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2025年版自律走行車における4D画像レーダー - 産業、市場、競争分析

2025年版自律走行車における4D画像レーダー - 産業、市場、競争分析


Edition 2025: 4D Imaging Radar in Autonomous Vehicles Industry, Market, and Competition Analysis

主なハイライト ADASおよびAVレーダー・モジュール市場規模は2025年から2035年にかけて2.7倍に成長し、CAGR11.7%で2025年の90億ドルから2035年には250億ドルに達すると予測 4Dイメージング・レー... もっと見る

 

 

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M14 intelligence
M14インテリジェンス
2025年6月9日 US$3,600
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サマリー

主なハイライト

ADASおよびAVレーダー・モジュール市場規模は2025年から2035年にかけて2.7倍に成長し、CAGR11.7%で2025年の90億ドルから2035年には250億ドルに達すると予測

4Dイメージング・レーダー・モジュールは2035年までに56%以上に普及すると予測され、現在の市場普及率から45%急増

2035年までには、自律走行車の台頭とコスト削減により、4Dレーダーが短・中距離アプリケーションを支配し、多くのADASおよびAVシステムにおいて従来の3Dレーダーに取って代わる可能性がある。

乗員監視や左子検知の車内アプリケーションは、EURO NCAP のような規制の義務化により、ニッチな分野として成長している。

TSMC、GlobalFoundries、imecによる140GHzレーダー技術の開発は、屋内外アプリケーションの高解像度センシングに焦点を当てている。

コンチネンタル、ボッシュ、Vayyar、Arbe、Uhnder、NXP、テスラなどの大手企業がイノベーションを推進しており、最近のCES 2025やIAA Mobility 2025でのショーケースでは、解像度、効率、規制対応における進歩が強調されている。

RFISee、RadSee、Smart Radar System、Zadar Labs、InnoSenT、Infineon、Ainsteinは、4Dイメージング・レーダー業界の著名な新興企業である。一方、テキサス・インスツルメンツ、NXPセミコンダクターズ、STマイクロエレクトロニクス、ザイリンクス、アナログ・デバイセズは、先進運転支援システム(ADAS)やより高度な車両自動化をサポートする4D画像レーダー・ソリューションを積極的に開発しているシステムオンチップ(SoC)プロバイダーの大手である。

ダイナミックな解像度を実現するAIを搭載したソフトウェア定義レーダーに注力するZendar Inc.、Qamcom GroupからスピンアウトしたSensrad AB、迅速な市場参入に注力するWaveye、ロボットタクシーや都市型AVへの早期導入を目指すAltos Radar、地域拡大のために中国のOEM(SAIC、Geelyなど)と提携するAltos Radar、自律走行シャトルや産業用アプリケーションなどのニッチ市場をターゲットとするXavveoなどの新興企業がある。

網羅的なカバー範囲

M14インテリジェンス社は、自律型、コネクテッド、電動、シェアードモビリティの主要トレンドを把握する能力を中核とし、4D画像レーダー技術に関する調査結果を発表した。

  • ADAS, Autonomous and Robotic Vehicles - Market Outlook
  • ADASおよびAV業界におけるレーダー・センサの現状
  • 自動化レベル(ADAS、レベル2/2+、レベル3、レベル4/5)、動作範囲(短距離、中長距離)、動作周波数帯(60GHz、76-81GHz 、 および140GHz)
  • 変調技法- FMCWおよびデジタルコード変調(DCM)
  • レーダーオンチップとMIMOアンテナ設計
  • AIベースの処理
  • 車内および世界に向けた車外センシングアプリケーション向け4Dイメージングレーダーオンチップセンサーの市場浸透傾向
  • 異なる地域にわたる周波数規制と割り当ての影響
  • 4Dイメージングレーダーハードウェアチップおよびソフトウェアソリューションと、それがセンサー群のダイナミクスにどのように挑戦すると予想されるか
  • AI統合のような破壊的トレンド、 市場を再形成するレーダー・オン・チップ、センサー・フュージョンなどの破壊的トレンド
  • 高コストや統合の複雑さなどの課題と、半導体やソフトウェア定義レーダーの進歩がこれらのハードルにどのように対処しているか
  • 新興リーダーや新興企業の競争評価、自動車レーダー市場でソリューションを提供するチップ・プロバイダーやティア1企業の戦略や動向。

