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日本のメンタルヘルス市場規模、シェア、動向、予測:障害別、サービス別、年齢層別、地域別、2025-2033年

日本のメンタルヘルス市場規模、シェア、動向、予測:障害別、サービス別、年齢層別、地域別、2025-2033年


Japan Mental Health Market Size, Share, Trends and Forecast by Disorder, Service, Age Group, and Region, 2025-2033

日本のメンタルヘルス市場規模は2024年に265億米ドルとなった。今後、IMARC Groupは、2033年までに同市場が369億米ドルに達し、2025年から2033年までの年平均成長率は3.7%になると予測している。この地域における... もっと見る

 

 

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サマリー

日本のメンタルヘルス市場規模は2024年に265億米ドルとなった。今後、IMARC Groupは、2033年までに同市場が369億米ドルに達し、2025年から2033年までの年平均成長率は3.7%になると予測している。この地域における高齢者人口の増加、認知度の向上と非認知化、政府の取り組みと政策改革、メンタルヘルス問題の有病率の上昇、デジタルメンタルヘルスソリューションの拡大が、日本のメンタルヘルス市場シェアを押し上げ、全体の収益に大きく貢献している。

日本のメンタルヘルス市場の成長は、主に高齢者人口の増加によってもたらされ、高齢者における認知症やうつ病などの疾患の割合が高くなっている。このグループは日本の人口の大半を占めているため、精神疾患を患う高齢患者に焦点を当てたサービスに対するニーズが高まっている。業界の報告によると、日本の総人口の29.3%は65歳以上であり、これは3,625万人に相当する。さらに、メンタルヘルスに対する認識が向上したことで、メンタルヘルスケアを求めることに対する偏見が薄れた。このことは、より多くの人々が専門家の助けを求めることを促し、すべての年齢層でメンタルヘルス・サービスの利用が一般的に増加することにつながっている。

この他、日本のメンタルヘルス市場の需要は、職場でのストレスや燃え尽き症候群によっても牽引されている。このため、従業員のウェルネスへの関心が高まり、メンタルヘルス・プログラム、カウンセリング・サービス、ストレス管理を提供する組織がますます増えている。デジタル・ヘルス・ソリューションの進歩により、遠隔地でも遠隔療法やメンタルヘルス・アプリケーションの提供を通じて、メンタルヘルスへのアクセシビリティが高まっている。IMARCグループの報告書によると、日本のデジタルヘルス市場は2025年から2033年にかけて年平均成長率7.5%で成長すると予測されている。こうした技術の進歩は、医療提供者と患者の架け橋にもなり、日本のメンタルヘルス市場の前向きな見通しを生み出している。

日本のメンタルヘルス市場の動向:
メンタルヘルスに対する意識の高まり
日本のメンタルヘルス市場の動向は、日本のメンタルヘルスに対する認識が過去数年間で大きく進化し、それゆえに業界の成長につながったことを示している。以前は、精神疾患はかなり汚名を着せられており、その結果、症例の報告も少なかった。しかし、メンタルヘルスの問題に対する認識が世界的に高まるにつれ、日本ではメンタルヘルスの問題についての議論が盛んになった。様々なキャンペーンや教育により、精神疾患に関するスティグマは大幅に減少した。うつ病、不安神経症、ストレスなどの症状に対して専門家の治療を求める人が増えている。このことは、より多くのメンタルヘルスサービスの提供に対する需要を高めている。学校、職場、医療サービスは現在、メンタルヘルスのサポートにより重点を置き、市場全体の成長を促進している。

政府の取り組みと政策改革
日本政府はメンタルヘルス問題への対応に積極的であり、これが市場をさらに押し上げている。当局は、メンタルヘルスケアへのアクセスを改善し、意識を高めるために、さまざまな政策や改革を実施してきた。例えば、2019年、日本は国のメンタルヘルス推進政策を打ち出した。この政策は、早期診断の改善、精神疾患の治療、予防プログラムの提供に集中している。これにより、メンタルヘルスケアは一般的なヘルスケアと関連付けられ、さまざまな立場の人が必要なケアを受けることができるようになった。政府はまた、学校、職場、高齢者施設におけるメンタルヘルスケアにも資金を提供している。さらに、公衆衛生キャンペーンに重点を置くことで、メンタルヘルスケア提供者との関わりを深めるようになった。

