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欧州における大型輸送の脱炭素化:バランスの取れた前進

欧州における大型輸送の脱炭素化:バランスの取れた前進


Decarbonizing Heavy-Duty Transport in Europe: A Balanced Path Forward

概要 欧州の大型輸送セクターは、気候変動規制が強化され、持続可能性が戦略的必須事項となる中、極めて重要な局面を迎えている。低炭素ロジスティクスへの移行は、規制の圧力、顧客の期待の進化、弾力性... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 価格 納期 ページ数 言語
Guidehouse (旧Navigant Research)
ガイドハウス
2025年11月11日 お問い合わせください
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3営業日程度 7 英語

 

サマリー

概要
欧州の大型輸送セクターは、気候変動規制が強化され、持続可能性が戦略的必須事項となる中、極めて重要な局面を迎えている。低炭素ロジスティクスへの移行は、規制の圧力、顧客の期待の進化、弾力性のあるサプライチェーンの必要性によって加速している。電化、液体代替燃料、水素が重要な経路として浮上しており、それぞれ市場の異なるセグメントに対して明確な利点を提供している。しかし、供給上の制約、セクター間の競争、価格面での懸念は、特に航空・海運セクターが利用可能な代替燃料供給の多くを吸収する中で、大きな課題となっている。
 
ガイドハウス・リサーチは、欧州の大型輸送を形成する技術、規制の枠組み、市場力学を包括的に分析することで、このテーマに取り組んでいる。戦略ブリーフィングは、電動化、クリーン液体燃料、水素の強みと限界を検証し、フリートオペレーター、メーカー、エネルギープロバイダー、政策立案者がどのように連携して障壁を克服できるかを探る。EUの進化する規制状況、インフラ要件、運用モデル、投資に関する考慮事項などもカバーしている。範囲は都市、地域、長距離ロジスティクスに及び、現在のトレンドと2035年までの将来シナリオを洞察している。
 
主な提言は、ポートフォリオ・アプローチの必要性、複数の技術の活用、拡張可能なインフラへの投資、セクターを超えた協力関係の促進を強調している。注目すべき発見のひとつは、2035年までに欧州における中型・大型トラックの新規販売台数の半分以上をバッテリー式電気トラックが占めると予想され、フリート脱炭素化の転換点を示していることである。この戦略ブリーフィングは、大型輸送の脱炭素化の複雑さを乗り越え、急速に進化する市場で長期的な成功を収めようとする意思決定者、投資家、業界リーダーに実用的なガイダンスを提供します。
 
本レポートはどのような疑問に答えるのか?
  • 欧州における大型輸送の脱炭素化に利用可能な主な技術経路は何か、またそれぞれの強みと限界は何か?
  • RED III、ReFuelEU Aviation、FuelEU Maritimeなど、進化する欧州連合の規制は、大型輸送セクターにおける代替燃料の競争環境をどのように形成しているか?
  • トラック輸送におけるクリーン液体燃料、水素、電化の入手可能性と価格に影響を与える主要な供給制約とセクター間の競争力学は何か?
  • 低炭素ロジスティクスへの移行を加速するために、フリート事業者、OEM、エネルギー・プロバイダーはどのように事業モデルと投資戦略を適応させているのか?
  • バッテリー電気トラックや水素燃料電池車を地域・長距離貨物用途に拡大するための主な障壁は何か?
  • 政策インセンティブ、排出権取引、コンプライアンス違反の罰則は、メーカーとフリートオペレーターの経済性とリスク配分にどのような影響を与えるのか?
  • 欧州において弾力性があり、低コストで持続可能な貨物輸送システムを構築するために、関係者はどのような実行可能な手段を講じることができるか。
  • 航空、海運、道路輸送部門の相互関係は、代替燃料の採用とインフラ投資の将来にどのような影響を与えるのか?
本レポートの対象者
  • 自動車OEMおよびトラックメーカー
  • バッテリー電気自動車および燃料電池技術プロバイダー
  • 商用フリート運営会社および物流会社
  • エネルギーインフラ開発会社および充電ネットワーク運営会社
  • 水素製造および流通会社
  • 運輸およびエネルギー転換に注力する投資家コミュニティ
  • 再生可能燃料製造会社およびサプライヤー
  • 持続可能な貨物輸送およびサプライチェーン管理会社
本レポートの主要市場予測
  • 総生産能力(欧州):2025年
  • BET販売台数対中型および大型トラック総販売台数(欧州):2023-2035


