を維持するために設計と取引条件を適応させなければならない。このような環境での成功は、柔軟性、技術的な俊敏性、SoCサプライヤーの依存関係を効果的に管理しながらOEMの要求と密接に連携する能力によって大きく左右される。 TCUの設計と開発は、他の車両システムとの統合、厳しい品質基準への適合、車種の長いライフサイクルにおける性能の確保が求められるため複雑である。このため、TCUは一般的に、自動車メーカーと協力して定評のある自動車部品メーカーが開発している。ベルグインサイトは、LGエレクトロニクスを出荷台数でTCUベンダーのトップに位置づけている。次点はAumovioとHarmanで、いずれも大きな市場シェアを占めている。他の主なTCUベンダーには、アクティア、ボッシュ、デンソー、デザイSVオートモーティブ、Gosuncn WeLink、現代モービス、リア、Lan-You Technology、Marelli、Neusoft Corporation、Valeoなどがある。 TCUエコシステムにおける重要なプレーヤーには、SoCベンダーとNADモジュールベンダーが含まれる。車載用コネクティビティSoC分野は、クアルコムが大きなシェアを占めており、クアルコムはすべての大手NADモジュールベンダー、TCUサプライヤー、自動車OEMと長年にわたって関係を築いている。2位はMediaTekで、IoT事業を戦略的にハイエンド5Gアプリケーションに軸足を移しており、近年は自動車分野に力を入れている。その他の重要な車載コネクティビティSoCベンダーは、中国のUNISOCとASR Microelectronicsである。SoCはNADモジュールに統合される。NADモジュールの開発業者には、セルラーモジュール専門のプロバイダーと、社内にNADモジュールの設計能力を持つ垂直統合型TCUメーカーとして活動するTCUベンダーの両方が含まれる。Quectelは自動車業界向けNADモジュールの主要プロバイダーで、Rolling Wirelessがこれに続く。その他の主なNADモジュールベンダーには、TCUベンダーのLG ElectronicsやAumovio、専門モジュールベンダーのFavalon(Fibocom)、MeiG、Kontronなどがある。 本レポートは以下の質問に答えるものである:
目次目次
目次 要旨 1 乗用車・商用車市場
1.1 乗用車・商用車市場データ 2 市場予測と動向
2.1 市場予測 3 企業プロフィールと戦略
3.1 TCU vendors 用語集 プレスリリース
2025年11月10日 プレスリリース 世界有数のIoT市場調査会社Berg Insightはこの度は、テレマティクス・コントロール・ユニット(TCU)市場をカバーする新レポートを発表した。Berg Insightは、乗用車と商用車向けTCUの世界出荷台数が2024年に7,440万台に達すると推定している。年平均成長率(CAGR)5.0%で成長し、2029年の世界出荷台数は9,500万台に達すると予測される。TCUの世界市場総額は、2024年の86億ユーロから2029年には115億ユーロに成長すると予測される。現在販売されているTCUの大半は4G LTE接続を採用しているが、多くの自動車メーカーは今後数年間に発売される次世代自動車に5G TCUを採用する予定である。ベルグインサイトは、2029年には5G TCUが総出荷台数の約70%を占めると予想している。 OEMのハードウェア・テレマティクス・エコシステムは、TCUベンダー、ネットワーク・アクセス・デバイス(NAD)ベンダー、システムオンチップ(SoC)サプライヤーに及んでいる。「Berg InsightのシニアアナリストであるMartin Cederqvist氏は、「Berg Insightは、LG Electronicsを26%の市場シェアを持つ主要なTCUサプライヤーとしている。他の主要サプライヤーには、Aumovio、Harman、Denso、Valeo、Marelli、Actia、Bosch、Desay SV Automotive、Gosuncn WeLink、Hyundai Mobis、Lear、Lan-You Technology、Neusoft Corporationが含まれる。NADモジュール分野では、ベルグインサイトはQuectelを市場シェア23%のリーダーとしている。「同社は中国国内市場だけでなく、国際市場でも強力な地位を占めており、世界最大のセルラーモジュールベンダーとしての巨大なスケールから利益を得ている」とBerg Insightの主席アナリスト、Fredrik Stalbrand氏は付け加えた。他の主要なNADモジュールベンダーには、Rolling Wireless、Favalon(Fibocom)、MeiG、Kontronなどがある。また、LG ElectronicsとAumovioは、自社のTCU用にNADモジュールを自社開発している。コネクティビティSoC分野では、クアルコムが82%という驚異的な市場シェアでリードしている。クアルコムは、車載用接続SoCが依然として主力製品である一方で、デジタルコックピット向けSoCの主要プロバイダとしても台頭しており、自律走行領域の開発を推進する上で有利な立場にあります。クアルコムは、MediaTek社、中国のUNISOC社およびASR Microelectronics社に対抗している。 TCUのバリューチェーンは、両端に強力なアクターがいることが特徴である。「自動車OEMはサプライヤーに対して大きな影響力を持ち、技術仕様と商業条件の両方を決定する。反対に、SoCサプライヤーは、参入に対する高い技術的障壁と高度に集中した市場構造に支えられ、大きな交渉力を維持しています」と、Cederqvist氏は述べています。その結果、NADとTCUベンダーは、川上と川下の支配的なプレーヤーの中間に位置し、制約の中で活動している。これらのプレーヤーは、OEMとSoCサプライヤーの競合する要求のバランスを継続的に取り、これらの関係を維持するために設計とビジネス条件を適応させなければならない。このような環境での成功は、柔軟性、技術的な俊敏性、SoCサプライヤーの依存関係を効果的に管理しながらOEMの要求と密接に連携する能力によって大きく左右される。 今後数年間、市場に影響を与えるであろう新技術のトレンドがいくつかある。「OEMにとっての課題は、セルラーネットワークの世代に合わせると同時に、費用対効果の高いソリューションを提供することです。5G RedCapは、これらの課題を解決する有望なソリューションです。TCUと他のシステムとの統合は、性能向上とコスト削減という点でTCU供給が競争優位性を見いだせる分野である」と、Stalbrand氏は述べている。TCUとスマートコックピットの統合設計は中国で人気を集めており、いくつかのベンダーはTCUとアンテナの統合ソリューションを発表している。「V2X通信、Software-Defined Vehicle、自律走行、衛星通信などの新技術やユースケースも、今後数年間はTCU市場に影響を与えるだろう。
SummaryDescription This report focuses on the hardware part of the connected vehicle value chain, and specifically the devices installed by the passenger car and commercial vehicle OEMs. Berg Insight estimates that global shipments of TCUs for both passenger cars and commercial vehicles reached 74.4 million units in 2024. Growing at a CAGR of 5.0 percent, global shipments are expected to reach 95.0 million units in 2029. Get up to date with the latest industry trends in this new 90-page strategy report from Berg Insight.
The Automotive Connectivity SoC, NAD and TCU Markets is a strategy report from Berg Insight covering the OEM segment for passenger cars and commercial vehicles. This strategic research report from Berg Insight provides you with 90 pages of unique business intelligence including 5-year industry forecasts and expert commentary on which to base your business decisions. Highlights from this report:
