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日本の電気自動車市場規模、シェア、動向、予測:タイプ別、車両クラス別、車両駆動タイプ別、地域別、2025-2033年

日本の電気自動車市場規模、シェア、動向、予測:タイプ別、車両クラス別、車両駆動タイプ別、地域別、2025-2033年


Japan Electric Car Market Size, Share, Trends and Forecast by Type, Vehicle Class, Vehicle Drive Type, and Region, 2025-2033

日本の電気自動車市場規模は2024年に432.2億米ドルとなった。今後、IMARC Groupは、2033年には1,793億5,000万米ドルに達し、2025年から2033年までの年平均成長率は17.2%になると予測している。政府のインセンティ... もっと見る

 

 

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サマリー

日本の電気自動車市場規模は2024年に432.2億米ドルとなった。今後、IMARC Groupは、2033年には1,793億5,000万米ドルに達し、2025年から2033年までの年平均成長率は17.2%になると予測している。政府のインセンティブ、環境意識、都市化が市場を牽引する。補助金や減税などの支援政策がEVの普及を後押ししている。環境に優しい交通手段に対する需要の高まりは、バッテリー技術の進歩や充電インフラの拡大とともに、日本の電気自動車市場シェアをさらに高めている。
政策は市場拡大の推進に極めて重要な役割を果たしている。日本政府は、二酸化炭素排出量削減とグリーン技術推進のための野心的な目標を設定している。電気自動車(EV)購入に対する補助金、免税、リベートといった財政的優遇措置により、電気自動車は消費者にとってより手頃な価格となっている。さらに、日本の2050年までのカーボンニュートラル目標や、日本の交通セクターの電化計画も、市場をさらに活性化させている。業界の報告によると、日本政府は2035年までに小型車(LDV)の新車販売をすべて電気自動車(EV)にすることを望んでおり、2030年度までにCO2排出量を2013年度比で46%削減しなければならない。さらに、特に東京のような大都市圏では、都市化とライフスタイルの変化が電気自動車の魅力を高めている。人口が密集し、交通量も多いEVは、燃料費や維持費の削減などランニングコストの削減が可能であり、都市生活者にとって理想的である。
日本の消費者の環境意識の高まりは、日本の電気自動車市場の主要な動向の一つである。大気汚染、温室効果ガス排出、気候変動に対する国民の関心の高まりは、より持続可能な交通手段へのシフトにつながった。排気ガスゼロで環境に優しい電気自動車は、従来の内燃機関(ICE)車に代わる魅力的な選択肢である。例えば、2024年10月、日産は2026年に、限られた台数の電気自動車にリーズナブルな価格の双方向充電を導入すると宣言した。このプロジェクトは、日産の事業計画「The Arc」を推進するもので、電気自動車への移行を促進するユニークなアイデアを提供すると同時に、新たな収益源を開拓するものである。さらに、このプロジェクトは、世界をより安全で、よりクリーンで、より包括的なものにするという同社の長期目標「アンビション2030」を推進するものでもある。さらに、バッテリー技術とエネルギー効率における技術的進歩も、日本の電気自動車市場の成長に大きく寄与している。
日本の電気自動車市場の動向:
政府の政策とインセンティブ