市場概要

自律走行車向け4D画像レーダー市場は、先進運転支援システム(ADAS)と自律走行車(AVs)の進化を促進し、自動車技術革新の最前線にある。2024年に約20億米ドルと評価されたこの市場は、安全性向上への需要の高まり、規制の義務化、より高い自律性レベル(SAEレベル4/5)の推進に後押しされ、2030年には年平均成長率38%で100億米ドルに達すると予測されています。

本レポートでは、ADASとAVにおけるレーダーセンサの採用、3Dレーダーに代わる4Dレーダーの普及、現在と将来のレーダー技術と周波数帯域、主要プレーヤーと新興プレーヤー、競争戦略、最近の動向、AVにおける4Dレーダーの重要な役割、ロボットタクシーとシャトルの市場可能性について、アジア太平洋地域など将来性の高い地域を中心に調査しています。

ADASと自律走行車におけるレーダーセンサーの採用

レーダー・センサはADASとAVに不可欠であり、アダプティブ・クルーズ・コントロール(ACC)、自動緊急ブレーキ(AEB)、死角検知(BSD)、車線変更アシスト(LCA)、子供の存在検知(CPD)などの重要な機能を可能にする。カメラやLiDARとは異なり、レーダーは悪天候(霧、雨、雪など)や低照度下でも優れた性能を発揮し、信頼性の高い物体検出と測距を実現する。2024年には、世界で1億6900万個以上のレーダー・センサが出荷され、2024年には車両1台当たり平均0.8個の長距離レーダーが搭載され、2030年には車両1台当たり1個に近づくと予想されている。Cruise(1台当たり21個のレーダー)やWaymo(6個の高性能4Dレーダー)のようなRobotaxisは、レベル4/5の自律性のためにレーダーへの依存度が高いことを示しており、強固な環境認識を保証している。安全性に対する消費者の要求と規制の義務化(例えば、EUの自動車一般安全規則、2024年7月)に後押しされたADASの採用の高まりは、乗用車、商用トラック、自律走行シャトルへのレーダー配備を加速させている。

3Dレーダーに代わる4Dレーダー技術の普及

3Dレーダーのレンジ、アジマス、ドップラーデータに速度と仰角を加えた4D画像レーダーは、優れた解像度と精度により、急速に先行技術に取って代わりつつある。2025年までに、4Dレーダーは自動車レーダー市場の11.4%に浸透し、2-3年でニッチ技術から主流技術に移行すると予想されている。標高分解能や複雑な物体分離(歩行者と車両の区別など)に苦戦する3Dレーダーとは異なり、4DレーダーはMassive MIMO、デジタルコード変調(DCM)、AI主導の処理を活用して高分解能の点群を生成し、一部の用途ではLiDARに匹敵する。例えば、ドライブパイロットを搭載したメルセデス・ベンツEQSや、コンチネンタルのARS540 4Dレーダーを搭載したヒュンダイIONIQ 5は、視界不良時の性能向上を示している。このシフトは、レベル3-5の自律走行における正確な知覚の必要性と、ジャンクション歩行者AEBのような高度な安全機能に対する規制要件によって推進されている。

競争戦略と地域市場の機会

既存プレーヤーは、高解像度レーダーとLiDAR/カメラとのセンサー・フュージョンに重点を置いた研究開発、グローバルなプレゼンス、OEMパートナーシップ(BoschとVolkswagenの協業など)を活用している。一方、新興企業は費用対効果の高い設計(RadSeeのCOTS、UhnderのRoC)、AIの統合(Waveye、Zendar)、ニッチなアプリケーション(Sensradの産業用フォーカス)で差別化を図っている。ティア1やOEM(例:Arbe-BAIC)との提携という協業アプローチが、新規プレーヤーの市場参入を加速させている。

アジア太平洋地域は、中国のEVブームと政府のスマートシティ支援に牽引され、年平均成長率が最も高い急成長地域である。SAICやNIOのような企業が4Dレーダーを統合する(例:ZFとSAICの提携、2022年12月)。上海のような都心部では、大衆向けEVやロボットタクシーにビジネスチャンスがある。北米は、フォード、GM、テスラなどのOEMがBlueCruise、Super Cruise、Autopilotに4Dレーダーを採用している米国に牽引され、最大の売上シェアを占めている。欧州は、厳しい安全規制(EUの2024年義務化など)により力強い成長を示している。例えば、メルセデス・ベンツとBMWはレベル2+/3システムでリードしており、その機会はプレミアム車とコンプライアンス主導の市場に明らかに反映されている。

