世界各国のリアルタイムなデータ・インテリジェンスで皆様をお手伝い

インド学校制服市場概要、2030年

インド学校制服市場概要、2030年


India School Uniform Market Overview, 2030

インドにおける学校制服の発展は、その歴史と社会政治に大きな影響を受けている。ミッションスクールやエリートスクールでは、英国式の服装が規律、階層、適合性を象徴しており、制服教育の基礎は植民地時代の遺... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 納期 ページ数 言語
Bonafide Research & Marketing Pvt. Ltd.
ボナファイドリサーチ
2025年7月31日 US$2,450
シングルユーザーライセンス
ライセンス・価格情報
注文方法はこちら
2-3営業日以内 80 英語

英語原文をAIを使って翻訳しています。


 

サマリー

インドにおける学校制服の発展は、その歴史と社会政治に大きな影響を受けている。ミッションスクールやエリートスクールでは、英国式の服装が規律、階層、適合性を象徴しており、制服教育の基礎は植民地時代の遺産によって築かれた。独立後もこの慣習は続いたが、平等と世俗主義というインドの理想を反映するように修正された。今日、制服はインドの巨大な教育システム全体で一般的だが、その適用は州や学校の種類によって異なる。全国的な制服法と中央の制服法の対立は、困難の大きな原因となっている。教育が同時進行のテーマであるにもかかわらず、州政府が統一基準の大半の制定を担当しており、その結果、カリキュラム、実施方法、資金面で地域格差がかなり生じている。タミル・ナードゥ州やケララ州のように、公立学校の生徒に社会的プログラムを通じて制服を無料で提供する州もあるが、地方や学校レベルで決定させることができる州もある。公立校と私立校の違いは明らかだ。私立学校では、組織のアイデンティティとステータスを確立するために、制服(時にはブランド品)が頻繁に義務付けられている。これとは対照的に、公立学校ではシンプルで実用的な服装が優先され、公的な補助金が頻繁に支給される。この食い違いは、より広範な経済的不平等を反映しており、教育における平等とインクルージョンについての議論に拍車をかけている。不利な立場にある人々にとって、アクセシビリティと学費の安さは依然として大きな問題である。制服を無料または補助金付きで提供するプログラムもあるが、部族や農村地域ではまだ実施に格差がある。これに対し、市民社会や非政府組織の組織が介入し、より大規模な教育支援プログラムの一環として、恵まれない子どもたちに制服を支給している。入学キャンペーンに一貫した支給を含めることで、PratamやGoonjのような団体は、物理的な障害と意識的な障害の両方に対処している。インドの制服は単なる衣服ではなく、アイデンティティ、規律、教育的平等への希望を象徴している。

Bonafide Research社が発行した調査レポート「India School Uniform Market Overview, 2030」によると、インドの学校制服市場は2025年から2030年にかけて年平均成長率8.27%以上で成長すると予測されている。都市部と農村部の両方の市場向けに安価でカスタマイズ可能な製造を提供する地元生産者が、インドの学校制服業界の大半を占めている。こうした中小企業は、インドの多様な生徒のために大量の制服供給を維持するために不可欠である。何百万人もの若者が公立・私立の学校に入学しているため、需要が一貫して地理的に集中しており、地元の生産者や地域の繊維センターが有利となっている。特にPM-SHRI「PM Schools for Rising India」プログラムでは、政府のプログラムによって、制服の支給や標準化など、学校のインフラや質の改善に新たな弾みがついている。これらの学校は模範的な学校となるよう努力しており、生徒の誇りと調和を育む高品質の制服に特別な資金が提供されることも多い。このようなプログラムに基づく制服の政府入札は、繊維協同組合や製造業者にとって主要なビジネス源となっている。インド基準局 BIS認証は、品質とコンプライアンスに関して、ますます人気が高まっている。ユニフォームに使用されるテキスタイルは、耐久性、堅牢度、安全性を保証するため、特に政府調達においては、常に要求されるわけではないにせよ、BIS規格がますます推進されている。品質要件に関する知識が深まるにつれ、BIS規格に従う業者も増えている。いくつかの州では、学校の服装規定に対する改革も議論と再設計を促している。一部の学校では、カリキュラムを時代遅れの融通の利かないモデルから、より気候を意識した、子供に優しいものに変更した。制服の柔軟性は、出席率を上げ、退学率を下げるための戦略とみなされている。インドの制服市場は、カーディや手織り綿のような土着の素材を地域的に活用していることが特徴である。グジャラート州やオディシャ州などでは、これらの素材を取り入れることが奨励されており、インドの気候に適した通気性が良く、環境に優しい生地の使用を促進し、農村部の職人を支援している。これは持続可能性を育むだけでなく、文化的アイデンティティを学校の制服に取り入れ、生徒の衣服のニーズを満たすために、地元に根ざした最新のアプローチを提供するものである。

