世界各国のリアルタイムなデータ・インテリジェンスで皆様をお手伝い

電気バス向けコネクテッドインフラ - 第3版

電気バス向けコネクテッドインフラ - 第3版


Connected Infrastructure for Electric Buses - 3rd Edition

内容 この調査レポートは、公共交通機関の電気バス向けインテリジェント交通システムと充電ステーション市場の最新動向と展開を掲載したBerg Insightの戦略的調査報告書です。欧州と北米における電気... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 納期 ページ数 言語
Berg Insight
ベルグインサイト社
2025年8月28日 Eur1,800
シングルユーザライセンス
ライセンス・価格情報
注文方法はこちら
メール納品:通常2営業日以内 250 英語

日本語のページは自動翻訳を利用し作成しています。
実際のレポートは英文のみでご納品いたします。


 

サマリー

内容

この調査レポートは、公共交通機関の電気バス向けインテリジェント交通システムと充電ステーション市場の最新動向と展開を掲載したBerg Insightの戦略的調査報告書です。欧州と北米における電気バス用公共交通ITSの総市場価値は、2024年の1億5,010万ユーロから成長し、2029年には4億6,070万ユーロに達すると予測される。ベルグインサイトは同時に、電気バス用充電ステーション市場価値が2024年の5億730万ユーロから2029年には15億ユーロに成長すると予測している。ベンダー、製品、市場に関する最新情報をご覧ください。

 


 

電気バス向けコネクテッドインフラは、欧州と北米の公共交通機関向けインテリジェント交通システムと充電ステーション市場の最新動向を分析したベルグインサイトの3年連続レポートです。ベルグインサイトのこの戦略的調査レポートは、5年間の業界予測、専門家による解説、ビジネス上の意思決定に役立つ実際のケーススタディなど、250ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供します。

本レポートのハイライト

  • 市場をリードする企業30社のエグゼクティブインタビューから得られた知見。
  • 欧州と北米の電気バスフリートに関する最新データ。
  • 電気バスITSバリューチェーンと主要アプリケーションの包括的な解説。
  • アフターマーケットITSソリューションベンダー23社とEV充電ハードウェアベンダー16社のプロファイル。
  • 電気バスブランド23社によるOEM提案の概要。
  • 電気バスに関する12の取り組みに関するケーススタディ。
  • 市場動向と主要開発の詳細な分析。
  • 2029年までの最新の市場予測。

欧州と北米における電気バス用ITSソリューションと充電ステーション市場は、2029年までに20億ユーロに達する

バッテリー式電気バスの台数はここ数年で大幅に増加している。Berg Insightは、欧州と北米における電気バスの数は2016年の約1,000台から2024年には約31,000台に増加すると予測している。電気バスの保有台数の増加は、公共交通事業者や機関にとって新たな課題を生み出した。走行距離の制限と充電ステーションを統合する必要性により、電気バス、充電ステーション、発着所など、必要なインフラをすべてまとめたインテリジェント交通システム(ITS)の需要が拡大している。ITSとは、交通インフラや車両に適用される情報通信技術を指す。本レポートにおける公共交通機関のITSの定義には、配車担当者と車両オペレーター間の通信システム、自動車両検索システム、自動配車システムが含まれる。その他の関連するバックオフィスITシステムも定義に含まれ、これには、車両基地管理、ドライバー監視、車両と人員のスケジューリングと計画ツール、車両メンテナンス、充電ステーション管理ソフトウェアが含まれる。

Berg Insightは、電気バス向けITSソリューションの市場は成長段階にあり、今後数年間は続くだろうと見ている。都市化、気候変動、交通渋滞といったメガ・チャレンジは、電気バスとITSへの投資を促し続け、市場の前向きな見通しに寄与している。ロシアのウクライナ侵攻に伴うエネルギー価格の上昇や、COVID-19パンデミックに伴うサプライチェーンの問題は、公共交通の電化に与える悪影響は限定的である。欧州における電気バス用公共交通ITSの市場総額は、2024年の1億1,040万ユーロから年平均成長率(CAGR)27%で成長し、2029年には3億5,910万ユーロに達すると予測されている。車両とドライバーの監視ソフトウェアと車両ゲートウェイは、合わせて2024年の市場価値の3,070万ユーロを占めると推定され、充電ステーション管理ソフトウェアの対応する数字は2,150万ユーロである。北米では、電気バス向けITSソリューションの総市場価値は、2024年の3,970万ユーロから年平均成長率21%で鈍化し、2029年には1億160万ユーロに達すると予測されている。米政権は電気輸送への移行支援を縮小しており、これが今後数年間の米国での成長に影響すると予想される。車両・ドライバー監視ソフトウェアと車両ゲートウェイは、2024年の市場価値のうち1,050万ユーロを占めると推定され、充電ステーション管理ソフトウェアに対応する数字は790万ユーロである。

