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欧州オンライン食料品市場レポート:製品別(調理済み朝食・乳製品、主食・調理必需品、スナック・飲料、肉・シーフード、生鮮食品、その他)、購入者タイプ別(定期購入、1回購入)、配送タイプ別(クリック&コレクト、宅配)、国別、企業分析 2024-2032


Europe Online Grocery Market Report by Products (Ready-to-eat Breakfast & Dairy, Staples & Cooking Essentials, Snacks & Beverages, Meat & Seafood, Fresh Produce, Others), Purchaser Type (Subscription Purchase, One Time Purchase), Delivery Type (Click & Collect, Home Delivery), Countries and Company Analysis 2024-2032

欧州オンライン食料品市場規模は、2023年に1,518億8,000万米ドルと評価され、2024年から2032年までの年平均成長率は17.99%で、2032年には6,731億5,000万米ドルに達すると予測されている。 食料品のオンライン... もっと見る

 

 

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Renub Research
Renubリサーチ
2024年5月1日 US$2,790
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185 英語

 

サマリー

欧州オンライン食料品市場規模は、2023年に1,518億8,000万米ドルと評価され、2024年から2032年までの年平均成長率は17.99%で、2032年には6,731億5,000万米ドルに達すると予測されている。

食料品のオンライン・ショッピングがより一般的になると、従来の小売業者は実店舗が持つあらゆる利点で顧客を獲得する必要がある。小売企業は、顧客を維持するために、顧客に体験を提供する必要がある。店舗は、食べ物や飲み物を買ったり飲んだりできる待ち合わせ場所の役割を果たすことができる。ヨーロッパのオンライン食品・食料品市場は、ここ数年成長を続けている。

GSMA Intelligenceによると、2021年には欧州で4億7,400万人(人口の86%)がモバイルサービスに加入し、この数字は2025年までに4億8,000万人に増加すると予測されている。持続可能性は現在、意外にもヨーロッパの消費者にとって高い優先事項となっている。実際、彼らの78%が、いつも使っているものが持続可能性に関する自分の考えと一致しない場合、新しい製品やブランド、小売店に切り替えると回答している。


欧州オンライン食料品調査

食料品のオンライン注文は、スマートフォンとインターネット接続の普及により、より迅速な食事の配達が可能になったため、近年人気が高まっている。2021年、ヨーロッパでは4億7,400万人(人口の86%)がモバイルサービスに加入しており、この数は2025年までに4億8,000万人に増加すると予想されている。
2021年の調査では、スウェーデンとオランダの買い物客はそれぞれ37%と35%であった。
英国では2023年に約6,000万人のEコマース顧客が存在する。2018年6月のAdobe Digital Insightsのデータによると、英国の成人インターネットユーザーの52%が食料品をオンラインで買い物している。
2024年1月のフランスのインターネット利用者は6,080万人で、インターネット普及率は93.8%だった。
ベルギー人の約95%がインターネットにアクセスし、2022年にはその約80%がオンラインで買い物をした。
2023年、ドイツのインターネット・ユーザーのシェアは83%で、EU諸国の中で6位にランクされた。オランダ(93%)、スウェーデン(91%)、デンマーク(90%)では、ウェブでの買い物が特に広まっている。
ロシアのeコマース利用者数は、2019年の9,810万人から2023年には1億580万人に増加すると予想されている。
インターネット普及率が98.1%であった2024年初頭のスウェーデンのインターネットユーザー数は1,044万人であった。


イギリスのオンライン食料品市場

英国の食料品店はこの需要に応えるべく迅速に動いており、宅配サービスから特化した商品まで、あらゆるものを提供するこの分野の破壊的新興企業の出現がさらに後押ししている。英国のオンライン食料品ショッピングに関しては、革命はすでに始まっている。英国では、今後数年以内に食料品の買い物のほとんど、またはすべてをオンラインで行うことを想定できる消費者の数は、欧州諸国の中でも際立って多い。