 

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Summary

Abstract
Europe’s heavy-duty transport sector is at a pivotal moment as climate mandates intensify and sustainability becomes a strategic imperative. The transition to low-carbon logistics is accelerating, driven by regulatory pressures, evolving customer expectations, and the need for resilient supply chains. Electrification, liquid alternative fuels, and hydrogen are emerging as key pathways, each offering distinct advantages for different segments of the market. However, supply constraints, intersectoral competition, and affordability concerns present significant challenges, particularly as aviation and maritime sectors absorb much of the available alternative fuel supply.
 
Guidehouse Research approaches this topic with a comprehensive analysis of the technologies, regulatory frameworks, and market dynamics shaping heavy-duty transport in Europe. The Strategy Briefing examines the strengths and limitations of electrification, clean liquid fuels, and hydrogen, and explores how fleet operators, manufacturers, energy providers, and policymakers can coordinate to overcome barriers. Coverage includes the EU’s evolving regulatory landscape, infrastructure requirements, operational models, and investment considerations. The scope spans urban, regional, and long-haul logistics, with insights into current trends and future scenarios through 2035.
 
Key recommendations emphasize the need for a portfolio approach, leveraging multiple technologies, investing in scalable infrastructure, and fostering cross-sector collaboration. One notable finding is that by 2035, battery electric trucks are expected to account for more than half of new medium- and heavy-duty truck sales in Europe, signaling a tipping point for fleet decarbonization. This Strategy Briefing provides actionable guidance for decision-makers, investors, and industry leaders seeking to navigate the complexities of decarbonizing heavy-duty transport and position themselves for long-term success in a rapidly evolving market.
 
What Questions Does This Report Answer?
  • What are the primary technology pathways available for decarbonizing heavy-duty transport in Europe, and what are their respective strengths and limitations?
  • How are evolving European Union regulations, such as RED III, ReFuelEU Aviation, and FuelEU Maritime, shaping the competitive landscape for alternative fuels in the heavy-duty transport sector?
  • What are the key supply constraints and sectoral competition dynamics affecting the availability and affordability of clean liquid fuels, hydrogen, and electrification for trucking?
  • How are fleet operators, OEMs, and energy providers adapting their operational models and investment strategies to accelerate the transition to low-carbon logistics?
  • What are the main barriers to scaling battery electric trucks and hydrogen fuel cell vehicles for regional and long-haul freight applications?
  • How do policy incentives, emissions trading, and noncompliance penalties impact the economics and risk allocation for manufacturers and fleet operators?
  • What actionable steps can stakeholders take to build a resilient, low-cost, and sustainable freight transport system in Europe?
  • How will the interplay between aviation, maritime, and road transport sectors influence the future of alternative fuel adoption and infrastructure investment?
Who Would Benefit from This Report?
  • Automotive OEMs and truck manufacturers
  • Battery electric vehicle and fuel cell technology providers
  • Commercial fleet operators and logistics companies
  • Energy infrastructure developers and charging network operators
  • Hydrogen production and distribution companies
  • Investor community focused on transport and energy transition
  • Renewable fuel producers and suppliers
  • Sustainable freight and supply chain management firms
Key Market Forecasts in This Report
  • Total Production Capacity, Europe: 2025
  • BET Sales versus Total Medium- and Heavy-Duty Truck Sales, Europe: 2023–2035


 

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