インドの学校制服の用途は、毎日、フォーマル/オケージョン&シーズンウェア、スポーツ&課外活動に分かれています。最も人気は、実用性、長寿命、快適さのために作られており、多くの場合、平日の学生によって着用されている毎日の制服です。これらの制服は学校によって異なりますが、一般的にはシャツやブラウスにズボンやスカート、ピナフォアを合わせたものです。インドの高温多湿な気候に適した綿や混紡のような通気性の良い素材で作られている。デザインはシンプルでなければならず、汚れや摩耗に対処するために、濃い色のボトムウェアと薄い色のトップウェアを使用するのが一般的な方法である。インドの学校では、祝祭日や学校の記念日、集会など、フォーマルな行事用の制服が指定されることが多い。これらの制服には通常、刺繍ロゴ、ネクタイ、ブレザー、ベルトなどがあしらわれ、よりフォーマルな印象を与える。また、北インドのような寒い地域では、セーター、カーディガン、フルスリーブシャツなどの冬服が、冬の季節には全国的に着用される。ウールの帽子やスカーフも、特定の管轄区域では季節の服装に含まれる。もう一つの重要なカテゴリーは、特に体育や校内競技を優先する教育機関では、スポーツや課外活動のユニフォームである。これらの服装の大半は、軽量の運動靴、トラック用のズボンまたはショートパンツ、ポロシャツで構成されている。共同体意識と健全なライバル意識を促進するため、いくつかの学校では、ハウスや活動グループごとに色分けされたユニフォームを導入している。特定のスポーツの日やフィジカル・トレーニング・セッションでは、通常このような服装が着用される。インドの学校は、実用的なニーズ、組織のアイデンティティ、生徒の参加という3つのバランスを取ることができ、この一貫した使用に対する3つの戦略は、規律と団結を維持しながら、柔軟性を提供します。ユニフォーム業者は、用途別にユニフォームを明確に分けることで、季節ごとの販売や現地生産から利益を得ることができる。

インドの学校制服は、トップウェア、ボタンウェア、アクセサリーに分かれている。大半の制服のメインとなるトップウェアは、シャツやブラウスで構成され、白やパステル調のものが多く、濃い色のボトムウェアと組み合わされている。ポピュラーなポロTシャツは、ゆったりとしながらもきちんとしたスタイルで、スポーツユニフォームや私立学校、インターナショナルスクールでよく着用されている。ウールやアクリル混紡のセーターやプルオーバーは、特に山岳地帯や北部では季節の必需品です。フォーマルな場や冬場にジャケットやブレザーを着用することで、エレガントさと一貫性を感じさせる。学校によっては、特に職業訓練や科学に重点を置く高学年の生徒のために、白衣、エプロン、ベスト、ウェストコートを用意しているところもある。ボトムウェアはスカートやピナフォアで構成されるが、これは伝統的な学校の多く、特に男女の区別なく快適さを追求する都市部の学校では今でも人気がある。寒い地域では、スカートやピナフォアにストッキングを合わせることが多い。年少の生徒、特に幼稚園や小学校では、短パンを着用することが多い。運動やスポーツがますます重視されるようになったため、トラックパンツやジョガーパンツは、指定されたスポーツユニフォームやカジュアルフライデーの一部として人気が高まっている。学校の制服の印象は、その付属品に大きく依存します。よりフォーマルな場面では、一般的に黒い靴やスニーカーなどの履物、ベルトやネクタイなどの特定のアイテムが頻繁に要求されます。学校の家、ランク、または所属は、帽子、キャップ、バッジ、またはホームのパッチなどの補助アイテムによって示されます。これらの要素は、規律と団結を促すだけでなく、アイデンティティを構築するのに役立ちます。このように組織化された分類により、学校やサプライヤーは、学生グループ間の一貫性を保ちながら、地域的、機能的、審美的な要件に対応することができます。