地域密着型メンタルヘルスサービスの成長
日本のメンタルヘルス市場予測によると、地域密着型のメンタルヘルスサービスが業界の成長を大きく支えている。施設的な環境に基づいた従来のモデルは、地域社会を指向したより利用しやすいアプローチに取って代わられた。これには、外来診療所、在宅治療、患者の地域環境や日常生活に合わせた支援グループなどが含まれる。メンタルヘルスの問題に対する偏見が時間とともに薄れ、入院施設ではなく、地域密着型のサービスでの治療を選ぶ人が増えている。この移行により、メンタルヘルスケアは身近なものとなり、あらゆる年齢層やさまざまな精神状態に対応するサービスも充実してきた。

日本のメンタルヘルス産業のセグメンテーション
IMARCグループは、日本のメンタルヘルス市場の各セグメントにおける主要動向の分析と、2025年から2033年までの国・地域レベルの予測を提供しています。市場は障害、サービス、年齢層に基づいて分類されています。

疾患別分析
- 統合失調症
- アルコール使用障害
- 双極性障害
- うつ病と不安障害
- 心的外傷後ストレス障害
- 薬物乱用障害
- 摂食障害
- その他

統合失調症は、長期的なケアと治療の必要性から、日本のメンタルヘルス市場において顕著なセグメントである。統合失調症患者は継続的かつ慢性的な治療を必要とするため、抗精神病薬が唯一の治療法となっている。より良い外来および入院治療も開発され、患者の診断とケアの選択肢が改善されている。認知度の向上とスティグマの軽減が同分野の成長を牽引している。

アルコール使用障害はAUDとも呼ばれ、日本でも増加している。その結果、リハビリテーション・プログラム、治療、支援グループに対する需要が増加している。アルコール乱用と闘い、関連する健康問題を軽減するための政府の取り組みによる支援も市場を支えている。この分野の成長は、アルコール使用障害の悪影響に関する社会的認識の高まりによってさらに促進される。

日本のメンタルヘルス市場のもう一つの主要セグメントは双極性障害であり、薬物療法と精神療法に重点が置かれている。罹患率の増加とメンタルヘルスケアの受け入れ拡大が相まって、このセグメントにおける専門医療への需要を促進している。気分安定薬や標的治療薬の改良は、診断と管理の側面に取り組むことで市場の魅力を向上させている。

サービス別分析:
- 緊急メンタルヘルスサービス
- 外来カウンセリング
- 在宅治療サービス
- 入院治療サービス
- その他

日本では、精神科の救急医療サービスは非常に重要であり、精神科の急性期の危機的状況に陥った人に救急医療を提供している。自殺未遂やその他の精神衛生上の緊急事態が増加しているため、これらのサービスも拡大している。これらのサービスには、患者を安定させ、長期的なダメージを避けるための迅速な介入を可能にする精神科救急治療室やホットラインが含まれ、それゆえ市場成長の原動力となっている。

外来カウンセリングは日本のメンタルヘルス市場において最も重要な分野であり、比較的軽度の精神疾患の治療に関連している。近年、社会的態度の改善、仕事生活や人間関係におけるストレスの増大、また感情回復のために、こうしたサービスの増加が観察されている。心理学者、カウンセラー、メンタルヘルスクリニックがこのようなニーズに対応するために台頭してきた。
在宅治療サービスは、老人人口の増加や、より個人的なケアを望む声に伴い、日本で人気を博している。在宅精神医療サービスは、主に慢性的な精神衛生上の問題を抱える高齢者に提供されている。利便性と快適性から、多くの人が自宅での治療を好むため、日本では在宅治療サービスの市場が拡大している。

年齢層別分析:
- 小児
- 成人
- 老人

日本のメンタルヘルス市場における小児部門は、不安障害、うつ病、ADHDといった小児期の障害に対する認識から成長している。また、学校や病院が提供する子どもの心理問題に関するサービスにより、介入プログラムへの参加も増加している。また、政府の施策により、子どもの幸福への注目も高まり続けており、その結果、小児メンタルヘルスの需要が生じている。

大人は日本のメンタルヘルス市場において最大のセグメントを形成しており、主にストレス障害、うつ病、不安症の蔓延によって推進されている。セラピーやカウンセリング、薬理学的介入は、精神的課題を抱える成人に対する一般的な治療法である。企業の福利厚生プログラムだけでなく、精神的な福利厚生への注目の高まりは、このグループの個人により多くのサービス機会を開いている。

日本の老年期患者は、その数が急速に増加しているため、日本のメンタルヘルス市場において急速にその地位を確立しつつある。認知症、うつ病、不安症例は、日本の高齢者の間で引き続き流行している。在宅ケアやメモリークリニックなど、特に老年患者を対象としたサービスの拡大が、このセグメントの成長に寄与している。