日本政府は、補助金、税制優遇、環境規制を通じて電気自動車(EV)の導入を積極的に推進している。2035年までにガソリン車を段階的に廃止し、電気自動車購入のインセンティブを提供するといった政策が、消費者の導入を後押ししている。こうした措置は、日本のカーボン・ニュートラル目標や、より環境に優しい輸送ソリューションを求める国際的な動きに沿ったものである。さらに政府は、航続距離への不安に対処し、EVユーザーの利便性を高めるため、充電ステーションを含むインフラ整備を支援している。こうした取り組みはメーカーと消費者にとって有利な環境を生み出し、日本のEV市場全体の成長を促進する。例えば、日本政府は2024年9月、日産自動車の電気自動車(EV)開発資金として557億円(3億9,136万米ドル)を拠出すると発表した。日本政府は2024年9月、日産自動車の電気自動車(EV)用電池の研究戦略に557億円(3億9136万米ドル)を拠出すると発表した。資金援助は国家補助の形となる。
重要な技術的進歩
日本の電気自動車市場の成長には、技術革新が重要な役割を果たしている。電池効率、充電技術、ビークル・ツー・グリッド(V2G)システムの進歩は、EVをより実用的で魅力的なものにしている。日産やトヨタといった日本の自動車メーカーは、ハイブリッド車や電気自動車技術のパイオニアであり、革新的で手頃な価格のモデルを継続的に発売している。双方向充電やエネルギー効率の高い設計は、EVの魅力をさらに高めている。これらの進歩はまた、運用コストを下げ、航続距離を向上させ、消費者の懸念に対応し、日本の電気自動車市場の前向きな見通しを生み出している。例えば、2024年11月、本田技研工業株式会社は、量産に向けてホンダが別途開発している全固体電池実証製造ラインを導入した。このラインは、栃木県さくら市にある株式会社本田技術研究所(以下、本田技術研究所。(の敷地内に建設された。)
高まる環境意識
日本の消費者の環境維持に対する意識は高まっている。大気汚染と地球温暖化に対する懸念が、ゼロエミッション車への嗜好を駆り立てている。電気自動車は、従来の内燃機関よりも公害の発生が大幅に少なく、環境に優しい代替手段と考えられている。一般の意識向上キャンペーンや企業責任イニシアティブも、EVの環境面での利点を強調し、その受け入れを促進している。このような文化的変化は、都市部や農村部における電気自動車の需要拡大を支えている。業界の報告によると、日本では自動車産業がCO2排出量全体の約16%を占めている。2050年までに温室効果ガス排出量を正味ゼロにするという目標を達成するには、クリーンエネルギー自動車の普及と促進が必要である。2035年までに、日本の新車乗用車販売台数はすべて電気自動車になると予想されている。この目標を達成するため、日本はクリーンエネルギー車の新規購入を奨励するCEV補助金を提供してきた。
日本の電気自動車産業セグメンテーション:
IMARCグループは、日本の電気自動車市場の各セグメントにおける主要動向の分析と、2025年から2033年までの国・地域レベルでの予測を提供しています。市場はタイプ、車両クラス、車両駆動タイプに基づいて分類されています。
タイプ別分析
- バッテリー電気自動車
- プラグインハイブリッド電気自動車
- 燃料電池電気自動車
バッテリー電気自動車(BEV)は、汚染物質を排出せず、2050年までにカーボン・ニュートラルの国になるという日本の環境目標を支えるため、日本の電気自動車市場で最大のシェアを占めている。バッテリーの一般的な効率化により、BEVの航続距離は延び、充電時間は短縮された。政府は、自動車業界の販売を刺激するために、BEVに対する補助金や税制優遇を熱心に提供している。また、充電インフラも充実しており、環境に対する消費者の意識もかつてない勢いで高まっている。日産とトヨタは、日本の電気自動車業界をリードする2社として、消費者の需要を満たすべくBEVラインアップの開発に取り組んでいる。
車両クラス別分析
- ミッドプライス
- ラグジュアリー
