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中国石油精製市場の概要、2030年

中国石油精製市場の概要、2030年


China Oil Refining Market Overview, 2030

中国の石油精製産業はアジア最大の規模を誇り、主に山東省、広東省、遼寧省などの主要地域に集中する製油所の広大なネットワークに支えられている。この部門は、シノペック、ペトロチャイナ、CNOOCなどの大手国営... もっと見る

 

 

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Bonafide Research & Marketing Pvt. Ltd.
ボナファイドリサーチ
2025年8月31日 US$2,450
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サマリー

中国の石油精製産業はアジア最大の規模を誇り、主に山東省、広東省、遼寧省などの主要地域に集中する製油所の広大なネットワークに支えられている。この部門は、シノペック、ペトロチャイナ、CNOOCなどの大手国営石油会社によって支配されており、地元では "ティーポット "として知られる独立系精製業者の存在も大きい。長年にわたり、中国は高度に統合された精製・石油化学コンプレックスを開発し、原油から燃料と化学原料の両方を生産することでバリューチェーンを強化してきた。この産業の進化は、中国の急速な経済成長、都市化、エネルギー需要の増加と密接に結びついてきた。精製能力は、輸出市場を支えながら国内の消費ニーズを満たすために着実に拡大してきた。中国の精製部門は、エネルギー安全保障、環境コンプライアンス、近代化を目的とした中央政府の政策の下で運営されている。これらの政策は、製油所技術のアップグレード、排出ガスの削減、よりクリーンな燃料の普及への投資の指針となっている。また、世界的なサプライチェーンの混乱やOPEC+の生産量変更といった地政学的な影響もあり、原油調達や価格設定に影響を及ぼしている。中国は、炭化水素の継続利用と2060年までのカーボンニュートラルへのコミットメントとのバランスを模索しており、エネルギー転換の圧力はますます重要になっている。脱炭素化への挑戦は、再生可能燃料への投資と製油所のデジタル化を促す。中国の国家発展改革委員会(NDRC)は、石油処理部門を近代化しCO2排出量を制限するため、2025年までに同国の原油精製能力を1,000 Mt/年(20 mbl/d)に制限すると発表した。さらにNDRCは、既存の製油所のアップグレードと最適化を促進し、小規模で老朽化した施設の閉鎖を加速させ、新規の製油所能力を制限すると表明した。

Bonafide Research発行の調査レポート「中国石油精製市場の概要、2030年」によると、中国石油精製市場は2025年から2030年にかけて年平均成長率4.82%以上で成長すると予測されている。戦略的な燃料備蓄がエネルギー安全保障を強化する一方、政府のインセンティブにより、資源効率と経済価値を最大化するために精製と石油化学の統合が奨励されている。製油所のアップグレードと拡張プロジェクトが活発に進行中で、IMO2020の硫黄規制やユーロVIの排ガス規制などの国際基準に沿った製品品質と環境性能の向上に重点を置いている。NDRCによると、年産10百万トン以上の製油所は2025年までに中国の処理施設の55%を占めるようになり、新設される製油所はすべて年産10百万トン以上の能力を持つ必要がある。小規模で不適合な旧式の製油所(年産2百万トン以下)は閉鎖される。NDRCはまた、生産能力、原油供給源、効率レベルを調べるために施設を監査することにより、精製業界におけるエネルギー効率とより良い炭素排出管理を促進する。さらに、同委員会は同部門に関する全国的な情報データベースを構築する。精製マージンとクラック・スプレッドは、世界的な原油価格の変動によって変動し、収益性に影響を与える。伝統的な精製とバイオ燃料生産、および操業最適化のための高度なデジタル技術を融合させたハイブリッド操業にビジネスチャンスが生まれつつある。2024年2月、中国山東省濰坊市で、シェブロン・ルマス・グローバルLLC(CLG)が、ホンルン石油化学向けに世界最大の白油加水分解装置を稼働させた。白油は高度に精製された鉱物油で、工業用潤滑油、食品加工、化粧品、医薬品など幅広い用途に使用されている。環境・社会・ガバナンス(ESG)の遵守は、原料価格の不安定さや、排出削減目標を達成するための大規模な設備投資の必要性から、依然として大きな課題となっている。