The total TCU market value reached € 8.6 million in 2024 Virtually all of the world’s leading vehicle OEMs have launched mass-market connected services in key regions today. Connected vehicles rely on a telematics control unit (TCU), which provides communications between the vehicle and external networks and navigation satellite systems. Examples of connected car services offered include eCall and roadside assistance, stolen vehicle tracking (SVT), vehicle diagnostics, over-the-air (OTA) updates, connected navigation, entertainment services such as music and video streaming, convenience services, Wi-Fi hotspots as well as AI personal assistant services. Berg Insight estimates that global shipments of TCUs for both passenger cars and commercial vehicles reached 74.4 million units in 2024. Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 5.0 percent, global shipments are expected to reach 95.0 million units in 2029. The total global market value of TCUs is forecasted to grow from € 8.6 billion in 2024 to € 11.5 billion in 2029. Berg Insight estimates that 78 percent of all new passenger cars and commercial vehicles sold worldwide in 2024 were equipped with a TCU, up from 74 percent in 2023. The vast majority of all sold TCUs today feature 4G LTE connectivity, though many carmakers plan to use 5G TCUs for the next generation of cars that will be released in the upcoming years. Berg Insight expects that 5G TCUs will account for about 70 percent of total shipments in 2029. The OEM hardware telematics ecosystem spans TCU vendors, network access device (NAD) vendors and system-on-chip (SoC) suppliers. The value chain is characterised by powerful actors at both ends. Vehicle OEMs hold substantial leverage over their suppliers and dictates both technical specifications and commercial terms. At the opposite end, SoC suppliers maintain significant bargaining power, underpinned by high technological barriers to entry and a highly concentrated market structure. Consequently, NAD and TCU vendors operate in a constrained middle ground between dominant upstream and downstream players. These players must continuously balance the competing demands of OEMs and SoC suppliers, adapting their designs and business terms to maintain these relationships. Success in this environment largely depends on flexibility, technical agility and the ability to align closely with OEM requirements while effectively managing SoC supplier dependencies. The design and development of TCUs is complex as these have to integrate with other vehicle systems, fulfil strict quality standards and ensure performance during the long lifecycle of a vehicle model. For this reason, TCUs are generally developed by established automotive suppliers in cooperation with car manufacturers. Berg Insight ranks LG Electronics as the leading TCU vendor in terms of shipments. Aumovio and Harman were the runners-up, both holding significant market shares. Other major TCU vendors include Actia, Bosch, Denso, Desay SV Automotive, Gosuncn WeLink, Hyundai Mobis, Lear, Lan-You Technology, Marelli, Neusoft Corporation and Valeo. Important players in the TCU ecosystem include SoC vendors and NAD module vendors. The automotive connectivity SoC segment is heavily dominated by Qualcomm, which has long-standing relationships with all of the largest NAD module vendors, TCU suppliers and automotive OEMs. MediaTek ranks second and has strategically pivoted its IoT business towards high-end 5G applications, with a strong focus on the automotive sector in recent years. Other important automotive connectivity SoC vendors are China-based UNISOC and ASR Microelectronics. The SoCs are in turn integrated into NAD modules. NAD module developers include both specialised cellular module providers, as well as TCU vendors that operate as vertically integrated TCU makers with in-house NAD module design capabilities. Quectel is the leading provider of NAD modules for the automotive industry, followed by Rolling Wireless. Other major NAD module vendors include the TCU vendors LG Electronics and Aumovio, as well as specialised module vendors like Favalon (Fibocom), MeiG and Kontron. This report answers the following questions:
Table of ContentsTable of Contents
Table of Contents Executive summary 1 The Passenger Car and Commercial Vehicle Market