中価格帯の電気自動車は、相対的なコスト、利用可能なパワー、技術的進歩により、日本における電気自動車の市場シェアが最も高い。これらの自動車は、普通自動車に代わる環境に優しい自動車を求めるが、高級車を購入する準備が整っていない幅広い層の消費者に適している。費用対効果の高い電気自動車(EV)の必要性は、世界各国の政府による補助金というインセンティブによって促されてきた。さらに、バッテリー技術、車両走行距離、充電インフラにおける技術革新の高まりにより、高性能な中価格帯の電気自動車は、豪華なモデルとの競争力を持ちながら、初期費用は低く抑えられている。
車両駆動タイプ別分析:
- 前輪駆動
- 後輪駆動
- 全輪駆動
前輪駆動(FF)が最大の市場シェアを占めるのは、いくつかの側面があるためである。FFシステムは比較的安価に製造でき、維持費も最小限に抑えられる。さらに、FF車は一般的に燃費が良く、これは小型で効率的な車を志向する日本人にとって重要である。また、FFは滑りやすい路面でのグリップ力が高く、日本の不安定な気候に適している。さらに、FFは設計の自由度が高いため車内スペースが広く、小型EVの快適性が向上する。
地域別分析:
- 関東
- 近畿
- 中部
- 九州・沖縄
- 東北
- 中国
- 北海道
- 四国
関東地方が最も高い市場シェアを占めているのは、EV普及のための補助金や税制優遇措置など、政府の政策が好意的だからである。この地域では電気自動車を使用する人が多く、環境にやさしい政策により、電気自動車が受け入れられている。EVの利便性に関しては、関東は充電インフラが確立されている。さらに、大気汚染に対する意識の高まりと、炭素排出を最小限に抑えるという日本の約束も、電気自動車の需要を刺激する要因のひとつである。中価格帯の電気自動車が入手可能であり、バッテリー技術が進歩していることも、日本の電気自動車市場の前向きな見通しを生み出している。
競争環境:
日本の電気自動車市場は、トヨタ、日産、ホンダなど、先進的な電気技術やモデルを提供するインパクトのあるメーカーによって徐々に成長し、競争力を高めている。トヨタがハイブリッド車と電気自動車の選択肢に集中する中、このセグメントへの早期参入者である日産のリーフに対する需要は依然として強い。ホンダも新興市場の需要に合わせてEVポートフォリオを多様化している。地元企業は、テスラやBYDといった海外勢と競合している。バッテリーのエネルギー、充電1回あたりの走行距離、充電時間を最大化するための努力として、技術革新が行われている。政府のイニシアティブに支えられた水素燃料電池車の推進は、市場に新たな競争層を加えている。
最新のニュースと動向:
- 2024年3月、日産は2024年東京オートサロンでアリヤNISMOをデビューさせた。日産はプレミアムEVモデル「NISMO」を6月に日本で発売する予定。
- 2024年6月、中国の比亜迪(BYD)が日本で3番目の電気自動車をデビューさせる。このセダンは、伝統的に地元ブランドが消費者に好まれてきた日本では、同社にとってこれまでで最も高価なモデルとなる。
- 2024年11月、スズキ株式会社とトヨタ自動車株式会社は、国際的に販売するための新しい電気SUVを開発するための提携を発表した。この2つのOEMが電気自動車で協力するのは初めてのことである。
- 2024年3月、日本の自動車メーカー2社である日産自動車とホンダは、中国の競合他社に対抗するため、電気自動車市場で合弁事業を調査すると宣言した。業界がイノベーションを促進するために共同開発を模索する中、重点はハイブリッド車から電気自動車へと移っている。
本レポートで扱う主な質問
- 1.日本の電気自動車市場の規模は?
- 2.日本の電気自動車市場の成長を促進する要因は何か?
- 3.日本の電気自動車市場の予測は?
- 4.日本の電気自動車クラスの市場シェアが最も大きいセグメントは?