一部のITSプレーヤーは、公共交通事業者が利用する電気バス用のITSアプリケーションの大半の機能を含む完全なターンキー・ソリューションを提供しているが、市場の多くのベンダーは、いくつかのサブシステムに特化したITSプレーヤーでもある。INIT、IVU、Trapeze、Clever Devicesといった国際的な大手ITS企業は、完全なターンキー・ソリューションを提供できる。IVUは主に欧州に顧客を持ち、Clever Devices、INIT、Trapezeは北米での存在感が強い。EQUANS社も世界的な大手企業であり、同社のCAD/AVLシステムは欧州と北米の電気バスに搭載されている。ViriCitiは、2021年8月にChargePointに買収されるまでは、電気バス向けの主要テレマティクス・プロバイダーの一つであった。同社は現在、バスと充電ステーションを管理するためのハードウェアとソフトウェアをChargePointブランドの下で提供しており、さらに充電ハードウェアとソフトウェアの包括的なポートフォリオを有している。電気バス向けのさまざまなソリューションで公共交通機関にサービスを提供している他の重要なプロバイダーには、スカンジナビアのConsat Telematics社、FARA社、Saga Tenix社などがある。カナダのGIRO社はスケジューリングとプランニングの分野で重要なプレーヤーであり、PSI Transcom社はデポと充電管理ソフトウェアの欧州で著名なプロバイダーである。

市場に出ているバスOEMのほとんどは、従来型のテレマティクス・ソリューションを提供しているが、電気バスに特化したソリューション分野での戦略は、プレーヤーによって異なる。欧州の電気バス市場には、様々なメーカーが参入している。2024年の登録台数では、中国のYutongが最も多く、メルセデス・ベンツ、Wrightbus、Iveco Bus、BYD、Solaris、Traton Groupが続く。北米ではニューフライヤーが圧倒的な地位を占めており、その他ギリグ、フェニックス・モーター、BYD、ノヴァ・バスなどが注目されている。

充電ステーションはバス車両の電動化において重要な役割を果たす。Berg Insightは、欧州と北米のバス用充電ステーション市場価値は2024年に5億ユーロ以上に達すると推定している。年平均成長率(CAGR)24%で成長し、市場総額は2029年に15億ユーロに達すると予想される。バス用充電器市場では、いくつかのベンダーがリーダーとして台頭している。バス用充電器市場における主な充電ステーション・プロバイダーの例としては、ABB E-mobility、BTC Power、Camber、Efacec、Ekoenergetyka、IES Synergy、Kempower、SBRS(シェル・グループ)、シーメンス(Helioxと共同)が挙げられる。

本レポートは以下の質問に答えるものである:

  • 電気バス市場の現状と規模は?
  • 電気バス向け公共交通ITSソリューションの主要プロバイダーはどこか?
  • 車両OEMはどのような製品を提供しているか?
  • EV充電ステーションベンダーはどのような機器やサービスを提供しているか?
  • 電気バス導入の主な原動力は何か?
  • EUとNAにおける規制の進展は、電気バス産業にどのような影響を与えているのか?
  • 電気バスと公共交通ITS業界は今後どのように進化していくのか?

 



ページTOPに戻る


目次

目次

目次 目次 目次
図表一覧

エグゼクティブサマリー

1 欧州と北米の公共交通機関

1.1 旅客輸送のモーダルスプリット
1.2 バス車両群と公共交通機関の利用状況
1.3 電気自動車の種類と電気バス車両群の統計
1.3.1 ハイブリッド電気自動車
1.3.2 プラグインハイブリッド電気自動車
1.3.3 バッテリー電気自動車
1.3.4 電気バス車両群の統計
1.4 電気バス・長距離バスOEMの市場シェア
1.5 公共交通機関における組織と契約
1.5.1 欧州の法的枠組み
1.5.2 北米の法的枠組み
1.5.3 組織形態と地域差
 