地域分析:
- 関東地方
- 近畿地方
- 中部地方
- 九州・沖縄地方
- 東北地方
- 中国地方
- 北海道地方
- 四国地方

東京とその周辺を含む関東地方は、日本のメンタルヘルス市場を支配している。この地域は日本で最も人口密度が高く、都市化が進んでいる。職場のストレス、生活習慣に関連したメンタルヘルスの問題、高度な医療施設の利用可能性などの理由から、この地域ではメンタルヘルスサービスに対する大きな需要がある。この地域では、公的および民間のメンタルヘルス・サービスが発達している。

日本でもうひとつ、メンタルヘルスサービスが集中しているのは、大阪を中心とする近畿地方である。この地域は都市が多く、メンタルヘルスケアが最近脚光を浴びているため、メンタルヘルスサービスが非常に求められている。大阪や神戸のような重要な都市には、精神科病院だけでなく外来カウンセリングもあり、総合的なメンタルヘルスサービスを提供しているため、地域市場の成長に繋がっている。

名古屋市を含む中部・中部地方では、主に工業地帯や都市部の拡大により、メンタルヘルスサービスの需要が高まっている。関東地方や近畿地方に比べると規模は小さいものの、中部地方では労働者や教育機関の学生の間でメンタルヘルスに対する意識が高まっている。また、遠隔医療サービスも地方で伸びており、地域市場の発展を促している。

競争環境:
日本のメンタルヘルス市場における主要企業は、さまざまな取り組みを通じて成長を推進している。製薬会社は、精神疾患のための先進的な医薬品を開発している。そのため、統合失調症やうつ病の治療オプションが強化され、広く普及する原動力となっている。さらに、医療提供者は外来カウンセリングや遠隔医療サービスへのアクセスを拡大し、特に地方においてメンタルヘルスケアをより身近なものにしている。さらに、メンタルヘルス問題に対処するため、大企業は仕事関連のストレスに対処する企業向けウェルネス・プログラムをそれぞれの従業員に組み込んでおり、一方、官民協力はさまざまなキャンペーンを通じてメンタルヘルスを啓発している。このほか、テクノロジー企業は、柔軟で遠隔のメンタルヘルス支援需要に対応するため、アプリやオンライン・カウンセリング・サービスを含むデジタル・プラットフォームを構築している。

本レポートでは、主要企業の詳細なプロフィールを掲載し、日本のメンタルヘルス市場における競争環境を包括的に分析している。

最新のニュースと動向
- 2024 年 11 月 7 日日本政府はテクノロジー産業と協力し、認知症患者やその介護者のためになるデジタル・ソリューションを開発する。西日本の加古川市は、テクノロジー企業との提携により、家族がアプリ、BLEタグ、市内のさまざまな場所に設置された「みまもりカメラ」を使って認知症患者の居場所を特定できる新しいシステムを導入した。加古川市が費用を全額負担するため、認知症患者は無料でサービスを受けられる。
- 9 2024年9月:日本政府が、「誰も自殺しない社会」の実現に向け、全国的な自殺総合対策を推進。
- 2024 年 6 月 13 日日本政府は、ウクライナの国連開発計画(UNDP)と協力し、紛争の影響を受けている警察官に対し、心理的、精神的、社会的に重要な支援とサポートを提供する。日本政府が資金を提供し、UNDPは警察官とその家族がより良い社会的・精神的支援スキルを身につけられるよう、2回の重要な研修を実施した。
- 2023 年 9 月 15 日大塚製薬は、日本におけるメンタルヘルスケアの水準を向上させるため、日本精神保健福祉士協会とパートナーシップを締結した。大塚製薬は、公益社団法人日本精神保健福祉士協会とパートナーシップを締結し、精神保健医療水準の向上を目指す。

本レポートで扱う主な質問
1.日本のメンタルヘルス市場の規模は?
2.日本のメンタルヘルス市場の成長を促進する要因は何か?
3.日本のメンタルヘルス市場の予測は?