インドでは、生徒の学年別の制服は、幼稚園/保育園制服、小学校制服、中学校/中学校制服、高等学校/高等学校制服に分かれています。快適さとモビリティは、幼稚園と幼稚園の制服のための最優先事項です。これらは通常、ショートパンツやスカートとポロシャツやソフトなコットンTシャツの組み合わせで構成されています。ベルクロ留めやウエストゴムで自立を促し、幼児が快適に遊び、学べるシンプルな構造に重点を置いている。小学校の服装は少しフォーマルで、襟付きのシャツやブラウスにズボンやスカート、ピナフォアを合わせる。配色やロゴ、ベルトやネクタイなどのアクセサリーを統一するのが一般的である。制服は生地もデザインも子供向けだが、規律を教える手段でもある。毎週のスポーツや活動のために家庭用のユニフォームを導入するために、いくつかの学校はまた、色分けされたTシャツを使用しています。中学や高校に通う子供たちの制服は、より組織的で正式なものになる。女の子はピナフォアからスカートやズボンになり、ネクタイやベルトが必要になり、シャツはタックインが多くなる。これらの服装は、規律、アイデンティティ、学校への誇りが優先される思春期への移行を象徴している。寒冷地や冬季には、セーターやブレザーが着用され、校章があしらわれることもある。また、理科では白衣を着用するなど、特定の流派で制服が区別されることもある。上級生や高校生の制服は、より洗練された印象になる。校章、ドレスシューズ、ブレザーは多くの学校で一般的になっている。バッジ、たすき、または制服の特徴的な色のハイライトは、学業上の階層や舎監やキャプテンなどの家の責任を示すことがあります。キャリア志向のコースに対応するため、エプロンや職業服が制服に加えられることもある。

インドでは、学校制服の流通経路は小売、オンライン、学校直販に分けられる。各チャネルは、保護者や学校の多様な要求に対応するため、それぞれ異なる機能を果たしている。多くの私立学校や政府支援学校は、学校への直接納入を好んでいる。制服は多くの場合、独占契約に基づいて、メーカーや認定業者から直接学校に大量に提供される。これにより、すべての生徒が同じフィット感、生地品質、デザインを受けることが保証される。多くの学校は、素材選びから完成品まで、すべての工程を管理する繊維メーカーと提携している。このモデルでは、ロゴ、ハウスバッジ、セーターやブレザーのような季節の装いなど、学校独自のパーソナライズを取り入れることがよりシンプルになる。ブランド店や近所の制服店などの小売販売は、特に第2次、第3次都市では、制服の重要な供給源であり続けている。親はこれらの店で、学年別や男女別に子どもの制服を買うことができ、サイズや試着室も豊富に取り揃えていることが多い。小売店では、サイズ調整や即時の注文にも対応している。地域内の異なる学校に通う子どもがいる家庭では、 いくつかの店舗が複数の学校の制服を扱っており、ワンストッ プショップとなっている。しかし、このチャネルは、在庫が安定せず、品質が変動することがある。都市部や準都市部では、オンライン・チャネルの人気が高 まっている。学校公認のポータルサイト、ブランドのウェブサイト、eコマースサイトが、学校名、クラス、サイズ別に並べられた独自の制服パッケージを提供するようになっている。利点としては、利便性、サイズガイド、玄関先までの配送、簡単な返品などが挙げられる。顧客満足度を高めるため、トップ企業はAIを活用したサイズ推奨やモバイルアプリに投資している。しかし、交通の便が悪い地域では、サイズの不一致や配送時間が問題になるかもしれない。これらの流通方法は、インドの複雑な学生服環境を象徴しており、伝統とテクノロジーのバランスを取りながら、地域や社会経済集団の垣根を越えて多様な消費者ニーズに応えている。