2 ITS技術とソリューション

2.1 公共交通機関ITSインフラ
2.1.1 車両セグメント
2.1.2 路側セグメント
2.1.3 バックオフィスセグメント
2.1.4 旅行者セグメント
2.1.5 GNSSセグメント
2.1.6 ネットワークセグメント
2.2 公共交通機関の管理
2.2.1 計画・スケジュールツール
2.2.2 コンピューター支援配車システム
2.2.3 交通信号優先
2.2.4 車庫管理
2.3 旅行者管理
2.3.1 乗客情報
2.3.2 エンターテイメント
2.3.3 運賃支払い
2.4 運転手管理
2.4.1 運転データの登録と分析
2.4.2 ビデオベースの運転手モニタリング
2.4.3 保険リスク管理
2.5 車両管理
2.5.1 車両診断とメンテナンス計画
2.5.2 車載セキュリティソリューション
2.6 充電ステーション管理
2.6.1 ステーション管理
2.6.2 エネルギー管理
2.6.3 オープンチャージポイントプロトコル (OCPP)
 

3 充電技術と規格

3.1 電気自動車の充電
3.1.1 ACとDC
3.1.2 充電モードとレベル
3.2 コネクタ規格
3.2.1 タイプ1
3.2.2 タイプ2
3.2.3 複合充電システム(CCS)
3.2.4 メガワット充電システム(MCS)
3.2.5 北米充電規格(テスラ)
3.2.6 CHAdeMO
3.2.7 GB/T
3.3 電気バスの充電
3.3.1 OppCharge
3.3.2 デポ充電
3.3.3 オポチュニティ充電
3.3.4 バッテリー容量と充電時間
 

4 市場予測と動向

4.1 市場分析
4.1.1 電気バスの予測
4.1.2 電気バス向け公共交通ITSの市場価値予測
4.1.3 バス充電ステーションの市場価値予測
4.2 バリューチェーン分析
4.2.1 自動車業界のプレイヤー
4.2.2 ITSおよびテレマティクス業界のプレイヤー
4.2.3 充電ステーション業界のプレイヤー
4.3 業界動向
4.3.1 オープンアーキテクチャがITSバリューチェーンを変える
4.3.2 コネクテッド充電ステーションは公共交通機関の運営に必須
4.3.3 機会充電が再び勢いを増す
4.3.4 新規参入企業によるバスOEM間の競争激化
4.3.5 相互運用性を向上させる規格は、電気バス市場に不可欠
4.3.6 経済の不確実性にもかかわらず、電気バス市場は成長を続ける
4.3.7 エネルギー供給は、電気バスフリートにとってますます重要な課題となる
4.3.8 集中型電源キャビネットは、電気バスフリートデポのスペースとコストを節約できる可能性がある
4.3.9 サイバーセキュリティの重要性の高まり
 

5 OEM製品と戦略

5.1 Bluebus(Bolloré Group)
5.2 BYD
5.3 CaetanoBus(Salvador Caetano Group)
5.4 Daimler Truck
5.4.1 Mercedes-Benz
5.4.2 Thomas Built Buses
5.5 Ebusco
5.6 Gillig
5.7 Irizar e-mobility(Irizar Group)
5.8 Iveco Group
5.9 NFI Group
5.9.1 Alexander Dennis
5.9.2 New Flyer
5.9.3 Motor Coach Industries
5.10 Phoenix Motor
5.11 Rampini
5.12 Solaris Bus and Coach
5.13 Switch Mobility
5.14 TRATON Group
5.14.1 International Motors
5.14.2 MAN Truck & Bus
5.14.3 Scania
5.15 VDL Bus & Coach(VDL Group)
5.16 Volvo Group
5.17 Wrightbus
5.18 Scania
 

6 アフターマーケット ソリューション プロバイダー

6.1 Actia
6.2 Atron
6.3 BP Pulse
6.4 Clever Devices
6.5 Consat Telematics
6.6 EQUANS
6.7 FARA (Modaxo)
6.8 GIRO
6.9 INIT
6.10 IVU
6.11 Optibus
6.12 Pilotfish
6.13 PSI Transcom
6.14 Questar Auto Technologies
6.15 Saga Tenix
6.16 Sycada
6.17 Telia Company
6.18 Trapeza Group (Modaxo)
6.19 Twaice
6.20 Verkehrsautomatisierung(Hanning & Kahl)
6.21 Vontas (Modaxo)
6.22 Webfleet
6.23 ZF
 