英国のオンライン食料品市場は、利便性に対する消費者の需要の高まりのおかげで活況を呈している。より良いインターネットやモバイルアプリなど、技術やインフラの向上がオンラインショッピングを容易にしている。パンデミック時の安全性への懸念が、食料品のデジタル・ショッピングへのシフトを加速させた。既存の小売業者や専用のオンライン・プラットフォームが拡大し、市場の成長を牽引している。テスコは2023年2月末までに800店舗でウーシュを提供するという目標を掲げていたが、その目標を200店舗上回った。


欧州オンライン食料品企業分析

ヨーロッパのオンライン食料品市場参入企業には、Tesco Plc.、ICA Gruppen AB、Auchan SA、Colruyt Group、Carrefour、Costco Wholesale Corporation、Koninklijke Ahold Delhaize N.V.、Ocado Group plc.などがある。


ヨーロッパオンライン食料品会社ニュース

2024年4月、Auchan Retail Poland は Ocado Solutions と提携し、Ocado Smart Platform (OSP) の稼働を発表。
2022 年 2 月、Carrefour と Everli が提携を拡大し、フランスの 10 都市で展開。
2022年3月、カルフールスペインがオンライン食品注文のための初の配送サイトを開設。
2024年2月、カルフールがフランスで食料品と飲料のオンラインショッピングのトップストアブランドとなる。
2024年2月、Ahold Delhaizeは、欧州の5つのブランド、デジタルエクスペリエンスチームとITチームが率先してアプリコンバージェンスプロジェクトを実施したことを発表。この戦略的イニシアチブの結果、チェコ共和国のAlbert、ベルギーとルクセンブルクのDelhaize、セルビアのMaxi、ルーマニアのMega Image、ギリシャのAlfa Betaにおいて、お客様のショッピング体験を合理化し、向上させるために設計された、統一されたモジュール式のアプリフレームワークが完成しました。
2023年10月、Ahold DelhaizeはMidEuropaからルーマニアの食料品小売業Profi Rom Food SRLの100%を買収。


商品 - 6つの視点からの市場構成:

1.野菜と果物
2.乳製品
3.主食と料理の必需品
4.スナック
5.肉・シーフード
6.その他


購入者タイプ - 2つの視点からの市場細分化

- 定期購入
- 単発購入


デリバリー・タイプ - 2つの視点からの市場細分化:

1.クリック&コレクト
2.ホームデリバリー


国12カ国の市場内訳

1.ベルギー
2.フランス
3.英国
4.ドイツ
5.スペイン
6.イタリア
7.オランダ
8.ノルウェー
9.スウェーデン
10.スイス
11.ロシア
12.トルコ


すべての企業を次の3つの観点から調査した。

1.概要
2.最近の発展
3.収益分析


対象企業

1.テスコ
2.ICAグルッペンAB
3.オーシャン SA
4.コルイト・グループ
5.カルフール
6.コストコホールセールコーポレーション
7.コニンクライク・アホールド・デルハイズN.V.
8.オカド・グループ