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目次

1 序文
2 調査範囲と方法論
2.1 調査の目的
2.2 利害関係者
2.3 データソース
2.3.1 一次情報源
2.3.2 二次情報源
2.4 市場推定
2.4.1 ボトムアップアプローチ
2.4.2 トップダウンアプローチ
2.5 予測方法
3 エグゼクティブサマリー
4 日本の電気自動車市場 - はじめに
4.1 概要
4.2 市場ダイナミクス
4.3 業界動向
4.4 コンペティティブ・インテリジェンス
5 日本の電気自動車市場展望
5.1 歴史的・現在の市場動向(2019年~2024年)
5.2 市場予測(2025年~2033年)
6 日本の電気自動車市場 - タイプ別内訳
6.1 バッテリー電気自動車
6.1.1 概要
6.1.2 歴史的・現在の市場動向(2019年~2024年)
6.1.3 市場予測(2025年~2033年)
6.2 プラグインハイブリッド電気自動車
6.2.1 概要
6.2.2 歴史的・現在の市場動向(2019〜2024年)
6.2.3 市場予測(2025-2033年)
6.3 燃料電池電気自動車
6.3.1 概要
6.3.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
6.3.3 市場予測(2025年~2033年)
7 日本の電気自動車市場-車両クラス別内訳
7.1 ミッドプライス
7.1.1 概要
7.1.2 歴史的・現在の市場動向(2019年~2024年)
7.1.3 市場予測(2025年~2033年)
7.2 ラグジュアリー
7.2.1 概要
7.2.2 歴史的・現在の市場動向(2019-2024年)
7.2.3 市場予測(2025年~2033年)
8 日本の電気自動車市場 - 車両駆動タイプ別内訳
8.1 前輪駆動
8.1.1 概要
8.1.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
8.1.3 市場予測(2025年~2033年)
8.2 後輪駆動
8.2.1 概要
8.2.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
8.2.3 市場予測(2025~2033年)
8.3 全輪駆動
8.3.1 概要
8.3.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
8.3.3 市場予測(2025年~2033年)
9 日本の電気自動車市場-地域別内訳
9.1 関東地域
9.1.1 概要
9.1.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.1.3 タイプ別市場構成
9.1.4 車両クラス別市場構成比
9.1.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.1.6 主要プレイヤー
9.1.7 市場予測(2025年~2033年)
9.2 近畿地域
9.2.1 概要
9.2.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.2.3 タイプ別市場構成
9.2.4 車両クラス別市場構成比
9.2.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.2.6 主要プレイヤー
9.2.7 市場予測(2025年~2033年)
9.3 中部地域
9.3.1 概要
9.3.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.3.3 タイプ別市場構成
9.3.4 車両クラス別市場構成比
9.3.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.3.6 主要プレイヤー