7 充電ステーションプロバイダー

7.1 ABB E-Mobility
7.2 BTC Power (E.ON)
7.3 Camber
7.4 ChargePoint
7.5 Chargepoly
7.6 Circontrol
7.7 Efacec
7.8 Ekoenergetyka
7.9 Hitachi Energy
7.10 IES Synergy
7.11 InCharge Energy (ABB)
7.12 Kempower
7.13 SBRS (Shell Group)
7.14 Siemens
7.15 Tritium
7.16 XCharge
 

8 事例研究:電気バスプロジェクト

8.1 Arriva
8.2 Association du Transport Urbain du Québec (ATUQ)
8.3 Berliner Verkehrsbetriebe (BVG)
8.4 Keolis
8.5 Metropolitan Transport Authority (MTA)
8.6 Nobina
8.7 Qbuzz
8.8 RATPグループ
8.9 Ruter
8.10 Toronto Transit Commission (TTC)
8.11 Transdev
8.12 VR Group
 

用語集

ページTOPに戻る


プレスリリース

2025年8月28日 プレスリリース
欧州と北米における電気バスのITS市場は、2029年までに4億6,100万ユーロに達すると予想されています
 

Berg Insightは本日、電気バスのコネクテッドインフラ市場に関する新たな調査結果を発表しました。欧州の公共交通機関における電気バス向け高度道路交通システム(ITS)の市場規模は、2024年に1億1,040万ユーロでした。この数字は年間複合成長率(CAGR)27%で成長し、2029年には3億5,910万ユーロに達すると見込まれています。北米の電気バスITS市場も同様に、2024年の3,970万ユーロから2029年には1億160万ユーロまで、21%のCAGRで成長すると予測されています。Berg Insightは、電気バス向けITSソリューション市場は今後数年間続く成長期にあると考えています。都市化、地域汚染、気候変動、交通渋滞などの大きな課題が電気バスとITSへの投資を促し続けており、市場の明るい見通しに貢献しています。

一部のITSプロバイダーは、公共交通機関が電気バス向けに利用するほとんどのITSアプリケーションの機能を含む、包括的なターンキーソリューションを提供しています。市場には、少数のサブシステムに特化したITS専門企業も数多く存在します。INIT、IVU、Clever Devices、Trapezeといった主要な国際ITSプロバイダーは、電気バス向けソリューションを含むターンキーソリューションを提供できます。数年にわたるパイロットプロジェクトを経て、電気バスフリートの大規模導入は、現在では一般的になりつつあります。欧州と北米における電気バス向けテレマティクスの主要プロバイダーの一つは、2021年にオランダのViriCitiを買収したChargePointです。ChargePointはフリート分野でのプレゼンスを大幅に拡大し、充電ステーションのハードウェア、ソフトウェア、サービスのポートフォリオに、バス管理用のハードウェアとソフトウェアの両方のソリューションを追加しました。公共交通機関向けに様々なソリューションを提供している他の主要ベンダーには、子会社Ineo Systransを通じたフランスのEQUANSグループ、そしてスカンジナビアのConsat Telematics、FARA、Saga Tenixなどがあります。カナダの企業 GIRO はスケジュールおよび計画分野の重要なプレーヤーであり、一方 PSI Transcom はヨーロッパにおけるデポおよび課金管理ソフトウェアの大手プロバイダーです。

「電気バスフリートの導入は本格的に始まりつつあり、すでにヨーロッパのいくつかの都市では数百台の電気バスが運行されています」と、Berg InsightのIoTアナリスト、カスパー・ヤンソン氏は述べています。電気バスと充電ステーションの統合は、必要なインフラをすべて接続する包括的なITSソリューションの価値を高めます。初期段階では基本的な監視ソリューションで十分かもしれませんが、電気バスフリートの規模を拡大するには、ディスパッチ、スケジューリング、充電ステーションの監視、車庫管理のための高度なサブシステムの追加が必要です。電気バスは地形、天候、道路状況などの外部要因の影響を受けやすいため、計画と運用の複雑さが増し、効率的なフリートパフォーマンスには統合ITSソリューションが不可欠です。「電気バスフリートの運用において高度なコネクテッドソリューションへの依存度が高まると、システムへのサイバーセキュリティリスクが高まります。したがって、現代のITSソリューションは、データを保護し、信頼性の高い運用を確保するために、高度な機能と堅牢なサイバーセキュリティを組み合わせる必要があります」とヤンソン氏は結論付けました。