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目次

1 序文
2 調査範囲と方法論
2.1 調査の目的
2.2 利害関係者
2.3 データソース
2.3.1 一次情報源
2.3.2 二次情報源
2.4 市場推定
2.4.1 ボトムアップアプローチ
2.4.2 トップダウンアプローチ
2.5 予測方法
3 エグゼクティブサマリー
4 日本のメンタルヘルス市場 - はじめに
4.1 概要
4.2 市場ダイナミクス
4.3 産業動向
4.4 競合他社の動向
5 日本のメンタルヘルス市場展望
5.1 歴史的・現在の市場動向(2019年~2024年)
5.2 市場予測(2025年~2033年)
6 日本のメンタルヘルス市場-疾患別内訳
6.1 統合失調症
6.1.1 概要
6.1.2 歴史的・現在の市場動向(2019年~2024年)
6.1.3 市場予測(2025年~2033年)
6.2 アルコール使用障害
6.2.1 概要
6.2.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
6.2.3 市場予測(2025-2033年)
6.3 双極性障害
6.3.1 概要
6.3.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
6.3.3 市場予測(2025-2033年)
6.4 うつ病と不安障害
6.4.1 概要
6.4.2 歴史的・現在の市場動向(2019-2024年)
6.4.3 市場予測(2025-2033年)
6.5 心的外傷後ストレス障害
6.5.1 概要
6.5.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
6.5.3 市場予測(2025-2033年)
6.6 物質乱用障害
6.6.1 概要
6.6.2 歴史的・現在の市場動向(2019-2024年)
6.6.3 市場予測(2025年~2033年)
6.7 摂食障害
6.7.1 概要
6.7.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
6.7.3 市場予測(2025-2033年)
6.8 その他
6.8.1 過去と現在の市場動向(2019-2024年)
6.8.2 市場予測(2025年~2033年)
7 日本のメンタルヘルス市場-サービス別内訳
7.1 緊急メンタルヘルスサービス
7.1.1 概要
7.1.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
7.1.3 市場予測(2025年~2033年)
7.2 外来カウンセリング
7.2.1 概要
7.2.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
7.2.3 市場予測(2025~2033年)
7.3 在宅治療サービス
7.3.1 概要
7.3.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
7.3.3 市場予測(2025~2033年)
7.4 入院治療サービス
7.4.1 概要
7.4.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
7.4.3 市場予測(2025年~2033年)
7.5 その他
7.5.1 過去と現在の市場動向(2019〜2024年)
7.5.2 市場予測(2025年~2033年)
8 日本のメンタルヘルス市場:年齢層別構成比
8.1 小児科
8.1.1 概要
8.1.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
8.1.3 市場予測(2025年~2033年)
8.2 成人
8.2.1 概要
8.2.2 歴史的・現在の市場動向(2019~2024年)
8.2.3 市場予測(2025-2033年)
8.3 老年
8.3.1 概要
8.3.2 歴史的・現在の市場動向(2019年~2024年)
8.3.3 市場予測(2025年~2033年)
9 日本のメンタルヘルス市場-地域別構成比
9.1 関東地域
9.1.1 概要
9.1.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
9.1.3 疾患別市場構成比
9.1.4 サービス別市場構成比
9.1.5 年齢層別市場構成比
9.1.6 主要プレイヤー
9.1.7 市場予測(2025年~2033年)
9.2 近畿地域
9.2.1 概要
9.2.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.2.3 疾患別市場構成比
9.2.4 サービス別市場構成比
9.2.5 年齢層別市場構成比
9.2.6 主要プレイヤー
9.2.7 市場予測(2025年~2033年)
9.3 中部・中部地域
9.3.1 概要
9.3.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.3.3 疾患別市場構成
9.3.4 サービス別市場構成比
9.3.5 年齢層別市場構成比
9.3.6 主要プレイヤー
9.3.7 市場予測(2025年~2033年)
9.4 九州・沖縄地域
9.4.1 概要
9.4.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.4.3 疾患別市場構成比
9.4.4 サービス別市場構成比
9.4.5 年齢層別市場構成比
9.4.6 主要プレイヤー
9.4.7 市場予測(2025年~2033年)
9.5 東北地域
9.5.1 概要
9.5.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.5.3 疾患別市場構成比
9.5.4 サービス別市場構成比
9.5.5 年齢層別市場構成比
9.5.6 主要プレイヤー
9.5.7 市場予測(2025年~2033年)
9.6 中国地域
9.6.1 概要
9.6.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.6.3 疾患別市場構成比
9.6.4 サービス別市場構成比
9.6.5 年齢層別市場構成比
9.6.6 主要プレイヤー
9.6.7 市場予測(2025年~2033年)
9.7 北海道地域
9.7.1 概要
9.7.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.7.3 疾患別市場構成比
9.7.4 サービス別市場構成比
9.7.5 年齢層別市場構成比
9.7.6 主要プレイヤー
9.7.7 市場予測(2025年~2033年)
9.8 四国地域
9.8.1 概要
9.8.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
9.8.3 疾患別市場構成比
9.8.4 サービス別市場構成比
9.8.5 年齢層別市場構成比
9.8.6 主要プレイヤー
9.8.7 市場予測(2025年~2033年)
10 日本のメンタルヘルス市場 - 競争環境
10.1 概要
10.2 市場構造
10.3 市場プレイヤーのポジショニング
10.4 最優秀戦略
10.5 競争ダッシュボード
10.6 企業評価象限
11 主要プレーヤーのプロフィール
11.1 A社
11.1.1 事業概要
11.1.2 提供サービス
11.1.3 事業戦略
11.1.4 SWOT分析
11.1.5 主要ニュースとイベント
11.2 B社
11.2.1 事業概要
11.2.2 提供サービス
11.2.3 事業戦略
11.2.4 SWOT分析
11.2.5 主要ニュースとイベント
11.3 C社
11.3.1 事業概要
11.3.2 提供サービス
11.3.3 事業戦略
11.3.4 SWOT分析
11.3.5 主要ニュースとイベント
11.4 D社
11.4.1 事業概要
11.4.2 提供サービス
11.4.3 事業戦略
11.4.4 SWOT分析
11.4.5 主要ニュースとイベント
11.5 E社
11.5.1 事業概要
11.5.2 提供サービス
11.5.3 事業戦略
11.5.4 SWOT分析
11.5.5 主要ニュースとイベント
12 日本のメンタルヘルス市場 - 産業分析
12.1 推進要因
阻害要因
および機会
12.1.1 概要
12.1.2 推進要因
12.1.3 制止要因
12.1.4 機会
12.2 ポーターズファイブフォース分析
12.2.1 概要
12.2.2 買い手の交渉力
12.2.3 供給者の交渉力
12.2.4 競争の程度
12.2.5 新規参入の脅威
12.2.6 代替品の脅威
12.3 バリューチェーン分析
13 付録