市場の可能性

ロボットタクシーやシャトルなど、SAEレベル4/5のAV市場は、4Dレーダーの主要な成長ドライバーである。2035年までには、複数の高性能レーダー(1台当たり6~21台)の必要性から、4Dレーダー市場の中でAV分野が2025年から2035年にかけて最も高いCAGR(127%)を示すと予想される。CruiseとWaymoは4Dレーダーを広範囲に展開し、2024年には車両数が1,000台を超え、商用ロボットタクシーサービスの台頭を示す。世界の4Dレーダー市場は、レベル4/5のAVだけで2035年までに9億1100万米ドルに達すると予測され、ロボットタクシーとシャトルが都市部と高速道路の自律性のためにかなりのレーダーユニットを消費する。機会には以下が含まれる:

  • 都市モビリティ: 密集した環境をナビゲートするための高いレーダー需要(例えば、Waveye社の都市に特化したレーダー)。
  • ラストマイル・デリバリー: 安全のために4Dレーダーを採用する自律走行シャトルや配送車。
  • 規制支援: AEBとCPDの義務化により、レベル4/5システムへのレーダー統合が進む。

主な質問に答える

  • SAEレベル1~5の自律走行車への4D画像レーダーの浸透速度と採用動向は?
  • 2035年までの自動車用4D画像レーダー市場の現在の市場規模と成長の可能性は?
  • 4Dレーダーに最も依存しているADAS機能(AEB、ACC、BSMなど)と、その安全性と性能の向上は?
  • 4Dレーダーのコスト(77GHz、60GHz、140GHzなど)はどのように進化しているのか。
  • 4Dレーダーを他のセンサー(LiDAR、カメラなど)と統合し、強固なセンサー・フュージョンを実現するための課題とは?
  • 周波数規制(77GHz、60GHz、140GHzなど)は世界的にどのように異なり、4Dレーダーの展開にどのような影響を与えるのか?
  • 4Dレーダーが乗員監視や左子検知といった車内監視アプリケーションで果たす役割は、どのように市場機会を生み出しているのか?
  • 4Dレーダー市場を破壊している新興企業(Arbe、Uhnder、Zendarなど)とそのユニークな戦略とは?
  • 4Dレーダー市場における既存プレーヤー(コンチネンタル、ボッシュ、NXPなど)と新興新興企業の競争優位性は?
  • パートナーシップ、M&Aは4Dレーダー市場をどのように形成し、ステークホルダーにとってどのような機会を生み出すのか?
  • 4Dレーダー市場の成長を支えている投資や資金調達の動向と、関係者はそれらをどのように活用できるか?
     


 

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Summary

Key Highlights

ADAS and AV radar module market size anticipated to grow 2.7x times between 2025 to 2035, accounting $25 billion in 2035 from $9 billion by 2025  at a CAGR of 11.7 percent

4D imaging radar modules expected to penetrate over 56 percent by 2035, a jump of 45% from the current market penetration

By 2035, with the rise of autonomous vehicles and cost reductions, 4D radar could dominate short- and medium-range applications, potentially replacing conventional 3D radar in many ADAS and AV systems

The in-cabin applications of occupant monitoring and left-child detection is a growing niche due to regulatory mandates like those from EURO NCAP

Development of 140 GHz radar technology by TSMC, GlobalFoundries, and imec focuses on high-resolution sensing for both interior and exterior applications, though not yet commercialized, the technology is expected to strongly compete with 77GHz system by 2035

Leading companies like Continental, Bosch, Vayyar, Arbe, Uhnder, NXP, and Tesla are driving innovation, with recent showcases at CES 2025 and IAA Mobility 2025 highlighting advancements in resolution, efficiency, and regulatory compliance.