本レポートにおける考察
- 歴史的年:2019年
- 基準年2024
- 推定年2025
- 予測年2030

本レポートの対象分野
- 学校制服市場の価値とセグメント別予測
- 様々な促進要因と課題
- 進行中のトレンドと開発
- トッププロファイル企業
- 戦略的提言

使用タイプ別
- 普段着
- フォーマル/オケージョン/シーズンウェア
- スポーツ&課外活動

ウェアタイプ別
- トップウェア
- ボトムウェア
- アクセサリー

学年別
- 幼稚園/保育園制服
- 小学校制服
- 中学/高校の制服
- シニア/高校の制服

流通経路別
学校に直接
- 小売
- オンライン

ページTOPに戻る


目次

目次

1.エグゼクティブ・サマリー
2.市場構造
2.1.市場考察
2.2.前提条件
2.3.制限事項
2.4.略語
2.5.出典
2.6.定義
3.調査方法
3.1.二次調査
3.2.一次データ収集
3.3.市場形成と検証
3.4.レポート作成、品質チェック、納品
4.インド地理
4.1.人口分布表
4.2.インドのマクロ経済指標
5.市場ダイナミクス
5.1.主要インサイト
5.2.最近の動向
5.3.市場促進要因と機会
5.4.市場の阻害要因と課題
5.5.市場動向
5.6.サプライチェーン分析
5.7.政策と規制の枠組み
5.8.業界専門家の見解
6.インド学校制服市場概要
6.1.市場規模(金額ベース
6.2.用途タイプ別市場規模・予測
6.3.市場規模・予測:衣服タイプ別
6.4.市場規模・予測:学生グレード別
6.5.市場規模・予測:流通チャネル別
6.6.市場規模・予測:地域別
7.インドの学生服市場セグメント
7.1.インドの学生服市場:用途タイプ別
7.1.1.インドの学生服市場規模(毎日別):2019-2030年
7.1.2.インド学校制服市場規模:フォーマル/オケージョン/シーズンウェア別、2019-2030年
7.1.3.インドの学校制服市場規模:スポーツ・課外活動別、2019-2030年
7.2.インドの学生服市場規模:衣服タイプ別
7.2.1.インドの学生服市場規模:トップウェア別、2019-2030年
7.2.2.インドの学生服市場規模:ボトムウェア別、2019-2030年
7.2.3.インドの学生服市場規模:アクセサリー別、2019-2030年
7.3.インドの学生服市場規模:生徒の学年別
7.3.1.インドの学校制服市場規模:幼稚園/保育園制服別、2019-2030年
7.3.2.インドの学校制服市場規模:小学校制服別、2019年~2030年
7.3.3.インドの学校制服市場規模:中学校/中学校制服別、2019-2030年
7.3.4.インドの学校制服市場規模:高等学校制服別、2019-2030年
7.4.インドの学校制服市場:流通経路別
7.4.1.インドの学校制服市場規模:学校への直接販売別、2019-2030年
7.4.2.インド学校制服市場規模:小売店別、2019年〜2030年
7.4.3.インド学校制服市場規模:オンライン別、2019-2030年
7.5.インドの学生服市場規模:地域別
7.5.1.インドの学生服市場規模:北部別、2019-2030年
7.5.2.インド学校制服市場規模:東部別、2019年〜2030年
7.5.3.インド学校制服市場規模:西部別、2019-2030年
7.5.4.インドの学生服市場規模:南部別、2019-2030年
8.インドの学校制服市場の機会評価
8.1.用途タイプ別、2025年~2030年
8.2.衣服タイプ別、2025年~2030年
8.3.生徒の学年別、2025~2030年
8.4.流通チャネル別、2025~2030年
8.5.地域別、2025~2030年
9.競争環境
9.1.ポーターの5つの力
9.2.会社概要
9.2.1.企業1
9.2.1.1.会社概要
9.2.1.2.会社概要
9.2.1.3.財務ハイライト
9.2.1.4.地理的洞察
9.2.1.5.事業セグメントと業績
9.2.1.6.製品ポートフォリオ
9.2.1.7.主要役員
9.2.1.8.戦略的な動きと展開
9.2.2.会社概要
9.2.3.会社3
9.2.4.4社目
9.2.5.5社目
9.2.6.6社
9.2.7.7社
9.2.8.8社
10.戦略的提言
11.免責事項

ページTOPに戻る



図表リスト

図表一覧

図1:インドの学校制服市場規模(金額ベース)(2019年、2024年、2030F)(単位:百万米ドル
図2:市場魅力度指数(用途タイプ別
図3:市場魅力度指数(衣服タイプ別
図4:市場魅力度指数(学生学年別
図5:市場魅力度指数:流通チャネル別
図6:市場魅力度指数(地域別
図7:インド学生服市場のポーターの5つの力

表一覧

表1:学校制服市場の影響要因(2024年
表2:インド学校制服市場規模・予測:用途タイプ別(2019年~2030F)(単位:百万米ドル)
表3:インド学校制服市場規模・予測:衣服タイプ別(2019~2030F)(単位:百万米ドル)
表4:インド学校制服市場規模・予測:生徒学年別(2019年~2030F) (単位:百万米ドル)
表5:インド学校制服市場規模・予測:流通チャネル別(2019~2030F)(単位:百万米ドル)
表6:インドの学校制服市場規模・予測:地域別(2019年~2030F) (単位:百万米ドル)
表7:インドの学生服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表8:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表9:インドのスポーツ・課外活動の学校制服市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表10:インドのトップウェアの学校制服市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表11:インドの学校制服市場規模:ボトムウェア(2019年~2030年)(百万米ドル
表12:インドの学生服市場規模:アクセサリーの市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表13:インドの幼稚園/保育園制服の市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表14:インドの小学校制服の市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表15:インドの中学校/中学校制服市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表16:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表17:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表18:インド学校制服の小売市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表19:インドの学校制服のオンライン市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表20:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表21:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表22:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表23:インドの学校制服市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル

 

ページTOPに戻る


 