 

 

ページTOPに戻る


 

Summary

Description

This strategic research report from Berg Insight covers the latest trends and developments on the intelligent transportation system and charging station market for electric buses in public transport. The total market value of public transport ITS for electric buses in Europe and North America is forecasted to grow from € 150.1 million in 2024 to reach € 460.7 million by 2029. Berg Insight at the same time estimates that the charging station market value for electric buses to grow from € 507.3 million in 2024 to € 1.50 billion in 2029. Get up to date with the latest information about vendors, products and markets.

 


 

Connected Infrastructure for Electric Buses is the third consecutive report from Berg Insight analysing the latest developments on the intelligent transportation system and charging station market for public transport in Europe and North America. This strategic research report from Berg Insight provides you with 250 pages of unique business intelligence, including 5-year industry forecasts, expert commentary and real life case studies on which to base your business decisions.

Highlights from this report:

  • Insights from 30 new executive interviews with market leading companies.
  • New data on electric bus fleets in Europe and North America.
  • Comprehensive description of the electric bus ITS value chain and key applications.
  • Profiles of 23 aftermarket ITS solution and 16 EV charging hardware vendors.
  • Summary of 23 OEM propositions from electric bus brands.
  • Case studies of 12 electric bus initiatives.
  • In-depth analysis of market trends and key developments.
  • Updated market forecasts lasting until 2029.

The market for ITS solutions and charging stations for electric buses in Europe and North America to reach € 2.0 billion by 2029

The number of battery-electric buses has grown significantly in the last years. Berg Insight estimates that the number of electric buses in Europe and North America increased from about 1,000 in 2016 to around 31,000 in 2024. The growing fleets of electric buses have created new challenges for public transport operators and agencies. Limited driving range and the need to integrate charging stations have expanded the demand for intelligent transport systems (ITS) that bring together all the necessary infrastructure, including electric buses, charging stations and depots. The term ITS refers to information and communications technology applied to transport infrastructure and vehicles. Berg Insight’s definition of ITS for public transport for the purpose of this report includes systems for communication between dispatchers and vehicle operators, automatic vehicle locator systems and automated dispatching systems. Other associated back-office IT systems are also part of the definition, including depot management, driver monitoring, scheduling and planning tools for vehicles and personnel, vehicle maintenance and charging station management software.

Berg Insight is of the opinion that the market for ITS solutions for electric buses is in a growth phase which will last for several years to come. Mega-challenges such as urbanisation, climate change and traffic congestion continue to encourage investments in electric buses and ITS, contributing to a positive outlook for the market. The increased energy prices following Russia’s invasion of Ukraine and the supply chain issues following the COVID-19 pandemic have had limited adverse effect on the electrification of public transport. The total market value of public transport ITS for electric buses in Europe is forecasted to grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 27 percent from € 110.4 million in 2024 to reach € 359.1 million by 2029. Vehicle and driver monitoring software as well as vehicle gateways are together estimated to account for € 30.7 million of the market value in 2024, while the corresponding number for charging station management software is € 21.5 million. In North America, the total market value of ITS solutions for electric buses is forecasted to grow slower at a CAGR of 21 percent from € 39.7 million in 2024 to reach € 101.6 million in 2029. The US administration has reduced its support for the transition to electric transportation which is expected to affect growth in the US in the coming years. Vehicle and driver monitoring software and vehicle gateways are estimated to account for € 10.5 million of the market value in 2024, while the corresponding number for charging station management software is € 7.9 million.

Some ITS players offer complete turnkey solutions including functionality for most of the ITS applications for electric buses utilised by public transport operators, but many vendors on the market are also specialised ITS players focusing on a few subsystems. Major international ITS players such as INIT, IVU, Trapeze and Clever Devices can provide complete turnkey solutions. IVU has customers mainly in Europe, while Clever Devices, INIT and Trapeze have stronger presence in North America. EQUANS is also a major global player and its CAD/AVL systems have been installed on electric buses both in Europe and North America. ViriCiti has been one of the leading telematics providers for electric buses, before it was acquired by ChargePoint in August 2021. The company now offers hardware and software for the management of buses and charging stations under the ChargePoint brand, which additionally has a comprehensive portfolio of charging hardware and software. Other important providers serving public transport companies with different types of solutions for electric buses include the Scandinavian companies Consat Telematics, FARA and Saga Tenix. The Canadian company GIRO is an important player in the scheduling and planning segment, while PSI Transcom is a prominent provider of depot and charging management software in Europe.