 

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Summary

The Japan mental health market size was valued at USD 26.5 Billion in 2024. Looking forward, IMARC Group estimates the market to reach USD 36.9 Billion by 2033, exhibiting a CAGR of 3.7% from 2025-2033. The increasing geriatric population in the region, increased awareness and destigmatization, government initiatives and policy reforms, rising prevalence of mental health issues, and expansion of digital mental health solutions are propelling the Japan mental health market share, contributing substantially to overall revenue.

The Japan mental health market growth is primarily driven by the increasing geriatric population in the country, which has led to higher rates of conditions such as dementia and depression in the elderly. Since this group comprises a majority of Japan's population, a rising need is seen for services focused on elderly patients suffering from mental illnesses. According to industry reports, 29.3% of the total population in Japan is aged 65 years and above, equating to 36.25 Million individuals. Additionally, better awareness about mental health has reduced the stigma surrounding seeking mental health care. This has encouraged more to seek professional help, leading to a general increase in mental health service use across all age groups.

Other than this, the Japan mental health market demand is also driven by workplace stress and burnout. This has increased the focus on employee wellness, with more and more organizations providing mental health programs, counseling services, and stress management. Advancements in digital health solutions have increased mental health accessibility through the provision of teletherapy and mental health applications, even in remote locations. As per a report by the IMARC Group, the Japan digital health market is projected to grow at a CAGR of 7.5% during 2025-2033. These technological advancements are also creating a bridge between healthcare providers and patients, creating a positive Japan mental health market outlook.

Japan Mental Health Market Trends:
Increased mental health awareness
The Japan mental health market trends indicate that the perception toward mental health in the country has evolved significantly over the past few years and has, therefore, led to industry growth. In the past, mental illnesses were quite stigmatized, which resulted in underreporting of cases. However, as the awareness about mental health issues increased globally, Japan witnessed a rise in public discussions on mental well-being. Various campaigns and educations have significantly decreased stigma related to mental illnesses. More individuals seek professional attention to conditions such as depression, anxiety, and stress. This raises demand for the provision of more mental health services. Schools, workplaces, and health care services now focus more on providing support for mental health, driving overall market growth.

Government initiatives and policy reforms
The Japanese government has been proactive in dealing with mental health issues, which has further boosted the market. Authorities have implemented different policies and reforms for better access to mental health care and raised awareness. For instance, in 2019, Japan launched its national mental health promotion policy. This policy has concentrated on improving early diagnosis, treatment of mental illnesses, and offering prevention programs. This has intertwined mental health care with general health care, whereby individuals in all different walks of life can seek the care they require. The government has also financed mental health care in schools, the workplace, and institutions caring for the elderly. Furthermore, the focus on public health campaigns has encouraged increased involvement with mental health care providers.

Growth of community-based mental health services
According to the Japan mental health market forecast, community-based mental health services are significantly supporting industry growth. Traditional models that were based upon institutional settings have been replaced by more accessible approaches that are oriented toward communities. These include outpatient clinics, home-based treatments, and support groups tailored to the local environment and daily lives of patients. With the stigma of mental health issues reducing over time, there is an increasing number of individuals opting for help in community-based services instead of inpatient facilities. This transition has made mental health care accessible and has also made services more extensive, catering to all ages and various mental health conditions.