Summary

The development of school uniforms in India is heavily influenced by its history and socio-politics. The foundation for uniform education, in which British-style dress represented discipline, hierarchy, and conformity in mission and elite schools, was laid by the colonial-era legacy. Following independence, this practice persisted but was modified to reflect Indian ideals of equality and secularism. Uniforms are common throughout the nation's enormous educational system today, but their application differs by state and kind of school. The conflict between national and central uniform legislation is a major source of difficulty. Even though education is a simultaneous topic, state governments are in charge of establishing the majority of uniform standards, which results in substantial regional disparities in curriculum, implementation, and funding. While some states, such Tamil Nadu and Kerala, offer free uniforms to students in public schools through social programs, others can let the decision be made at the local or school level. The difference between public and private schools is obvious. Uniforms, sometimes branded, are frequently required at private schools in order to establish institutional identity and status. In contrast, public subsidies frequently support the simple, practical attire that is prioritized in government schools. This discrepancy mirrors broader economic inequities and sparks debates about equality and inclusion in education. For disadvantaged groups, accessibility and affordability continue to be major issues. Although there are programs in place to provide free or subsidized uniforms, there are still implementation gaps in tribal and rural communities. In response, organizations from civil society and non-governmental organizations have intervened, supplying uniforms to disadvantaged children as part of larger educational assistance programs. By including consistent provision in school enrollment campaigns, organizations like Pratham and Goonj address both physical and attitudinal impediments. School uniforms in India are more than just clothes; they stand for identity, discipline, and the hope of educational equality.

According to the research report "India School Uniform Market Overview, 2030," published by Bonafide Research, the India School Uniform market is anticipated to grow at more than 8.27% CAGR from 2025 to 2030. Local producers, who provide inexpensive, customizable manufacturing for both urban and rural markets, make up the majority of India's school uniform industry. These small and medium businesses SMEs are essential to preserving the massive uniform supply for India's varied student body. Millions of youngsters are enrolled in public and private schools, creating a consistent and geographically concentrated demand that favors local producers and regional textile centers. Particularly the PM-SHRI PM Schools for Rising India program, government programs have given new impetus to improvements in school infrastructure and quality, such as the provision and standardization of uniforms. These schools strive to be exemplary establishments and frequently get specialized funding for high-quality uniforms that foster pride and harmony among the student body. Government tenders for uniforms under such programs have become a major source of business for textile cooperatives and manufacturers. The Bureau of Indian Standards BIS certification is becoming increasingly popular when it comes to quality and compliance. BIS standards are being promoted more and more for textiles used in uniforms to guarantee durability, colorfastness, and safety, particularly in government procurement, even if they are not always required. More providers are following BIS standards as they become more knowledgeable about quality requirements. Reforms to school dress codes in several states have also prompted discussion and redesigns. Some schools have changed their curriculum from outmoded, inflexible models to ones that are more climate-conscious and kid-friendly. The uniformity flexibility is viewed as a strategy for raising attendance and lowering dropout rates. The Indian uniform market is distinguished by its regional utilization of indigenous materials like khadi and handloom cotton. The inclusion of these materials is encouraged in states like Gujarat and Odisha, which promotes the use of breathable, environmentally friendly fabrics appropriate for the climate of India and supports rural artisans. This not only fosters sustainability but also incorporates cultural identity into school uniforms, providing a local and current approach to meeting students' clothing needs.

The India school uniforms by usage is divided into Every day, Formal/Occasion & Seasonal Wear, Sports & extracurricular activities. The most popular are the everyday uniforms, which are made for practicality, longevity, and comfort and are often worn by students during the week. These uniforms are school-specific, but they typically include shirts or blouses worn with trousers, skirts, or pinafores. They are made of breathable materials like cotton or blends that are appropriate for India's hot and humid climate. The design must be simple, and popular methods for handling dirt and wear include using darker bottomwear and lighter topwear. Schools throughout India frequently specify a distinct uniform for formal or event-based wear, such as national holidays, school anniversaries, and assemblies. These uniforms typically feature embroidered logos, ties, blazers, or belts, giving them a more formal appearance. The use of seasonal variations is also common, with the introduction of winter clothing, such as sweaters, cardigans, and full-sleeved shirts, in colder areas like North India or throughout the country during the winter season. Woolen hats or scarves are also included to the seasonal attire in certain jurisdictions. Another significant category, particularly in institutions that prioritize physical education or inter-house competitions, is sports and extracurricular activity uniforms. The majority of these outfits consist of lightweight athletic shoes, track trousers or shorts, and polo T-shirts. To promote a sense of community and healthy rivalry, several schools have implemented color-coded uniforms for various houses or activity groups. On specific sports days or during physical training sessions, such attire is usually worn. By enabling Indian schools to strike a balance between practical needs, institutional identity, and student engagement, this three-pronged strategy to consistent usage provides flexibility while upholding discipline and unity. Uniform vendors can benefit from seasonal sales and local manufacturing thanks to the distinct separation of uniforms by use.