9.3.7 市場予測(2025年~2033年)
9.4 九州・沖縄地域
9.4.1 概要
9.4.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.4.3 タイプ別市場構成
9.4.4 車種別市場構成比
9.4.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.4.6 主要プレイヤー
9.4.7 市場予測(2025年~2033年)
9.5 東北地域
9.5.1 概要
9.5.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.5.3 タイプ別市場構成
9.5.4 車両クラス別市場構成比
9.5.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.5.6 主要プレイヤー
9.5.7 市場予測(2025年~2033年)
9.6 中国地域
9.6.1 概要
9.6.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.6.3 タイプ別市場構成
9.6.4 車両クラス別市場構成比
9.6.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.6.6 主要プレイヤー
9.6.7 市場予測(2025年~2033年)
9.7 北海道地域
9.7.1 概要
9.7.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.7.3 タイプ別市場構成
9.7.4 車両クラス別市場構成比
9.7.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.7.6 主要プレイヤー
9.7.7 市場予測(2025年~2033年)
9.8 四国地域
9.8.1 概要
9.8.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.8.3 タイプ別市場構成
9.8.4 車両クラス別市場構成比
9.8.5 車両駆動タイプ別市場構成比
9.8.6 主要プレイヤー
9.8.7 市場予測(2025年~2033年)
10 日本の電気自動車市場 - 競争環境
10.1 概要
10.2 市場構造
10.3 市場プレイヤーのポジショニング
10.4 勝つための戦略
10.5 競争ダッシュボード
10.6 企業評価象限
11 主要プレーヤーのプロフィール
11.1 A社
11.1.1 事業概要
11.1.2 提供サービス
11.1.3 事業戦略
11.1.4 SWOT分析
11.1.5 主要ニュースとイベント
11.2 B社
11.2.1 事業概要
11.2.2 提供サービス
11.2.3 事業戦略
11.2.4 SWOT分析
11.2.5 主要ニュースとイベント
11.3 C社
11.3.1 事業概要
11.3.2 提供サービス
11.3.3 事業戦略
11.3.4 SWOT分析
11.3.5 主要ニュースとイベント
11.4 D社
11.4.1 事業概要
11.4.2 提供サービス
11.4.3 事業戦略
11.4.4 SWOT分析
11.4.5 主要ニュースとイベント
11.5 E社
11.5.1 事業概要
11.5.2 提供サービス
11.5.3 事業戦略
11.5.4 SWOT分析
11.5.5 主要ニュースとイベント
12 日本の電気自動車市場 - 産業分析
12.1 推進要因
阻害要因
および機会
12.1.1 概要
12.1.2 推進要因
12.1.3 制止要因
12.1.4 機会
12.2 ポーターズファイブフォース分析
12.2.1 概要
12.2.2 買い手の交渉力
12.2.3 供給者の交渉力
12.2.4 競争の程度
12.2.5 新規参入の脅威
12.2.6 代替品の脅威
12.3 バリューチェーン分析
13 付録