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目次

1.はじめに

2.研究方法

3.エグゼクティブサマリー

4.市場ダイナミクス

4.1 成長促進要因
4.2 課題


5.欧州オンライン食料品市場

6.市場シェア - ヨーロッパのオンライン食料品分析

6.1 商品別
6.2 購入タイプ別
6.3 国別


7.欧州オンライン食料品市場

7.1 野菜・果物
7.2 乳製品
7.3 主食と調理必需品
7.4 スナック菓子
7.5 肉・魚介類
7.6 その他


8.欧州オンライン食料品市場

8.1 定期購入
8.2 単回購入


9.ヨーロッパのオンライン食料品市場

9.1 ベルギー

9.1.1 クリック&コレクト
9.1.2 宅配

9.2 フランス

9.2.1 クリック&コレクト
9.2.2 宅配

9.3 イギリス

9.3.1 クリック&コレクト
9.3.2 宅配

9.4 ドイツ

9.4.1 クリック&コレクト
9.4.2 宅配

9.5 スペイン

9.5.1 クリック&コレクト
9.5.2 宅配

9.6 イタリア

9.6.1 クリック&コレクト
9.6.2 宅配

9.7 オランダ

9.7.1 クリック&コレクト
9.7.2 宅配

9.8 ノルウェー

9.8.1 クリック&コレクト
9.8.2 宅配

9.9 スウェーデン

9.9.1 クリック&コレクト
9.9.2 宅配

9.10 スイス

9.10.1 クリック&コレクト
9.10.2 宅配

9.11 ロシア

9.11.1 クリック&コレクト
9.11.2 宅配

9.12 トルコ

9.12.1 クリック&コレクト
9.12.2 宅配


10.ポーターのファイブフォース分析-ヨーロッパオンライン食料品市場

10.1 買い手の交渉力
10.2 サプライヤーの交渉力
10.3 ライバルの度合い
10.4 新規参入の脅威
10.5 代替品の脅威


11.欧州オンライン食料品市場のSWOT分析

11.1 強み
11.2 弱点
11.3 機会
11.4 脅威


12.主要プレーヤー

12.1 テスコPlc.

12.1.1 概要
12.1.2 最近の発展
12.1.3 収益分析

12.2 ICAグルッペンAB

12.2.1 概要
12.2.2 最近の開発
12.2.3 収益分析

12.3 Auchan SA

12.3.1 概要
12.3.2 最近の発展
12.3.3 収益分析

12.4 コルイトグループ

12.4.1 概要
12.4.2 最近の開発
12.4.3 収益分析

12.5 カルフール

12.5.1 概要
12.5.2 最近の発展
12.5.3 収益分析

12.6 コストコホールセールコーポレーション

12.6.1 概要
12.6.2 最近の発展
12.6.3 収益分析

12.7 Koninklijke Ahold Delhaize N.V.

12.7.1 概要
12.7.2 最近の開発
12.7.3 収益分析

12.8 オカド・グループ plc

12.8.1 概要
12.8.2 最近の開発
12.8.3 収益分析

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図表リスト

表-01:欧州:オンライン食料品市場の製品別シェア(%)、2019年~2023年
表-02:欧州のオンライン食料品市場製品別シェア予測(%)、2024年~2032年
表-03:欧州のオンライン食料品市場:購入タイプ別シェア(%)、2019年~2023年
表-04:ヨーロッパ:オンライン食料品市場購入タイプ別シェア予測(%)、2024年~2032年
表-05:ヨーロッパ-オンライン食料品市場国別シェア(%)、2019年~2023年
表-06:ヨーロッパ:オンライン食料品市場国別シェア予測(%)、2024年~2032年

 

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Summary

Europe Online Grocery Market size was valued at US$ 151.88 Billion in 2023 and is expected to reach US$ 673.15 Billion by 2032, with a CAGR of 17.99% from 2024–2032.

When online grocery shopping becomes more common, the traditional retailers will need to win the customers with all the advantages a physical shop has. Retailers need to offer an experience to a customer to retain them. The stores can serve as a meeting point where food and drink can be bought and consumed. The online food and grocery market in Europe has been growing in the past years, as people are looking more and more to make use of the convenient ways of grocery shopping and save time.

According to GSMA Intelligence, 474 million individuals in Europe (86% of the population) subscribed to mobile services in 2021, and this figure is predicted to rise to 480 million by 2025. Sustainability is currently and unsurprisingly a high priority for European consumers. In fact, 78% of them said they would switch to a new product, brand, or retailer if their regular one didn’t match up to their own ideas about sustainability.