India's school uniform by garment type is divided into topwear, buttonwear and accessories. The main layer of the majority of uniforms is comprised of topwear, which consists of shirts or blouses, frequently in white or pastel tones, paired with darker bottomwear. The popular polo T-shirt is a laid-back yet neat style, frequently worn in sports uniforms and private or international schools. Wool or acrylic blends are used to create sweaters and pullovers, which are seasonal necessities, particularly in mountainous and northern areas. Wearing jackets and blazers during formal occasions or during the wintertime gives off a sense of elegance and consistency. Some schools, particularly for older students in vocational or science-focused streams, include lab coats, aprons, vests, or waistcoats. Bottomwear consists of skirts and pinafores, which are still popular in many traditional schools, particularly in urban schools that promote gender neutrality and comfort, as well as trousers or pants for males and more and more for girls. In colder areas, skirts and pinafores are frequently paired with stockings. Younger students, especially those in kindergarten and primary school, often wear shorts. Due to an increasing emphasis on physical activity and sports, track pants and joggers have become more popular as part of specified sports uniforms or casual Fridays. The impression of a school uniform depends greatly on its accessories. In more formal situations, certain items like footwear typically black shoes or sneakers as well as belts and ties are frequently required. School houses, ranks, or affiliations are indicated by supplementary items such as hats, caps, badges, or home patches. These factors help build identity as well as encourage discipline and unity. This organized classification enables schools and suppliers to accommodate regional, functional, and aesthetic requirements while preserving consistency among student groups.

In India, school uniforms by student grade is divided into Kindergarten/Preschool Uniforms, Primary School Uniforms, Middle/Secondary School Uniforms and Senior/High School Uniforms. Comfort and mobility are the top priorities for preschool and kindergarten uniforms. These usually consist of shorts or skirts paired with polo shirts or soft cotton T-shirts, which are frequently emblazoned with the school's mascot or in vibrant hues. With Velcro closures or elastic waistbands to promote independence, the emphasis is on a simple structure that enables young children to play and learn in comfort. The attire for elementary school is a little more formal, with collared shirts or blouses paired with trousers, skirts, or pinafores. Consistent color schemes, logos, and accessories, such as belts or ties, are common first steps for schools. The uniform is kid-friendly in fabric and design, but it's also a means of teaching discipline. In order to implement home-based uniforms for weekly sports or activities, several schools are also using color-coded T-shirts. The uniforms for kids attending middle or high school get more organized and official. Girls may go from wearing pinafores to skirts or pants, while ties and belts become necessary, and shirts are frequently tucked in. These outfits represent the shift to adolescence, when discipline, identity, and school pride are prioritized. In colder climates or during the winter months, sweaters or blazers, sometimes adorned with school crests, are worn. Uniforms may also be distinguished for particular streams, such as science, where laboratory coats are used. Senior or high school uniforms have a much more polished look. School badges, dress shoes, and blazers are now commonplace in many schools. Badges, sashes, or distinctive color highlights on uniforms might indicate academic hierarchy or home responsibilities such as prefects or captains. Sometimes, aprons or vocational attire are added to uniforms in order to cater to career-oriented courses.

In India, school uniforms by distribution channels is divided into retail, online, and direct to school. Each channel fulfills a different function in addressing the varied requirements of parents and schools. Many private and government-supported schools favor the Direct to School approach. Uniforms are often provided to schools in large quantities directly by manufacturers or approved vendors, frequently under exclusive agreements. This guarantees that all students receive the same fit, fabric quality, and design. Many schools collaborate with textile producers who manage every step of the process, from choosing the material to the finished product. This model makes it simpler to incorporate school-specific personalization, such as logos, house badges, and seasonal attire like sweaters or blazers. Retail sales, such as branded stores and neighborhood uniform stores, remain a significant source of school uniforms, especially in tier 2 and tier 3 cities. Parents can buy uniforms for their children by grade or gender at these stores, which frequently offer a wide selection of sizes and trial rooms. Retailers also provide adjustments and immediate demands. For families with children attending different schools in a community, some stores offer uniforms for several schools, making them a one-stop shop. But this channel can be hampered by inconsistent stock and fluctuating quality. In urban and semi-urban locations, online channels are becoming increasingly popular. School-authorized portals, brand websites, and e-commerce sites now provide unique uniform packages, frequently arranged by school name, class, and size. Among the advantages are convenience, size guides, doorstep delivery, and easy returns. To enhance customer satisfaction, top players are investing in AI-powered sizing recommendations and mobile apps. In less connected areas, though, fit mismatches and delivery times might be a problem. These distribution methods represent India's complicated school uniform environment, which strikes a balance between tradition and technology while meeting diverse consumer needs across regions and socioeconomic groups.