 

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Summary

The Japan electric car market size was valued at USD 43.22 Billion in 2024. Looking forward, IMARC Group estimates the market to reach USD 179.35 Billion by 2033, exhibiting a CAGR of 17.2% from 2025-2033. Government incentives, environmental awareness, and urbanization drive the market. Supportive policies like subsidies and tax breaks encourage EV adoption. The growing demand for eco-friendly transportation, along with advancements in battery technology and expanding charging infrastructure, further enhances the Japan electric car market share.
Policies play a pivotal role in driving market expansion. Japan’s government has set ambitious targets for reducing carbon emissions and promoting green technologies. Financial incentives such as subsidies, tax exemptions, and rebates for electric vehicle (EV) purchases have made electric cars more affordable for consumers. Additionally, Japan’s carbon neutrality goal by 2050 and the government’s plans to electrify the country’s transportation sector further fuel the market. According to industry reports, by 2035, the Japanese government wants all new light-duty vehicle (LDV) sales to be electric (EVs), and by FY 2030, CO2 emissions must be 46% lower than in FY2013. Moreover, urbanization and lifestyle changes, especially in metropolitan areas like Tokyo, have made electric cars more appealing. With dense populations and heavy traffic, EVs offer reduced operating costs, such as lower fuel and maintenance costs, making them ideal for city dwellers.
The increasing environmental awareness among Japanese consumers represent one of the key Japan electric car market trends. The public’s growing concern over air pollution, greenhouse gas emissions, and climate change has led to a shift toward more sustainable transportation options. Being eco-friendly with zero tailpipe emissions, electric vehicles are an attractive alternative to traditional internal combustion engine (ICE) vehicles. For instance, in October 2024, Nissan declared that in 2026, it will introduce reasonably priced bi-directional charging for a limited number of electric cars. The project advances Nissan's dedication to The Arc, its business plan, which calls for delivering unique ideas that facilitate the transition to electric vehicles while opening new revenue streams. Additionally, it advances Ambition 2030, the company's long-term goal to make the world safer, cleaner, and more inclusive. Furthermore, technological advancements in battery technology and energy efficiency are also key contributors to the Japan electric car market growth.
Japan Electric Car Market Trends:
Government Policies and Incentives
The Japanese government is actively promoting the adoption of electric cars (EVs) through subsidies, tax benefits, and environmental regulations. Policies like phasing out gas-powered vehicles by 2035 and offering incentives for EV purchases encourage consumer adoption. These measures align with Japan’s carbon neutrality goals and the international push for greener transportation solutions. Additionally, the government supports infrastructure development, including charging stations, to address range anxiety and increase convenience for EV users. Such initiatives create a favorable environment for manufacturers and consumers, driving the overall growth of the EV market in Japan. For instance, in September 2024, the Japanese government announced JPY 55.7 billion (USD 391.36 million) to fund Nissan Motor Co. Ltd.'s electric vehicle (EV) battery research strategy. Financial grants will be the form of state assistance.
Significant Technological Advancements
Technological innovation plays a significant role in the growth of the Japan electric car market. Advances in battery efficiency, charging technologies, and vehicle-to-grid (V2G) systems are making EVs more practical and appealing. Japanese automakers, such as Nissan and Toyota, are pioneers in hybrid and electric vehicle technology, continually launching innovative and affordable models. Bi-directional charging and energy-efficient designs further enhance the appeal of EVs. These advancements also lower operational costs and improve vehicle range, addressing consumer concerns and creating a positive Japan electric car market outlook. For instance, in November 2024, Honda Motor Co., Ltd. introduced the all-solid-state battery demonstration manufacturing line, which is being developed separately by Honda in preparation for mass production. The line was built in Sakura City, Tochigi Prefecture, Japan, on the grounds of Honda R&D Co., Ltd. (Sakura).
Rising Environmental Awareness
Consumers in Japan are increasingly conscious of environmental sustainability. Concerns about air pollution and global warming are driving a preference for zero-emission vehicles. Electric cars, which produce significantly less pollution than traditional internal combustion engines, are considered an eco-friendly alternative. Public awareness campaigns and corporate responsibility initiatives also highlight the environmental benefits of EVs, fostering their acceptance. This cultural shift supports the growing demand for electric vehicles in urban and rural regions. According to industry reports, In Japan, the automotive industry is responsible for approximately sixteen percent of all CO2 emissions. Achieving the target of net-zero GHG emissions by 2050 requires the promotion and widespread use of clean energy vehicles. By 2035, all new passenger car sales in Japan are expected to be electric. The nation has been providing CEV subsidies to encourage the new purchase of clean energy vehicles to reach this aim.