Most of the bus OEMs on the market offer conventional telematics solutions, but the strategies in the area of electric bus specific solutions vary between the players. The European market for electric buses is served by a variety of manufacturers. The Chinese company Yutong reached the highest number of registrations in 2024, followed by Mercedes-Benz, Wrightbus, Iveco Bus, BYD, Solaris and Traton Group. In North America, New Flyer holds a dominant position and other notable players include Gillig, Phoenix Motor, BYD and Nova Bus.

Charging stations play a significant role in the electrification of bus fleets. Berg Insight estimates that the charging station market value for buses in Europe and North America is estimated to have reached over €_500 million in 2024. Growing at a CAGR of 24 percent, the total market value is expected to reach €_1.5 billion in 2029. A group of vendors have emerged as leaders on the market for bus chargers. Examples of major charging station providers in the market for bus charging include ABB E-mobility, BTC Power, Camber, Efacec, Ekoenergetyka, IES Synergy, Kempower, SBRS (Shell Group) and Siemens (together with Heliox).

This report answers the following questions:

  • What is the current state and size of the electric bus market?
  • Which are the leading providers of public transport ITS solutions for electric buses?
  • What offerings are available from vehicle OEMs?
  • What equipment and service offerings are available from EV charging station vendors?
  • What are the key drivers behind the adoption of electric buses?
  • How are the regulatory developments in the EU and NA affecting the electric bus industry?
  • How will the electric bus and public transport ITS industry evolve in the future?

 



ページTOPに戻る


Table of Contents

Table of Contents

Table of Contents
List of Figures

Executive summary

1 Public Transport in Europe and North America

1.1 Modal split of passenger transport
1.2 Bus fleets and public transport utilisation
1.3 Electric vehicle types and electric bus fleet statistics
1.3.1 Hybrid electric vehicles
1.3.2 Plug-in hybrid electric vehicles
1.3.3 Battery electric vehicles
1.3.4 Electric bus fleet statistics
1.4 Market shares for electric bus and coach OEMs
1.5 Organisation and contracting in public transport
1.5.1 Legal framework in Europe
1.5.2 Legal framework in North America
1.5.3 Organisational forms and regional differences
 

2 ITS Technologies and Solutions

2.1 Public transport ITS infrastructure
2.1.1 Vehicle segment
2.1.2 Roadside segment
2.1.3 Back-office segment
2.1.4 Traveller segment
2.1.5 GNSS segment
2.1.6 Network segment
2.2 Public transport management
2.2.1 Planning and scheduling tools
2.2.2 Computer aided dispatch systems
2.2.3 Traffic signal priority
2.2.4 Depot management
2.3 Traveller management
2.3.1 Passenger information
2.3.2 Entertainment
2.3.3 Fare payment
2.4 Driver management
2.4.1 Driving data registration and analysis
2.4.2 Video-based driver monitoring
2.4.3 Insurance risk management
2.5 Vehicle management
2.5.1 Vehicle diagnostics and maintenance planning
2.5.2 On-board security solutions
2.6 Charging station management
2.6.1 Station management
2.6.2 Energy management
2.6.3 The Open Charge Point Protocol (OCPP)
 

3 Charging Technologies and Standards

3.1 Electric vehicle charging
3.1.1 AC and DC
3.1.2 Charging modes and levels
3.2 Connector standards
3.2.1 Type 1
3.2.2 Type 2
3.2.3 Combined Charging System (CCS)
3.2.4 Megawatt Charging System (MCS)
3.2.5 North American Charging Standard (Tesla)
3.2.6 CHAdeMO
3.2.7 GB/T
3.3 Electric bus charging
3.3.1 OppCharge
3.3.2 Depot charging
3.3.3 Opportunity charging
3.3.4 Battery capacity and charging time
 