中国のガソリン消費は、急速な都市化と自動車保有台数の増加が需要を押し上げ続けている第1級から第3級までの都市で、主に自家用車が牽引している。電気自動車を推進する政府の努力にもかかわらず、ガソリンは依然として日常の都市移動と郊外輸送に不可欠である。ディーゼルは、産業用途、物流、貨物輸送や建設などの大型輸送部門で強い存在感を維持している。ディーゼル市場は農業機械やオフロード機器も支えている。中国のジェット燃料需要は、北京首都国際空港、上海浦東空港、広州白雲空港といった主要空港が重要なハブ空港となっている国内外への航空旅行が急速に回復しているため、急回復している。環境政策の強化により、特に発電や工業用途で硫黄含有量や炭素排出量の削減が実施され、中国の大気浄化への取り組みと歩調を合わせる形で、燃料油の消費量は着実に段階的に削減されている。アスファルトの需要は、高速道路の拡張、都市部の道路建設、大規模な公共事業など、大規模なインフラ計画に後押しされ、引き続き安定している。LPGは、特にパイプラインによる天然ガスへのアクセスが限られている内陸部では、農村部や都市部の家庭で調理や暖房に欠かせない燃料源であり続けている。燃料の品質向上を目指した最近の政策推進により、特にGB-VI自動車排ガス規制とIMO2020船舶燃料硫黄規制を満たすために、精製生産高の向上が加速している。全体として、中国の燃料消費量は、輸送需要の増加、産業用途の増加、環境コンプライアンスの強化を反映している。

中国における精製燃料消費は、乗用車、商用トラック、公共交通機関を含む運輸部門が大部分を占めており、都市化と貨物物流の増加によって成長が維持されている。航空燃料需要は、COVID-19の混乱後、上海、北京、深圳などの大都市を結ぶ国内・国際飛行ルートの拡大に支えられ、力強く回復した。海上バンカリングは、上海、寧波、青島をはじめとする沿岸の主要港で盛んで、中国の海上貿易と海運産業の成長が、適合低硫黄バンカー燃料の需要を牽引している。石油化学産業は、製油所からの生産物、特にナフサの主要な消費者であり、浙江省や広東省などの地域の総合コンビナートでプラスチック、合成繊維、化学製品を生産するための原料となっている。家庭用LPGの使用は、天然ガスのインフラが普及していない内陸部や農村部で、調理や暖房の需要を支えている。精製燃料による発電は限られているが、重油やディーゼル発電機に頼っている僻地や工業地帯もある。最近の政府政策は、よりクリーンな燃料基準を重視し、中国のカーボンニュートラル目標に沿ったより高品質の燃料を生産するよう精製業者に働きかけている。環境規制の強化に対応して、運輸部門や産業部門における燃料効率と汚染防止技術への投資が拡大している。

中国の精製部門は主に輸入原油に依存しており、主な供給パートナーはロシア、サウジアラビア、イラク、ブラジル、アンゴラなどである。このような輸入偏重のモデルは、中国の膨大な精製能力とエネルギー需要に対して、国内の原油埋蔵量が限られていることに起因している。過去10年間、地政学的な混乱と石油市場の変化によって、中国は原油調達戦略の多様化を迫られてきた。これには、中東の供給業者との長期契約、西アフリカからの流入の増加、ロシアからのパイプライン輸入の強化などが含まれる。シノペックやペトロチャイナといった中国の国有石油精製会社は、戦略的埋蔵量を管理し、港湾と内陸部の物流を統合して運営することで、原料の継続性を維持している。環境目標やエネルギー安全保障のニーズに応えるため、一部の内陸製油所は、中国国内の大規模な石炭・ガス埋蔵量を利用するため、石炭液化(CTL)やガス液化(GTL)技術を試験的に導入しているが、炭素強度が高く、水を必要とするため、これらは依然として限定的である。バイオマスやバイオベースの原料利用は初期段階にあり、沿岸部のグリーン・リファイナリーでは再生可能ディーゼルや持続可能な航空燃料の生産を試験的に検討している。天然ガス・リキッド(NGL)は一部のコンビナートで処理されているが、総原料投入量に占める割合はまだ小さい。製油所では、蒸留、水素化処理、脱硫装置の改良により、サワー原油や重質原油を処理するための柔軟性の向上が進んでいる。こうした原料戦略は、輸入リスクを低減し、処理経済性を向上させ、中国の供給安全保障と環境コンプライアンスという2つの目標に合致させることを目的としている。