Japan Mental Health Industry Segmentation:
IMARC Group provides an analysis of the key trends in each segment of the Japan mental health market, along with forecasts at the country and regional levels from 2025-2033. The market has been categorized based on disorder, service, and age group.

Analysis by Disorder:
• Schizophrenia
• Alcohol Use Disorder
• Bipolar Disorder
• Depression and Anxiety
• Post-traumatic Stress Disorder
• Substance Abuse Disorder
• Eating Disorder
• Others

Schizophrenia is a prominent segment in the Japan mental health market due to the need for long-term care and treatment. Since schizophrenia patients require continuous and chronic treatment, antipsychotics remain the only form of treatment. Better outpatient and inpatient care have also been developed, which improves diagnosis and care options for patients. The rising awareness and reduction of stigma drive the growth in the segment.

Alcohol use disorder, also called AUD, is growing in Japan. Consequently, there is an increased demand for rehabilitation programs, therapy, and support groups. Support from governmental initiatives to combat alcohol abuse and reduce related health problems also supports the market. Growth in this segment is further fueled by increasing social awareness about the negative impacts of alcohol use disorder.

Another major segment in the mental health market in Japan is bipolar disorder, with a focus on medication and psychotherapy. Growing incidences coupled with greater acceptance of mental health care have fueled the demand for specialty care in this segment. Improvements in mood stabilizers, as well as targeted therapies, improve the market appeal by addressing the diagnosis and management aspects.

Analysis by Service:
• Emergency Mental Health Services
• Outpatient Counselling
• Home-based Treatment Services
• Inpatient Hospital Treatment Services
• Others

Emergency mental health services are quite vital in Japan, offering emergency care to individuals who have reached a critical stage of acute psychiatric crises. These services are also expanding because the number of suicide attempts and other mental health emergencies is on the rise. These services include psychiatric emergency rooms and hotlines that allow for fast intervention to stabilize the patient and avoid long-term damage, hence driving the market growth.

Outpatient counseling is the most significant segment in Japan's mental health market, being related to the treatment of relatively minor mental illnesses. An increase in these services has been observed in recent years due to improved social attitudes, growing stresses in work life and relationships, and also for emotional restoration. Psychologists, counselors, and mental health clinics have risen to address such needs.
Home-based treatment services have gained popularity in Japan with the rise in the geriatric population and the desire for more personal care. Home-based psychiatric services are mostly delivered to elderly individuals suffering from chronic mental health issues. Many individuals prefer to get treated at home due to convenience and comfort, hence expanding the market for home-based treatment services in Japan.

Analysis by Age Group:
• Pediatric
• Adult
• Geriatric

The pediatric segment in Japan's mental health market is growing in light of awareness about childhood disorders such as anxiety, depression, and ADHD. In addition, intervention programs are witnessing increased participation due to services offered by schools and hospitals regarding psychological issues for children. Focus on children's well-being also continues to grow because of government measures, thereby generating a demand for pediatric mental health services.

Adults form the largest segment in Japan's market for mental health, mainly propelled by the prevalence of stress disorders, depression, and anxiety, which are experienced more at workplaces. Therapy or counseling and pharmacological interventions are the common treatments for adults living with mental challenges. Increased focus on mental well-being, as well as corporate well-being programs, open up more service opportunities for individuals in this group.

Geriatric patients in Japan are very quickly forming their space in the country's mental health market due to their rapidly growing numbers. Dementia, depression, and anxiety cases continue to be prevalent among senior citizens of Japan. Expansion in services such as home-based care and memory clinics specifically catering to geriatric patients contributes to the growth of this segment.

Regional Analysis:
• Kanto Region
• Kinki Region
• Central/Chubu Region
• Kyushu-Okinawa Region
• Tohoku Region
• Chugoku Region
• Hokkaido Region
• Shikoku Region

The Kanto region, which includes Tokyo and its surrounding areas, dominates Japan's mental health market. The region has the highest population density and urbanization in the country. There is a great demand for mental health services here due to reasons workplace stress, lifestyle-related mental health issues, and the availability of advanced healthcare facilities. Both public and private mental health services are well-developed in this region.

Another large concentration of mental health services in Japan is in the Kinki region, based around Osaka. Mental health services are highly sought after here because the region is full of cities, and mental health care has lately gained prominence. Important cities such as Osaka and Kobe have outpatient counseling as well as psychiatric hospitals and offer comprehensive mental health services that lead to growth in the regional market.