Considered in this report
• Historic Year: 2019
• Base year: 2024
• Estimated year: 2025
• Forecast year: 2030

Aspects covered in this report
• School Uniform Market with its value and forecast along with its segments
• Various drivers and challenges
• On-going trends and developments
• Top profiled companies
• Strategic recommendation

By Usage Types
• Every day
• Formal/Occasion & Seasonal Wear
• Sports & extracurricular activities

By Garment Type
• Topwear
• Bottomwear
• Accessories

By Student Grade
• Kindergarten/Preschool Uniforms
• Primary School Uniforms
• Middle/Secondary School Uniforms
• Senior/High School Uniforms

By Distribution Channels
Direct to School
• Retail
• Online



ページTOPに戻る


Table of Contents

Table of Content

1. Executive Summary
2. Market Structure
2.1. Market Considerate
2.2. Assumptions
2.3. Limitations
2.4. Abbreviations
2.5. Sources
2.6. Definitions
3. Research Methodology
3.1. Secondary Research
3.2. Primary Data Collection
3.3. Market Formation & Validation
3.4. Report Writing, Quality Check & Delivery
4. India Geography
4.1. Population Distribution Table
4.2. India Macro Economic Indicators
5. Market Dynamics
5.1. Key Insights
5.2. Recent Developments
5.3. Market Drivers & Opportunities
5.4. Market Restraints & Challenges
5.5. Market Trends
5.6. Supply chain Analysis
5.7. Policy & Regulatory Framework
5.8. Industry Experts Views
6. India School Uniform Market Overview
6.1. Market Size By Value
6.2. Market Size and Forecast, By Usage Types
6.3. Market Size and Forecast, By Garment Type
6.4. Market Size and Forecast, By Student Grade
6.5. Market Size and Forecast, By Distribution Channels
6.6. Market Size and Forecast, By Region
7. India School Uniform Market Segmentations
7.1. India School Uniform Market, By Usage Types
7.1.1. India School Uniform Market Size, By Every day, 2019-2030
7.1.2. India School Uniform Market Size, By Formal/Occasion & Seasonal Wear, 2019-2030
7.1.3. India School Uniform Market Size, By Sports & extracurricular activities, 2019-2030
7.2. India School Uniform Market, By Garment Type
7.2.1. India School Uniform Market Size, By Topwear, 2019-2030
7.2.2. India School Uniform Market Size, By Bottomwear, 2019-2030
7.2.3. India School Uniform Market Size, By Accessories, 2019-2030
7.3. India School Uniform Market, By Student Grade
7.3.1. India School Uniform Market Size, By Kindergarten/Preschool Uniforms, 2019-2030
7.3.2. India School Uniform Market Size, By Primary School Uniforms, 2019-2030
7.3.3. India School Uniform Market Size, By Middle/Secondary School Uniforms, 2019-2030
7.3.4. India School Uniform Market Size, By Senior/High School Uniforms, 2019-2030
7.4. India School Uniform Market, By Distribution Channels
7.4.1. India School Uniform Market Size, By Direct to School, 2019-2030
7.4.2. India School Uniform Market Size, By Retail, 2019-2030
7.4.3. India School Uniform Market Size, By Online, 2019-2030
7.5. India School Uniform Market, By Region
7.5.1. India School Uniform Market Size, By North, 2019-2030
7.5.2. India School Uniform Market Size, By East, 2019-2030
7.5.3. India School Uniform Market Size, By West, 2019-2030
7.5.4. India School Uniform Market Size, By South, 2019-2030
8. India School Uniform Market Opportunity Assessment
8.1. By Usage Types, 2025 to 2030
8.2. By Garment Type, 2025 to 2030
8.3. By Student Grade, 2025 to 2030
8.4. By Distribution Channels, 2025 to 2030
8.5. By Region, 2025 to 2030
9. Competitive Landscape
9.1. Porter's Five Forces
9.2. Company Profile
9.2.1. Company 1
9.2.1.1. Company Snapshot
9.2.1.2. Company Overview
9.2.1.3. Financial Highlights
9.2.1.4. Geographic Insights
9.2.1.5. Business Segment & Performance
9.2.1.6. Product Portfolio
9.2.1.7. Key Executives
9.2.1.8. Strategic Moves & Developments
9.2.2. Company 2
9.2.3. Company 3
9.2.4. Company 4
9.2.5. Company 5
9.2.6. Company 6
9.2.7. Company 7
9.2.8. Company 8
10. Strategic Recommendations
11. Disclaimer

ページTOPに戻る



List of Tables/Graphs

List of Figures

Figure 1: India School Uniform Market Size By Value (2019, 2024 & 2030F) (in USD Million)
Figure 2: Market Attractiveness Index, By Usage Types
Figure 3: Market Attractiveness Index, By Garment Type
Figure 4: Market Attractiveness Index, By Student Grade
Figure 5: Market Attractiveness Index, By Distribution Channels
Figure 6: Market Attractiveness Index, By Region
Figure 7: Porter's Five Forces of India School Uniform Market