RFISee, RadSee, Smart Radar System, Zadar Labs, InnoSenT, Infineon, and Ainstein are prominent emerging players in the 4D imaging radar industry. Meanwhile, Texas Instruments, NXP Semiconductors, STMicroelectronics, Xilinx, and Analog Devices are leading System-on-Chip (SoC) providers actively developing 4D imaging radar solutions to support Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) and higher levels of vehicle automation.

Emerging start-ups such as Zendar Inc. focusing on software-defined radar with AI for dynamic resolution, Sensrad AB is a spin-out from Qamcom Group, focusing on rapid market entry, Waveye is targeting early adoption in robotaxis and urban AVs, Altos Radar partnering with Chinese OEMs (e.g., SAIC, Geely) for regional expansion, Xavveo is targeting niche markets like autonomous shuttles and industrial applications

Exhaustive Coverage

M14 Intelligence with its core capabilities in understanding the key trends of autonomous, connected, electric, and shared mobility published the research on 4D imaging radar technology which talks about following important factors of the market
  • ADAS, Autonomous and Robotic Vehicles – Market Outlook
  • Status of radar sensors in the ADAS and AV industry
  • Understanding the potential change in the radar demand and its market size from different perspectives including – automation levels (ADAS, Level 2/2+, Level 3 and Level 4/5), range of operations (short, medium-long), and frequency band of operation (60 GHz, 76–81 GHz , and 140GHz)
  • Modulation Techniques- FMCW and Digital Code Modulation (DCM)
  • Radar-on-Chip and MIMO antenna design
  • AI-based processing
  • Market penetration trend of 4D imaging radar-on-chip sensors for in-cabin and world-facing exterior sensing applications
  • Impact of frequency regulations and allocations across different geographies
  • 4D imaging radar hardware chip and software solutions and how it is expected to challenge the sensor suite dynamics
  • Disruptive trends like AI integration, radar-on-chip, and sensor fusion that will reshape the market
  • Challenges like high costs and integration complexities, and how advancements in semiconductors and software-defined radar are addressing these hurdles
  • Competition assessment of emerging leaders and start-ups, along with the strategies and developments of chip providers and tier-1s offering solutions in automotive radar market.

Market Overview

The 4D imaging radar market for autonomous vehicles is at the forefront of automotive innovation, driving the evolution of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) and autonomous vehicles (AVs). Valued at approximately USD 2 billion in 2024, the market is projected to reach USD 10 billion by 2030, with a CAGR of 38%, fueled by the increasing demand for enhanced safety, regulatory mandates, and the push for higher autonomy levels (SAE Level 4/5).

This report summary explores the adoption of radar sensors in ADAS and AVs, the penetration of 4D radar replacing 3D radar, current and future radar technologies and frequency bands, leading and emerging players, competitive strategies, recent developments, the critical role of 4D radar in AVs, and market potential for robotaxis and shuttles, with a focus on high-potential regions like Asia-Pacific.

Adoption of Radar Sensors in ADAS and Autonomous Vehicles

Radar sensors are integral to ADAS and AVs, enabling critical features like Adaptive Cruise Control (ACC), Automatic Emergency Braking (AEB), Blind Spot Detection (BSD), Lane Change Assist (LCA), and Child Presence Detection (CPD). Unlike cameras and LiDAR, radar excels in adverse weather conditions (e.g., fog, rain, snow) and low-light scenarios, providing reliable object detection and ranging. In 2024, over 169 million radar sensors were shipped globally, with an average of 0.8 long-range radars per vehicle in 2024, expected to approach 1 per vehicle by 2030. Robotaxis, such as Cruise (21 radars per vehicle) and Waymo (six high-performance 4D radars), demonstrate heavy reliance on radar for Level 4/5 autonomy, ensuring robust environmental perception. The rising adoption of ADAS, driven by consumer demand for safety and regulatory mandates (e.g., EU’s Vehicle General Safety Regulations, July 2024), is accelerating radar deployment across passenger vehicles, commercial trucks, and autonomous shuttles.