中国の精製事情は、基本的な水力脱硫設備が主流だった時代から、世界最大かつ最先端の深層コンバージョン設備を含む近代的な設備構成へと発展してきた。歴史的に、特に河南省や四川省などの内陸部にある初期の製油所は、重質留分のアップグレード能力が限られたトッピングとハイドロスキミングの構成に依存していた。これらの製油所では、残 留燃料や低価値製品の生産比率が高く、燃料品質規制や環境規制の強化により、その多くが閉鎖、統合、改良された。小規模な都市では、ガソリンの収率を向上させるための触媒改質装置や基本的なFCC装置を備えた、中間レベルの転換製油所が依然として稼働している。しかし、特に中国の東部と南部の沿岸部では、大規模な転換製油所へのシフトが進んでいる。大連のHengli Petrochemicalや舟山のZhejiang Petrochemicalのような大規模な施設は、高いネルソン複雑性指数レベル(10以上)で運転され、水素化分解、FCC、遅延コークス化、アルキル化、脱硫ユニットが統合されている。これらの製油所は、輸入重質サワー原油を処理するだけでなく、隣接する石油化学コンビナートに供給するために建設され、全体的な付加価値を高めている。シノペックやペトロチャイナのような国有大手は、残渣アップグレーディング・ユニット、水素回収システム、エネルギー効率の高い炉を追加することで、広州や南京のような古いプラントのアップグレードを続けている。中国のグリーン転換の一環として、多くの製油所が、バイオオイル、廃棄物原料、再生可能水素を従来の流れに混合するコプロセシング・システムをテストしている。また、少数の特殊なハイブリッド施設では、石炭から液体へ(CTL)とガスから液体へ(GTL)のオペレーションを模索しており、Sasacが支援するShenhua CTLプロジェクトはその主要な例である。レガシーなトップユニットから先進的な統合型メガ精製所まで、このような幅広い複雑性プロフィールは、カーボンニュートラルの枠組みの中で、精製自給とクリーンエネルギーの両立を目指す中国の二重の動きを反映している。

本レポートの検討対象
- 歴史的年:2019年
- 基準年2024
- 推定年2025
- 予測年2030

本レポートの対象分野
- 石油精製市場の価値とセグメント別予測
- 様々な促進要因と課題
- 進行中のトレンドと開発
- 注目企業
- 戦略的提言

燃料タイプ別
- ガソリン
- ディーゼル/軽油
- ジェット燃料
- LPG
- 燃料油
- その他(潤滑油、アスファルト)

用途別
- 道路輸送
- 航空輸送
- 海上バンカー
- 石油化学産業
- 住宅・商業
- 発電
- その他(鉄道、国内水路、農業)

原料別
- 原油
- 天然ガス液(NGLs)
- バイオマス
- その他(コールタールなど)