Mental health services are increasing in demand in the Central/Chubu region, including the city of Nagoya, primarily due to expansions in industrial and urban areas. While smaller in size compared to the Kanto and Kinki regions, the Central/Chubu region is still witnessing a rise in mental health awareness among workers, as well as students at educational institutions. Telehealth services are also growing in rural regions, thereby advancing regional market development.

Competitive Landscape:
Key players in the Japan mental health market are driving growth through various initiatives. Pharmaceutical companies are developing advanced medications for mental health disorders. Therefore, treatment options for schizophrenia and depression are being enhanced, driving widespread adoption. Moreover, healthcare providers are expanding access to outpatient counseling and telemedicine services, making mental health care more accessible, particularly in rural regions. Furthermore, to cope with mental health issues, large corporations are integrating corporate wellness programs that deal with work-related stress into their respective workforces, whereas public-private collaborations are mental health awareness through various campaigns. Besides this, technology firms are creating digital platforms that encompass apps and online counseling services to keep up with the demand for flexible and remote mental health support.

The report provides a comprehensive analysis of the competitive landscape in the Japan mental health market with detailed profiles of all major companies.

Latest News and Developments:
• 7 November 2024: The Government of Japan is collaborating with the technology industry to create digital solutions that will benefit individuals suffering from dementia, as well as their caregivers. In partnership with a technology business, Kakogawa City in western Japan has implemented a new system that enables family members to use an app, BLE tags, and ‘Mimamori Cameras’ placed at different locations throughout the city to determine the whereabout of the dementia patient. The service is provided free of cost for dementia patients as all expenses are covered by Kakogawa City authorities.
• 9 September 2024: The Government of Japan has promoted a comprehensive suicide prevention strategy across the nation to achieve a society in which no one takes their own life.
• 13 June 2024: The Government of Japan has partnered with the United Nations Development Programme (UNDP) in Ukraine in order to provide vital psychological, mental, and social assistance and support to police officers who have been impacted by the ongoing conflict. Financed by the Government of Japan, UNDP conducted two vital training sessions to equip police officers and their families with better social and mental support skills.
• 15 September 2023: Otsuka Pharmaceuticals has established a partnership with the Japan Association of Public Mental Health & Welfare Workers in an effort to raise the standards of mental health care in the country. The collaborative effort intends to enhance the training and credentials of mental health care professionals in the public sector, advance mental health across the country, and help create a culture that values and supports community coexistence.

Key Questions Answered in This Report
1.How big is the mental health market in Japan?
2.What factors are driving the growth of the Japan mental health market?
3.What is the forecast for the mental health market in Japan?