Japan Electric Car Industry Segmentation:
IMARC Group provides an analysis of the key trends in each segment of the Japan electric car market, along with forecasts at the country and regional levels from 2025-2033. The market has been categorized based on type, vehicle class, and vehicle drive type.
Analysis by Type:
• Battery Electric Vehicle
• Plug-In Hybrid Electric Vehicle
• Fuel Cell Electric Vehicle
Battery electric vehicles (BEVs) hold the biggest market share for electric cars in Japan because they emit no pollutants and help support Japan’s environmental goals to become a carbon-neutral country by 2050. The general efficiency of batteries has increased drive range and shortened charging time for BEVs, thus making them more reasonable. The government eagerly provides subsidies and tax preferences for BEV to stimulate auto industry sales. They also have a wide charging infrastructure and consumer awareness regarding the environment is also growing at an unprecedented rate. Nissan and Toyota act as the two leading companies in Japan’s electric car industry as they work to develop their BEV line-ups to meet consumer demand.
Analysis by Vehicle Class:
• Mid-Priced
• Luxury
The mid-price range of electric vehicles represents the highest market share of electric cars in Japan due to their relative cost, available power, and technological advancement. These vehicles are suited to a broad cross-section of consumers who want a green alternative to regular cars but are not ready to buy premium cars. The need for cost-effective electric vehicles (EVs) has been prompted by incentives from governments across the world in terms of subsidies. Furthermore, rising innovations in battery technology, the vehicle driving range, and charging infrastructure make proper high-performing mid-priced electric cars offer competitiveness with luxurious models but with low initial cost rates.
Analysis by Vehicle Drive Type:
• Front Wheel Drive
• Rear Wheel Drive
• All-Wheel Drive
Front-wheel drive (FWD) represents the biggest market share because of several aspects. FWD systems are relatively inexpensive to manufacture and require minimal upkeep cost, which is a major concern for producers and consumers. Moreover, FWD vehicles are generally more fuel-efficient, which is important to the Japanese due to their specific orientation toward small and efficient vehicles. FWD also has a better grip on slippery surfaces, making it suitable for Japan’s volatile climate. Furthermore, the design flexibility of FWD allows for more interior space, enhancing comfort in compact EVs.
Regional Analysis:
• Kanto
• Kinki
• Central/Chubu
• Kyushu-Okinawa
• Tohoku
• Chugoku
• Hokkaido
• Shikoku
The Kanto region holds the highest market share because of its favoring government policies such as subsidies and tax rebates for EV adoption. A high number of people in the region use electric vehicles and due to environmental-friendly policies, people embrace electric cars. Regarding convenience for EVs, Kanto has a well-established charging infrastructure. Moreover, raising awareness regarding air pollution and Japan’s promise to minimize carbon emissions is another factor that stimulates the demand for electric cars. The availability of mid-priced electric vehicles and advances in battery technology also creates a positive Japan electric car market outlook.
Competitive Landscape:
The Japan electric car market is gradually growing and competitive due to impactful manufacturers such as Toyota, Nissan and Honda that offer advanced electric technologies and models. There is still strong demand for Nissan’s LEAF which is an early entrant into the segment as Toyota concentrates on hybrid and electric choices. Honda is also diversifying its EV portfolio to fit emerging market demands. Local companies are competing with foreign players such as Tesla and BYD. Innovations take place as an effort to maximize battery energy, distance per charge, and charging time. The push for hydrogen fuel cell vehicles, supported by government initiatives, adds another competitive layer to the market.
Latest News and Developments:
• In March 2024, Nissan debuted the Ariya NISMO at the 2024 Tokyo Auto Salon. Nissan scheduled the launch of its premium EV model, NISMO, in Japan in June.
• In June 2024, China's BYD debuted its third electric car in Japan, a sedan that will be the company's priciest model to date in a country where local brands have traditionally been preferred by consumers.
• In November 2024, Suzuki Motor Corp. and Toyota Motor Co. announced their partnership to develop a new electric SUV for international distribution. The two OEMs are working together on electric vehicles for the first time.
• In March 2024, Nissan and Honda, two Japanese automakers, declared that they will investigate a joint venture in the electric vehicle market to rival Chinese competitors. As the industry seeks collaborative development to spur innovation, the emphasis moves from hybrids to electric vehicles.
Key Questions Answered in This Report
• 1.How big is the electric car market in the Japan?
• 2.What factors are driving the growth of the Japan electric car market?
• 3.What is the forecast for the electric car market in the Japan?
• 4.Which segment accounted for the largest Japan electric car vehicle class market share?