4 Market Forecasts and Trends

4.1 Market analysis
4.1.1 Electric bus forecast
4.1.2 Market value forecast – public transport ITS for electric buses
4.1.3 Market value forecast – bus charging stations
4.2 Value chain analysis
4.2.1 Automotive industry players
4.2.2 ITS and telematics industry players
4.2.3 Charging station industry players
4.3 Industry trends
4.3.1 Open architectures alter the ITS value chain
4.3.2 Connected charging stations are a requirement for public transport operations
4.3.3 Opportunity charging regains traction
4.3.4 New entrants increase the competition among the bus OEMs
4.3.5 Standards improving interoperability are essential for the electric bus market
4.3.6 The electric bus market continues to grow despite economic uncertainty
4.3.7 Energy supply will be an increasingly important issue for electric bus fleets
4.3.8 Centralised power cabinets may save space and money in electric fleet depots
4.3.9 The rising importance of cybersecurity
 

5 OEM Products and Strategies

5.1 Bluebus (Bolloré Group)
5.2 BYD
5.3 CaetanoBus (Salvador Caetano Group)
5.4 Daimler Truck
5.4.1 Mercedes-Benz
5.4.2 Thomas Built Buses
5.5 Ebusco
5.6 Gillig
5.7 Irizar e-mobility (Irizar Group)
5.8 Iveco Group
5.9 NFI Group
5.9.1 Alexander Dennis
5.9.2 New Flyer
5.9.3 Motor Coach Industries
5.10 Phoenix Motor
5.11 Rampini
5.12 Solaris Bus and Coach
5.13 Switch Mobility
5.14 TRATON Group
5.14.1 International Motors
5.14.2 MAN Truck & Bus
5.14.3 Scania
5.15 VDL Bus & Coach (VDL Groep)
5.16 Volvo Group
5.17 Wrightbus
5.18 Yutong Group
 

6 Aftermarket Solution Providers

6.1 Actia
6.2 Atron
6.3 BP Pulse
6.4 Clever Devices
6.5 Consat Telematics
6.6 EQUANS
6.7 FARA (Modaxo)
6.8 GIRO
6.9 INIT
6.10 IVU
6.11 Optibus
6.12 Pilotfish
6.13 PSI Transcom
6.14 Questar Auto Technologies
6.15 Saga Tenix
6.16 Sycada
6.17 Telia Company
6.18 Trapeze Group (Modaxo)
6.19 Twaice
6.20 Verkehrsautomatisierung Berlin (Hanning & Kahl)
6.21 Vontas (Modaxo)
6.22 Webfleet
6.23 ZF
 

7 Charging Station Providers

7.1 ABB E-Mobility
7.2 BTC Power (E.ON)
7.3 Camber
7.4 ChargePoint
7.5 Chargepoly
7.6 Circontrol
7.7 Efacec
7.8 Ekoenergetyka
7.9 Hitachi Energy
7.10 IES Synergy
7.11 InCharge Energy (ABB)
7.12 Kempower
7.13 SBRS (Shell Group)
7.14 Siemens
7.15 Tritium
7.16 XCharge
 

8 Case Studies: Electric Bus Projects

8.1 Arriva
8.2 Association du Transport Urbain du Québec (ATUQ)
8.3 Berliner Verkehrsbetriebe (BVG)
8.4 Keolis
8.5 Metropolitan Transport Authority (MTA)
8.6 Nobina
8.7 Qbuzz
8.8 RATP Group
8.9 Ruter
8.10 Toronto Transit Commission (TTC)
8.11 Transdev
8.12 VR Group
 

Glossary

ページTOPに戻る


Press Release

2025-08-28 Press releases
The ITS market for electric buses in Europe and North America to reach € 461 million by 2029
 

Berg Insight today released new findings about the connected infrastructure market for electric buses. The market value of Intelligent Transport Systems (ITS) for electric buses in European public transport operations was € 110.4 million in 2024. Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 27 percent, this number is expected to reach € 359.1 million by 2029. The North American market for electric bus ITS is similarly forecasted to grow at a CAGR of 21 percent from € 39.7 million in 2024 to reach € 101.6 million in 2029. Berg Insight is of the opinion that the ITS solutions market for electric buses is in a growth phase which will last for several years to come. Mega-challenges such as urbanisation, local pollution, climate change and traffic congestion continue to encourage investments in electric buses and ITS, contributing to a positive outlook for the market.