Penetration of 4D Radar Technology Replacing 3D Radars

4D imaging radar, which adds velocity and elevation to the range, azimuth, and Doppler data of 3D radar, is rapidly replacing its predecessor due to superior resolution and accuracy. By 2025, 4D radar is expected to penetrate 11.4% of the automotive radar market, transitioning from a niche to a mainstream technology within 2–3 years. Unlike 3D radar, which struggles with elevation resolution and complex object separation (e.g., distinguishing a pedestrian from a vehicle), 4D radar leverages Massive MIMO, Digital Code Modulation (DCM), and AI-driven processing to create high-resolution point clouds, rivaling LiDAR in some applications. For instance, Mercedes-Benz EQS with Drive Pilot and Hyundai IONIQ 5 with Continental’s ARS540 4D radar showcase enhanced performance in poor visibility. The shift is driven by the need for precise perception in Level 3–5 autonomy and regulatory requirements for advanced safety features like Junction Pedestrian AEB.

Competitive Strategies and regional market opportunities

Established players leverage R&D, global presence, and OEM partnerships (e.g., Bosch’s collaboration with Volkswagen) focusing on high-resolution radar and sensor fusion with LiDAR/cameras. On the other hand, start-ups differentiate through cost-effective designs (RadSee’s COTS, Uhnder’s RoC), AI integration (Waveye, Zendar), and niche applications (Sensrad’s industrial focus). A collaborative approach is wherein partnership with Tier 1s and OEMs (e.g., Arbe-BAIC) is accelerating market entry for new players.

Asia-Pacific is the fastest-growing region with the highest CAGR, driven by China’s EV boom and government support for smart cities. Companies like SAIC and NIO integrate 4D radar (e.g., ZF’s partnership with SAIC, Dec 2022). Opportunities lie in mass-market EVs and robotaxi fleets in urban centers like Shanghai. North America holds largest revenue share, led by the US with OEMs like Ford, GM, and Tesla adopting 4D radar for BlueCruise, Super Cruise, and Autopilot. Europe shows strong growth due to stringent safety regulations (e.g., EU’s 2024 mandates). For instance, Mercedes-Benz and BMW lead with Level 2+/3 systems and opportunities are evidently reflected in premium vehicles and compliance-driven markets.

Market Potential

The market for SAE Level 4/5 AVs, including robotaxis and shuttles, is a key growth driver for 4D radar. By 2035, the AV segment is expected to exhibit the highest CAGR (127%) from 2025 to 2035 within the 4D radar market, driven by the need for multiple high-performance radars (6–21 per vehicle). Cruise and Waymo deploy 4D radar extensively, with fleets exceeding 1,000 vehicles in 2024, signaling commercial robotaxi services’ rise. The global 4D radar market is projected to reach USD 911 million by 2035 for Level 4/5 AVs alone, with robotaxis and shuttles consuming significant radar units for urban and highway autonomy. Opportunities include:

  • Urban Mobility: High radar demand for navigating dense environments (e.g., Waveye’s urban-focused radar).
  • Last-Mile Delivery: Autonomous shuttles and delivery vehicles adopting 4D radar for safety.
  • Regulatory Support: Mandates for AEB and CPD boost radar integration in Level 4/5 systems.

Key Questions Answered

  • How rapidly is 4D imaging radar penetrating autonomous vehicles across SAE Levels 1–5, and what are the adoption trends?
  • What is the current market size and growth potential of the 4D imaging radar market for automotive applications through 2035?
  • Which ADAS features (e.g., AEB, ACC, BSM) are most reliant on 4D radar, and how do they enhance safety and performance?
  • How are 4D radar costs (e.g., 77 GHz, 60 GHz, 140 GHz) evolving, and what factors drive cost erosion for mass production?
  • What are the challenges of integrating 4D radar with other sensors (e.g., LiDAR, cameras) for robust sensor fusion?
  • How do frequency regulations (e.g., 77 GHz, 60 GHz, 140 GHz) vary globally, and what impact do they have on 4D radar deployment?
  • How 4D radar’s role in in-cabin monitoring applications of occupant monitoring and left-child detection is creating market opportunity?
  • Which emerging startups (e.g., Arbe, Uhnder, Zendar) are disrupting the 4D radar market, and what are their unique strategies?
  • What are the competitive advantages of established players (e.g., Continental, Bosch, NXP) versus emerging startups in the 4D radar market?
  • How are partnerships, mergers, and acquisitions shaping the 4D radar market, and what opportunities do they create for stakeholders?
  • What investment and funding trends are supporting the growth of the 4D radar market, and how can stakeholders capitalize on them?


 

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