コンプレックスタイプ別
- トッピング
- ハイドロスキミング
- コンバージョン
- ディープ・コンバージョン
- その他

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目次

目次

1.エグゼクティブ・サマリー
2.市場構造
2.1.市場考察
2.2.前提条件
2.3.制限事項
2.4.略語
2.5.出典
2.6.定義
3.調査方法
3.1.二次調査
3.2.一次データ収集
3.3.市場形成と検証
3.4.レポート作成、品質チェック、納品
4.中国地理
4.1.人口分布表
4.2.中国マクロ経済指標
5.市場ダイナミクス
5.1.主要な洞察
5.2.最近の動向
5.3.市場促進要因と機会
5.4.市場の阻害要因と課題
5.5.市場動向
5.6.サプライチェーン分析
5.7.政策と規制の枠組み
5.8.業界専門家の見解
6.中国石油精製市場の概要
6.1.市場規模(金額ベース
6.2.市場規模および予測、燃料タイプ別
6.3.市場規模・予測:用途別
6.4.市場規模・予測:原料別
6.5.市場規模および予測:複雑さタイプ別
6.6.市場規模・予測:地域別
7.中国の石油精製市場セグメント
7.1.中国の石油精製市場:燃料タイプ別
7.1.1.中国の石油精製市場規模、ガソリン別、2019-2030年
7.1.2.中国の石油精製市場規模:ディーゼル/ガソリン別、2019-2030年
7.1.3.中国の石油精製市場規模:ジェット燃料別、2019-2030年
7.1.4.中国の石油精製市場規模:LPG別、2019-2030年
7.1.5.中国の石油精製市場規模:燃料油別、2019-2030年
7.1.6.中国の石油精製市場規模:その他別 、2019-2030年
7.2.中国の石油精製市場規模:用途別
7.2.1.中国の石油精製市場規模:道路輸送別 、2019-2030年
7.2.2.中国の石油精製市場規模:航空別、2019-2030年
7.2.3.中国の石油精製市場規模:海上バンカー別、2019-2030年
7.2.4.中国の石油精製市場規模:石油化学産業別、2019-2030年
7.2.5.中国の石油精製市場規模:住宅・商業別、2019-2030年
7.2.6.中国の石油精製市場規模:発電別、2019-2030年
7.2.7.中国の石油精製市場規模:その他別、2019-2030年
7.3.中国の石油精製市場:原料別
7.3.1.中国の石油精製市場規模:原油別、2019年~2030年
7.3.2.中国の石油精製市場規模:天然ガス液(NGL)別、2019年~2030年
7.3.3.中国の石油精製市場規模:バイオマス別、2019-2030年
7.3.4.中国の石油精製市場規模:その他別 、2019-2030年
7.4.中国の石油精製市場規模:複雑性タイプ別
7.4.1.中国の石油精製市場規模:トッピング別 , 2019-2030
7.4.2.中国の石油精製市場規模:ハイドロスキミング別、2019-2030年
7.4.3.中国の石油精製市場規模:転換別、2019-2030年
7.4.4.中国の石油精製市場規模:ディープコンバージョン別、2019-2030年
7.4.5.中国の石油精製市場規模:その他別、2019-2030年
7.5.中国の石油精製市場:地域別
7.5.1.中国の石油精製市場規模:北部別、2019-2030年
7.5.2.中国の石油精製市場規模:東部別、2019-2030年
7.5.3.中国の石油精製市場規模:西部別、2019-2030年
7.5.4.中国の石油精製市場規模, 南部別, 2019-2030
8.中国石油精製市場の機会評価
8.1.燃料タイプ別、2025~2030年
8.2.用途別、2025~2030年
8.3.原料別、2025~2030年
8.4.複合タイプ別、2025~2030年
8.5.地域別、2025~2030年
9.競争環境
9.1.ポーターの5つの力
9.2.会社概要
9.2.1.企業1
9.2.1.1.会社概要
9.2.1.2.会社概要
9.2.1.3.財務ハイライト
9.2.1.4.地理的洞察
9.2.1.5.事業セグメントと業績
9.2.1.6.製品ポートフォリオ
9.2.1.7.主要役員
9.2.1.8.戦略的な動きと展開
9.2.2.会社概要
9.2.3.会社3
9.2.4.4社目
9.2.5.5社目
9.2.6.6社
9.2.7.7社
9.2.8.8社
10.戦略的提言
11.免責事項

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図表リスト

図表一覧

図1:中国石油精製市場規模:金額別(2019年、2024年、2030年)(単位:百万米ドル)
図2:市場魅力度指数(燃料タイプ別
図3:市場魅力度指数(用途別
図4:市場魅力度指数:原料別
図5:市場魅力度指数:複雑性タイプ別
図6:市場魅力度指数, 地域別
図7:中国石油精製市場のポーターの5つの力