Some ITS providers offer comprehensive turnkey solutions, including functionality for most ITS applications used by public transport operators for electric buses. Many vendors on the market are also specialised ITS players focusing on a few subsystems. Major international ITS players such as INIT, IVU, Clever Devices and Trapeze can deliver turnkey solutions, including solutions for electric buses. Large-scale implementations of electric bus fleets are becoming more common after several years of mostly pilot projects with only a few vehicles in operation. One of the leading telematics providers in Europe and North America for electric buses is ChargePoint, which acquired the Dutch firm ViriCiti in 2021.ChargePoint has increased its footprint in the fleet segment significantly and added both hardware and software solutions for the management of buses to its portfolio of charging station hardware, software and services. Other important vendors serving public transport companies with different types of solutions include the French group EQUANS through the subsidiary Ineo Systrans, as well as the Scandinavian companies Consat Telematics, FARA and Saga Tenix. The Canadian company GIRO is an important player in the scheduling and planning segment, while PSI Transcom is a prominent provider of depot and charging management software in Europe.

“Implementations of electric bus fleets are really starting to take off and there are already several cities in Europe with fleets operating several hundred electric buses”, said Caspar Jansson, IoT Analyst, Berg Insight. The integration of electric buses and charging stations increases the value of comprehensive ITS solutions, connecting all the necessary infrastructure. While a basic monitoring solution may suffice in the early stages, scaling up electric bus fleets requires the addition of advanced subsystems for dispatching, scheduling, charging station oversight and depot management. Electric buses are more sensitive to external factors such as topography, weather and road conditions, which increases the complexity of planning and operations and makes integrated ITS solutions essential for efficient fleet performance. “A greater reliance on advanced connected solutions to operate electric bus fleets introduces more cybersecurity risk into the system. Modern ITS solutions must therefore combine advanced capabilities with robust cybersecurity to safeguard data and ensure reliable operations”, concluded Mr. Jansson.

 

ページTOPに戻る

ご注文は、お電話またはWEBから承ります。お見積もりの作成もお気軽にご相談ください。

webからのご注文・お問合せはこちらのフォームから承ります

本レポートと同分野(通信・IT)の最新刊レポート


よくあるご質問


Berg Insight社はどのような調査会社ですか?


スウェーデンの調査会社ベルグインサイト社(Berg Insight)は、モバイルM2Mや位置情報サービス(LBS)、モバイルVAS、次世代技術など、通信関連市場を専門に調査しています。特に、M2Mと位... もっと見る


調査レポートの納品までの日数はどの程度ですか?


在庫のあるものは速納となりますが、平均的には 3-4日と見て下さい。
但し、一部の調査レポートでは、発注を受けた段階で内容更新をして納品をする場合もあります。
発注をする前のお問合せをお願いします。


注文の手続きはどのようになっていますか?


1)お客様からの御問い合わせをいただきます。
2)見積書やサンプルの提示をいたします。
3)お客様指定、もしくは弊社の発注書をメール添付にて発送してください。
4)データリソース社からレポート発行元の調査会社へ納品手配します。
5) 調査会社からお客様へ納品されます。最近は、pdfにてのメール納品が大半です。


お支払方法の方法はどのようになっていますか?


納品と同時にデータリソース社よりお客様へ請求書(必要に応じて納品書も)を発送いたします。
お客様よりデータリソース社へ(通常は円払い)の御振り込みをお願いします。
請求書は、納品日の日付で発行しますので、翌月最終営業日までの当社指定口座への振込みをお願いします。振込み手数料は御社負担にてお願いします。
お客様の御支払い条件が60日以上の場合は御相談ください。
尚、初めてのお取引先や個人の場合、前払いをお願いすることもあります。ご了承のほど、お願いします。


データリソース社はどのような会社ですか?


当社は、世界各国の主要調査会社・レポート出版社と提携し、世界各国の市場調査レポートや技術動向レポートなどを日本国内の企業・公官庁及び教育研究機関に提供しております。
世界各国の「市場・技術・法規制などの」実情を調査・収集される時には、データリソース社にご相談ください。
お客様の御要望にあったデータや情報を抽出する為のレポート紹介や調査のアドバイスも致します。



詳細検索

このレポートへのお問合せ

03-3582-2531

電話お問合せもお気軽に

 

 

2025/09/24 10:26

148.85 円

176.01 円

203.83 円

ページTOPに戻る