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Table of Contents

1 Preface
2 Scope and Methodology
2.1 Objectives of the Study
2.2 Stakeholders
2.3 Data Sources
2.3.1 Primary Sources
2.3.2 Secondary Sources
2.4 Market Estimation
2.4.1 Bottom-Up Approach
2.4.2 Top-Down Approach
2.5 Forecasting Methodology
3 Executive Summary
4 Japan Electric Car Market - Introduction
4.1 Overview
4.2 Market Dynamics
4.3 Industry Trends
4.4 Competitive Intelligence
5 Japan Electric Car Market Landscape
5.1 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
5.2 Market Forecast (2025-2033)
6 Japan Electric Car Market - Breakup by Type
6.1 Battery Electric Vehicle
6.1.1 Overview
6.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.1.3 Market Forecast (2025-2033)
6.2 Plug-In Hybrid Electric Vehicle
6.2.1 Overview
6.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.2.3 Market Forecast (2025-2033)
6.3 Fuel Cell Electric Vehicle
6.3.1 Overview
6.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.3.3 Market Forecast (2025-2033)
7 Japan Electric Car Market - Breakup by Vehicle Class
7.1 Mid-Priced
7.1.1 Overview
7.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.1.3 Market Forecast (2025-2033)
7.2 Luxury
7.2.1 Overview
7.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.2.3 Market Forecast (2025-2033)
8 Japan Electric Car Market - Breakup by Vehicle Drive Type
8.1 Front Wheel Drive
8.1.1 Overview
8.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
8.1.3 Market Forecast (2025-2033)
8.2 Rear Wheel Drive
8.2.1 Overview
8.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
8.2.3 Market Forecast (2025-2033)
8.3 All-Wheel Drive
8.3.1 Overview
8.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
8.3.3 Market Forecast (2025-2033)
9 Japan Electric Car Market – Breakup by Region
9.1 Kanto Region
9.1.1 Overview
9.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.1.3 Market Breakup by Type
9.1.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.1.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.1.6 Key Players
9.1.7 Market Forecast (2025-2033)
9.2 Kinki Region
9.2.1 Overview
9.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.2.3 Market Breakup by Type
9.2.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.2.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.2.6 Key Players
9.2.7 Market Forecast (2025-2033)
9.3 Central/ Chubu Region
9.3.1 Overview
9.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.3.3 Market Breakup by Type
9.3.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.3.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.3.6 Key Players
9.3.7 Market Forecast (2025-2033)
9.4 Kyushu-Okinawa Region
9.4.1 Overview
9.4.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.4.3 Market Breakup by Type
9.4.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.4.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.4.6 Key Players
9.4.7 Market Forecast (2025-2033)
9.5 Tohoku Region
9.5.1 Overview
9.5.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.5.3 Market Breakup by Type
9.5.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.5.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.5.6 Key Players
9.5.7 Market Forecast (2025-2033)
9.6 Chugoku Region
9.6.1 Overview
9.6.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.6.3 Market Breakup by Type
9.6.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.6.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.6.6 Key Players
9.6.7 Market Forecast (2025-2033)
9.7 Hokkaido Region
9.7.1 Overview
9.7.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.7.3 Market Breakup by Type
9.7.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.7.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.7.6 Key Players
9.7.7 Market Forecast (2025-2033)
9.8 Shikoku Region
9.8.1 Overview
9.8.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.8.3 Market Breakup by Type
9.8.4 Market Breakup by Vehicle Class
9.8.5 Market Breakup by Vehicle Drive Type
9.8.6 Key Players
9.8.7 Market Forecast (2025-2033)
10 Japan Electric Car Market – Competitive Landscape
10.1 Overview
10.2 Market Structure
10.3 Market Player Positioning
10.4 Top Winning Strategies
10.5 Competitive Dashboard
10.6 Company Evaluation Quadrant
11 Profiles of Key Players
11.1 Company A
11.1.1 Business Overview
11.1.2 Services Offered
11.1.3 Business Strategies
11.1.4 SWOT Analysis
11.1.5 Major News and Events
11.2 Company B
11.2.1 Business Overview
11.2.2 Services Offered
11.2.3 Business Strategies
11.2.4 SWOT Analysis
11.2.5 Major News and Events
11.3 Company C
11.3.1 Business Overview
11.3.2 Services Offered
11.3.3 Business Strategies
11.3.4 SWOT Analysis
11.3.5 Major News and Events
11.4 Company D
11.4.1 Business Overview
11.4.2 Services Offered
11.4.3 Business Strategies
11.4.4 SWOT Analysis
11.4.5 Major News and Events
11.5 Company E
11.5.1 Business Overview
11.5.2 Services Offered
11.5.3 Business Strategies
11.5.4 SWOT Analysis
11.5.5 Major News and Events
12 Japan Electric Car Market - Industry Analysis
12.1 Drivers
Restraints
and Opportunities
12.1.1 Overview
12.1.2 Drivers
12.1.3 Restraints
12.1.4 Opportunities
12.2 Porters Five Forces Analysis
12.2.1 Overview
12.2.2 Bargaining Power of Buyers
12.2.3 Bargaining Power of Suppliers
12.2.4 Degree of Competition
12.2.5 Threat of New Entrants
12.2.6 Threat of Substitutes
12.3 Value Chain Analysis
13 Appendix

 

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