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Table of Contents

1 Preface
2 Scope and Methodology
2.1 Objectives of the Study
2.2 Stakeholders
2.3 Data Sources
2.3.1 Primary Sources
2.3.2 Secondary Sources
2.4 Market Estimation
2.4.1 Bottom-Up Approach
2.4.2 Top-Down Approach
2.5 Forecasting Methodology
3 Executive Summary
4 Japan Mental Health Market - Introduction
4.1 Overview
4.2 Market Dynamics
4.3 Industry Trends
4.4 Competitive Intelligence
5 Japan Mental Health Market Landscape
5.1 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
5.2 Market Forecast (2025-2033)
6 Japan Mental Health Market - Breakup by Disorder
6.1 Schizophrenia
6.1.1 Overview
6.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.1.3 Market Forecast (2025-2033)
6.2 Alcohol Use Disorder
6.2.1 Overview
6.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.2.3 Market Forecast (2025-2033)
6.3 Bipolar Disorder
6.3.1 Overview
6.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.3.3 Market Forecast (2025-2033)
6.4 Depression and Anxiety
6.4.1 Overview
6.4.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.4.3 Market Forecast (2025-2033)
6.5 Post-traumatic Stress Disorder
6.5.1 Overview
6.5.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.5.3 Market Forecast (2025-2033)
6.6 Substance Abuse Disorder
6.6.1 Overview
6.6.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.6.3 Market Forecast (2025-2033)
6.7 Eating Disorder
6.7.1 Overview
6.7.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.7.3 Market Forecast (2025-2033)
6.8 Others
6.8.1 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
6.8.2 Market Forecast (2025-2033)
7 Japan Mental Health Market - Breakup by Service
7.1 Emergency Mental Health Services
7.1.1 Overview
7.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.1.3 Market Forecast (2025-2033)
7.2 Outpatient Counselling
7.2.1 Overview
7.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.2.3 Market Forecast (2025-2033)
7.3 Home-based Treatment Services
7.3.1 Overview
7.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.3.3 Market Forecast (2025-2033)
7.4 Inpatient Hospital Treatment Services
7.4.1 Overview
7.4.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.4.3 Market Forecast (2025-2033)
7.5 Others
7.5.1 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
7.5.2 Market Forecast (2025-2033)
8 Japan Mental Health Market - Breakup by Age Group
8.1 Pediatric
8.1.1 Overview
8.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
8.1.3 Market Forecast (2025-2033)
8.2 Adult
8.2.1 Overview
8.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
8.2.3 Market Forecast (2025-2033)
8.3 Geriatric
8.3.1 Overview
8.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
8.3.3 Market Forecast (2025-2033)
9 Japan Mental Health Market – Breakup by Region
9.1 Kanto Region
9.1.1 Overview
9.1.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.1.3 Market Breakup by Disorder
9.1.4 Market Breakup by Service
9.1.5 Market Breakup by Age Group
9.1.6 Key Players
9.1.7 Market Forecast (2025-2033)
9.2 Kinki Region
9.2.1 Overview
9.2.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.2.3 Market Breakup by Disorder
9.2.4 Market Breakup by Service
9.2.5 Market Breakup by Age Group
9.2.6 Key Players
9.2.7 Market Forecast (2025-2033)
9.3 Central/ Chubu Region
9.3.1 Overview
9.3.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.3.3 Market Breakup by Disorder
9.3.4 Market Breakup by Service
9.3.5 Market Breakup by Age Group
9.3.6 Key Players
9.3.7 Market Forecast (2025-2033)
9.4 Kyushu-Okinawa Region
9.4.1 Overview
9.4.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.4.3 Market Breakup by Disorder
9.4.4 Market Breakup by Service
9.4.5 Market Breakup by Age Group
9.4.6 Key Players
9.4.7 Market Forecast (2025-2033)
9.5 Tohoku Region
9.5.1 Overview
9.5.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.5.3 Market Breakup by Disorder
9.5.4 Market Breakup by Service
9.5.5 Market Breakup by Age Group
9.5.6 Key Players
9.5.7 Market Forecast (2025-2033)
9.6 Chugoku Region
9.6.1 Overview
9.6.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.6.3 Market Breakup by Disorder
9.6.4 Market Breakup by Service
9.6.5 Market Breakup by Age Group
9.6.6 Key Players
9.6.7 Market Forecast (2025-2033)
9.7 Hokkaido Region
9.7.1 Overview
9.7.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.7.3 Market Breakup by Disorder
9.7.4 Market Breakup by Service
9.7.5 Market Breakup by Age Group
9.7.6 Key Players
9.7.7 Market Forecast (2025-2033)
9.8 Shikoku Region
9.8.1 Overview
9.8.2 Historical and Current Market Trends (2019-2024)
9.8.3 Market Breakup by Disorder
9.8.4 Market Breakup by Service
9.8.5 Market Breakup by Age Group
9.8.6 Key Players
9.8.7 Market Forecast (2025-2033)
10 Japan Mental Health Market – Competitive Landscape
10.1 Overview
10.2 Market Structure
10.3 Market Player Positioning
10.4 Top Winning Strategies
10.5 Competitive Dashboard
10.6 Company Evaluation Quadrant
11 Profiles of Key Players
11.1 Company A
11.1.1 Business Overview
11.1.2 Services Offered
11.1.3 Business Strategies
11.1.4 SWOT Analysis
11.1.5 Major News and Events
11.2 Company B
11.2.1 Business Overview
11.2.2 Services Offered
11.2.3 Business Strategies
11.2.4 SWOT Analysis
11.2.5 Major News and Events
11.3 Company C
11.3.1 Business Overview
11.3.2 Services Offered
11.3.3 Business Strategies
11.3.4 SWOT Analysis
11.3.5 Major News and Events
11.4 Company D
11.4.1 Business Overview
11.4.2 Services Offered
11.4.3 Business Strategies
11.4.4 SWOT Analysis
11.4.5 Major News and Events
11.5 Company E
11.5.1 Business Overview
11.5.2 Services Offered
11.5.3 Business Strategies
11.5.4 SWOT Analysis
11.5.5 Major News and Events
12 Japan Mental Health Market - Industry Analysis
12.1 Drivers
Restraints
and Opportunities
12.1.1 Overview
12.1.2 Drivers
12.1.3 Restraints
12.1.4 Opportunities
12.2 Porters Five Forces Analysis
12.2.1 Overview
12.2.2 Bargaining Power of Buyers
12.2.3 Bargaining Power of Suppliers
12.2.4 Degree of Competition
12.2.5 Threat of New Entrants
12.2.6 Threat of Substitutes
12.3 Value Chain Analysis
13 Appendix

 

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2025/06/13 10:27

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