Europe Online Grocery Survey

Online grocery ordering has become more popular in recent years due to the increasing availability of smartphones and internet connections, which allow for faster meal delivery. In 2021, 474 million individuals in Europe (86% of the population) subscribed to mobile services, and this number is expected to increase to 480 million by 2025.
In 2021, a survey found that Swedish and Dutch shoppers with 37% and 35%, respectively.
The UK has around 60 million e-commerce customers in 2023. Adobe Digital Insights data from June 2018, indicated that 52% of UK adult internet users shopped online for groceries.
There were 60.80 million internet users in France in Jan 2024, when internet penetration stood at 93.8 percent.
Approximately 95 percent of Belgians have access to the internet, and in 2022, approximately 80 percent of those internet users made online purchases.
In 2023, with a share of 83% Germany internet users was ranked 6th among the EU states. Shopping on the web was particularly wide-spread in the Netherlands (93%), Sweden (91%) and Denmark (90%).
The number of ecommerce users in Russia is expected to increase from 98.1 million in 2019 to 105.8 million by 2023.
There were 10.44 million internet users in Sweden at the start of 2024, when internet penetration stood at 98.1 percent.


United Kingdom Online Grocery Market

Grocery stores in the UK have moved swiftly to meet this demand, encouraged further by the emergence of a variety of disruptive start-ups in the sector offering everything from delivery services to specialized products. When it comes to online grocery shopping in the UK, the revolution is already well underway. In the UK, the number of consumers who can envision doing most or all of their grocery shopping online within the upcoming years is markedly higher than most of the European countries.

The UK's online grocery market is booming thanks to growing consumer demand for convenience. Improved technology and infrastructure, like better internet and mobile apps, make online shopping easier. Safety concerns during the pandemic sped up the shift to digital grocery shopping. Established retailers and dedicated online platforms are expanding, driving market growth. Tesco had set a target of offering Whoosh from 800 stores by the end of February 2023 but has exceeded that target by 200 stores.


Europe Online Grocery Company Analysis

The Prominent Europe online grocery market participants include Tesco Plc., ICA Gruppen AB, Auchan SA, Colruyt Group, Carrefour, Costco Wholesale Corporation, Koninklijke Ahold Delhaize N.V., and Ocado Group plc.


Europe Online Grocery Company News

April 2024, Auchan Retail Poland partnership with Ocado Solutions has announced it is now live with the Ocado Smart Platform (OSP).
In February 2022, Carrefour and Everli expanded their partnership to include ten French cities.
In March 2022, Carrefour Spain opened its first distribution site for online food orders.
February 2024, Carrefour is the top store brand for online grocery and beverage shopping in France.
Feb 2024, Ahold Delhaize is pleased to share that five of its European brands, digital experience- and IT teams, have spearheaded the delivery of an app convergence project. This strategic initiative has resulted in a unified, modular app framework designed to streamline and enhance the shopping experience for customers at Albert in the Czech Republic; Delhaize in Belgium and Luxembourg; Maxi in Serbia; Mega Image in Romania; and Alfa Beta in Greece.
Oct 2023, Ahold Delhaize acquired 100% of Romanian grocery retailer Profi Rom Food SRL from MidEuropa.


Products – Market breakup in 6 viewpoints:

1. Vegetables and Fruits
2. Dairy Products
3. Staples and Cooking Essentials
4. Snacks
5. Meat & Seafood
6. Others


Purchaser Type – Market breakup in 2 viewpoints

• Subscription Purchase
• One Time Purchase


Delivery Type – Market breakup in 2 viewpoints:

1. Click & Collect
2. Home Delivery


Country: Market breakup of 12 Countries:

1. Belgium
2. France
3. UK
4. Germany
5. Spain
6. Italy
7. Netherland
8. Norway
9. Sweden
10. Switzerland
11. Russia
12. Turkey


All the companies have been studied from three points

1. Overview
2. Recent Development
3. Revenue Analysis


Company Covered

1. Tesco Plc
2. ICA Gruppen AB
3. Auchan SA
4. Colruyt Group
5. Carrefour
6. Costco Wholesale Corporation
7. Koninklijke Ahold Delhaize N.V.
8. Ocado Group plc