List of Tables

Table 1: Influencing Factors for School Uniform Market, 2024
Table 2: India School Uniform Market Size and Forecast, By Usage Types (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 3: India School Uniform Market Size and Forecast, By Garment Type (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 4: India School Uniform Market Size and Forecast, By Student Grade (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 5: India School Uniform Market Size and Forecast, By Distribution Channels (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 6: India School Uniform Market Size and Forecast, By Region (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 7: India School Uniform Market Size of Every day (2019 to 2030) in USD Million
Table 8: India School Uniform Market Size of Formal/Occasion & Seasonal Wear (2019 to 2030) in USD Million
Table 9: India School Uniform Market Size of Sports & extracurricular activities (2019 to 2030) in USD Million
Table 10: India School Uniform Market Size of Topwear (2019 to 2030) in USD Million
Table 11: India School Uniform Market Size of Bottomwear (2019 to 2030) in USD Million
Table 12: India School Uniform Market Size of Accessories (2019 to 2030) in USD Million
Table 13: India School Uniform Market Size of Kindergarten/Preschool Uniforms (2019 to 2030) in USD Million
Table 14: India School Uniform Market Size of Primary School Uniforms (2019 to 2030) in USD Million
Table 15: India School Uniform Market Size of Middle/Secondary School Uniforms (2019 to 2030) in USD Million
Table 16: India School Uniform Market Size of Senior/High School Uniforms (2019 to 2030) in USD Million
Table 17: India School Uniform Market Size of Direct to School (2019 to 2030) in USD Million
Table 18: India School Uniform Market Size of Retail (2019 to 2030) in USD Million
Table 19: India School Uniform Market Size of Online (2019 to 2030) in USD Million
Table 20: India School Uniform Market Size of North (2019 to 2030) in USD Million
Table 21: India School Uniform Market Size of East (2019 to 2030) in USD Million
Table 22: India School Uniform Market Size of West (2019 to 2030) in USD Million
Table 23: India School Uniform Market Size of South (2019 to 2030) in USD Million

 

ページTOPに戻る

ご注文は、お電話またはWEBから承ります。お見積もりの作成もお気軽にご相談ください。

webからのご注文・お問合せはこちらのフォームから承ります

本レポートと同分野の最新刊レポート

  • 本レポートと同分野の最新刊レポートはありません。

本レポートと同じKEY WORD()の最新刊レポート

  • 本レポートと同じKEY WORDの最新刊レポートはありません。

よくあるご質問


Bonafide Research & Marketing Pvt. Ltd.社はどのような調査会社ですか?


Bonafide Research & Marketing Pvt. Ltd.は、最新の経済、人口統計、貿易、市場データを提供する市場調査・コンサルティング会社です。調査レポート、カスタムレポート、コ... もっと見る


調査レポートの納品までの日数はどの程度ですか?


在庫のあるものは速納となりますが、平均的には 3-4日と見て下さい。
但し、一部の調査レポートでは、発注を受けた段階で内容更新をして納品をする場合もあります。
発注をする前のお問合せをお願いします。


注文の手続きはどのようになっていますか?


1)お客様からの御問い合わせをいただきます。
2)見積書やサンプルの提示をいたします。
3)お客様指定、もしくは弊社の発注書をメール添付にて発送してください。
4)データリソース社からレポート発行元の調査会社へ納品手配します。
5) 調査会社からお客様へ納品されます。最近は、pdfにてのメール納品が大半です。


お支払方法の方法はどのようになっていますか?


納品と同時にデータリソース社よりお客様へ請求書(必要に応じて納品書も)を発送いたします。
お客様よりデータリソース社へ(通常は円払い)の御振り込みをお願いします。
請求書は、納品日の日付で発行しますので、翌月最終営業日までの当社指定口座への振込みをお願いします。振込み手数料は御社負担にてお願いします。
お客様の御支払い条件が60日以上の場合は御相談ください。
尚、初めてのお取引先や個人の場合、前払いをお願いすることもあります。ご了承のほど、お願いします。


データリソース社はどのような会社ですか?


当社は、世界各国の主要調査会社・レポート出版社と提携し、世界各国の市場調査レポートや技術動向レポートなどを日本国内の企業・公官庁及び教育研究機関に提供しております。
世界各国の「市場・技術・法規制などの」実情を調査・収集される時には、データリソース社にご相談ください。
お客様の御要望にあったデータや情報を抽出する為のレポート紹介や調査のアドバイスも致します。



詳細検索

このレポートへのお問合せ

03-3582-2531

電話お問合せもお気軽に

 

 

2025/08/22 10:26

149.53 円

173.96 円

203.33 円

ページTOPに戻る