1.1 Passenger car and commercial vehicle market data 2 Market Forecasts and Trends
2.1 Market forecasts 3 Company Profiles and Strategies
3.1 TCU vendors Glossary Press Release
2025-11-10 Press releases Berg Insight, the world’s leading IoT market research provider, today released a new report covering the telematics control unit (TCU) market. Berg Insight estimates that global shipments of TCUs for both passenger cars and commercial vehicles reached 74.4 million units in 2024. Growing at compound annual growth rate (CAGR) of 5.0 percent, global shipments are expected to reach 95.0 million units in 2029. The total global market value of TCUs is forecasted to grow from € 8.6 billion in 2024 to € 11.5 billion in 2029. The vast majority of all TCUs sold today feature 4G LTE connectivity, though many carmakers plan to use 5G TCUs for the next generation of cars that will be released in the upcoming years. Berg Insight expects that 5G TCUs will account for about 70 percent of total shipments in 2029. The OEM hardware telematics ecosystem spans TCU vendors, network access device (NAD) vendors and system-on-chip (SoC) suppliers. “Berg Insight ranks LG Electronics as the leading TCU supplier with a market share of 26 percent”, said Martin Cederqvist, Senior Analyst at Berg Insight. Other leading suppliers include Aumovio, Harman, Denso, Valeo, Marelli, Actia, Bosch, Desay SV Automotive, Gosuncn WeLink, Hyundai Mobis, Lear, Lan-You Technology and Neusoft Corporation. In the NAD module segment, Berg Insight has identified Quectel as the market leader with a market share of 23 percent. “The company holds a strong position in its domestic market in China, as well as internationally, and benefits from its massive scale as the world’s largest cellular module vendor”, added Fredrik Stalbrand, Principal Analyst at Berg Insight. Other major NAD module vendors include Rolling Wireless, Favalon (Fibocom), MeiG and Kontron. LG Electronics and Aumovio moreover develop NAD modules in-house for their own TCUs. Qualcomm leads the connectivity SoC segment with an impressive 82 percent market share. While automotive connectivity SoCs remain a core pillar of its offering, Qualcomm has also emerged as the leading provider of SoCs for digital cockpits and is well positioned to drive development in the autonomous driving domain. The company is challenged by MediaTek and China-based UNISOC and ASR Microelectronics. The TCU value chain is characterised by powerful actors at both ends. “Vehicle OEMs hold substantial leverage over their suppliers and dictates both technical specifications and commercial terms. At the opposite end, SoC suppliers maintain significant bargaining power, underpinned by high technological barriers to entry and a highly concentrated market structure”, said Mr. Cederqvist. Consequently, NAD and TCU vendors operate in a constrained middle ground between dominant upstream and downstream players. These players must continuously balance the competing demands of OEMs and SoC suppliers, adapting their designs and business terms to maintain these relationships. Success in this environment largely depends on flexibility, technical agility and the ability to align closely with OEM requirements while effectively managing SoC supplier dependencies. There are several new technology trends that will affect the market in the upcoming years. “A challenge for OEMs is to align with the cellular network generations while at the same time providing cost-effective solutions. 5G RedCap is a promising solution to handle these challenges going forward”, said Mr. Stalbrand. The integration of the TCUs with other systems is an area where TCU supplies can find competitive advantage in terms of improved performance and cost savings. Integrated TCU and smart cockpit designs are gaining traction in China, while several vendors have also launched integrated TCU-antenna solutions. “Emerging technologies and use cases such as V2X communications, software-defined vehicles, autonomous driving and satellite communications will also have an impact on the TCU market in the coming years”, concluded Mr. Cederqvist.
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