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Table of Contents

1. Introduction

2. Research Methodology

3. Executive Summary

4. Market Dynamics

4.1 Growth Drivers
4.2 Challenges


5. Europe Online Grocery Market

6. Market Share – Europe Online Grocery Analysis

6.1 By Product
6.2 By Purchase Type
6.3 By Countries


7. Product – Europe Online Grocery Market

7.1 Vegetables and Fruits
7.2 Dairy Products
7.3 Staples and Cooking Essentials
7.4 Snacks
7.5 Meat & Seafood
7.6 Others


8. Purchaser Type – Europe Online Grocery Market

8.1 Subscription Purchase
8.2 One Time Purchase


9. Countries – Europe Online Grocery Market

9.1 Belgium

9.1.1 Click & Collect
9.1.2 Home Delivery

9.2 France

9.2.1 Click & Collect
9.2.2 Home Delivery

9.3 UK

9.3.1 Click & Collect
9.3.2 Home Delivery

9.4 Germany

9.4.1 Click & Collect
9.4.2 Home Delivery

9.5 Spain

9.5.1 Click & Collect
9.5.2 Home Delivery

9.6 Italy

9.6.1 Click & Collect
9.6.2 Home Delivery

9.7 Netherland

9.7.1 Click & Collect
9.7.2 Home Delivery

9.8 Norway

9.8.1 Click & Collect
9.8.2 Home Delivery

9.9 Sweden

9.9.1 Click & Collect
9.9.2 Home Delivery

9.10 Switzerland

9.10.1 Click & Collect
9.10.2 Home Delivery

9.11 Russia

9.11.1 Click & Collect
9.11.2 Home Delivery

9.12 Turkey

9.12.1 Click & Collect
9.12.2 Home Delivery


10. Porter’s Five Forces Analysis – Europe Online Grocery Market

10.1 Bargaining Power of Buyers
10.2 Bargaining Power of Suppliers
10.3 Degree of Rivalry
10.4 Threat of New Entrants
10.5 Threat of Substitutes


11. SWOT Analysis – Europe Online Grocery Market

11.1 Strength
11.2 Weakness
11.3 Opportunity
11.4 Threat


12. Key Players

12.1 Tesco Plc.

12.1.1 Overview
12.1.2 Recent Development
12.1.3 Revenue Analysis

12.2 ICA Gruppen AB

12.2.1 Overview
12.2.2 Recent Development
12.2.3 Revenue Analysis

12.3 Auchan SA

12.3.1 Overview
12.3.2 Recent Development
12.3.3 Revenue Analysis

12.4 Colruyt Group

12.4.1 Overview
12.4.2 Recent Development
12.4.3 Revenue Analysis

12.5 Carrefour

12.5.1 Overview
12.5.2 Recent Development
12.5.3 Revenue Analysis

12.6 Costco Wholesale Corporation

12.6.1 Overview
12.6.2 Recent Development
12.6.3 Revenue Analysis

12.7 Koninklijke Ahold Delhaize N.V.

12.7.1 Overview
12.7.2 Recent Development
12.7.3 Revenue Analysis

12.8 Ocado Group plc

12.8.1 Overview
12.8.2 Recent Development
12.8.3 Revenue Analysis

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List of Tables/Graphs

Table-01: Europe – Online Grocery Market Share by Product (Percent), 2019 – 2023
Table-02: Europe – Forecast for Online Grocery Market Share by Product (Percent), 2024 – 2032
Table-03: Europe – Online Grocery Market Share by Purchase Type (Percent), 2019 – 2023
Table-04: Europe – Forecast for Online Grocery Market Share by Purchase Type (Percent), 2024 – 2032
Table-05: Europe – Online Grocery Market Share by Countries (Percent), 2019 – 2023
Table-06: Europe – Forecast for Online Grocery Market Share by Countries (Percent), 2024 – 2032

 

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