図表一覧

表1:石油精製市場の影響要因(2024年
表2:中国の石油精製市場規模・予測:燃料タイプ別(2019年~2030年)(単位:百万米ドル)
表3:中国の石油精製市場規模・予測:用途別(2019~2030F)(単位:百万米ドル)
表4:中国の石油精製市場規模・予測:原料別(2019~2030F)(単位:百万米ドル)
表5:中国の石油精製市場規模・予測:複雑度タイプ別(2019~2030F)(単位:百万米ドル)
表6:中国の石油精製市場規模・予測:地域別(2019年~2030F)(単位:百万米ドル)
表7:中国の石油精製市場規模:ガソリン(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表8:中国の石油精製市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表9:ジェット燃料の中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表10:LPGの中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表11:中国の石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表12:中国の石油精製市場規模:その他(2019年~2030年)(百万米ドル
表13:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表14:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年):航空(百万米ドル
表15:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年):海上バンカー(百万米ドル
表16:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表17:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表18:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年):発電(百万米ドル
表19:中国の石油精製市場規模:その他(2019年~2030年)(百万米ドル
表20:中国の石油精製市場規模(2019年~2030年):原油(百万米ドル
表21:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年)(単位:百万米ドル
表22:中国の石油精製市場規模:バイオマス(2019年~2030年)(百万米ドル
表23:中国の石油精製市場規模:その他(2019年~2030年)(百万米ドル
表24:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表25:トッピングの市場規模(2019年~2030年ハイドロスキミングの中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表26:コンバージョンの中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表27:ディープコンバージョンの中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表28:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年):その他(百万米ドル
表29:その他北部の中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表30:北部の市場規模(2019年~2030年東部の中国石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表31:東部の石油精製市場規模(2019年~2030年中国の石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル
表32:中国の石油精製の市場規模(2019年~2030年中国の石油精製市場規模(2019年~2030年)(百万米ドル

 

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Summary

China’s oil refining industry is the largest in Asia, supported by a vast network of refineries clustered primarily in key regions such as Shandong, Guangdong, and Liaoning provinces. The sector is dominated by major national oil companies including Sinopec, PetroChina, and CNOOC, alongside a significant presence of independent refiners known locally as “teapots.” Over the years, China has developed highly integrated refining and petrochemical complexes, which enhance the value chain by producing both fuels and chemical feedstocks from crude oil. The industry’s evolution has been closely tied to China’s rapid economic growth, urbanization, and rising energy demand. Refining capacity has expanded steadily to meet domestic consumption needs while supporting export markets. China’s refining sector operates under centralized government policies aimed at energy security, environmental compliance, and modernization. These policies guide investments in upgrading refinery technologies, reducing emissions, and promoting cleaner fuels. The country has also experienced geopolitical influences such as global supply chain disruptions and OPEC+ production changes, which affect crude sourcing and pricing. Energy transition pressures are increasingly important, as China seeks to balance continued hydrocarbon use with commitments to carbon neutrality by 2060. Decarbonization challenges prompt investments in renewable fuels and digital refinery upgrades. China’s National Development and Reform Commission (NDRC) has announced that it will cap the country’s crude oil refining capacity at 1,000 Mt/year (20 mbl/d) by 2025, in order to modernise its oil processing sector and limit CO2 emissions. In addition, the NDRC has stated that it would promote the upgrading and optimisation of existing refineries, accelerate the closure of small and outdated facilities, and limit new refinery capacities.

According to the research report "China Oil Refining Market Overview, 2030," published by Bonafide Research, the China Oil Refining market is anticipated to grow at more than 4.82% CAGR from 2025 to 2030. Strategic fuel reserves bolster energy security, while government incentives encourage refining-petrochemical integration to maximize resource efficiency and economic value. Refinery upgrade and expansion projects are actively underway, focusing on improving product quality and environmental performance in line with international standards such as IMO 2020 sulfur limits and Euro VI emission norms. According to the NDRC, refineries with a capacity of 10 Mt/year or more will account for 55% of China’s processing facilities by 2025 and every new refinery will have to have a capacity of at least 10 Mt/year. Smaller and non-conform older refineries (of 2 Mt/year or less) will be closed. The NDRC will also promote energy efficiency and better carbon emission management in the refining industry by auditing facilities to look at production capacities, crude oil sources and efficiency levels. In addition, the commission will build a national information database on the sector. Refining margins and crack spreads fluctuate with global crude oil price volatility, affecting profitability. Opportunities are emerging in hybrid operations that blend traditional refining with biofuel production and advanced digital technologies for operational optimization. In February 2024, in Weifang, Shandong Province, China, the world’s largest white oil hydro-processing unit for Hongrun Petrochemical Co., Ltd. was launched by Chevron Lummus Global LLC (CLG). White oil is a highly refined mineral oil that is used in a broad range of applications, including industrial lubricants, food processing, cosmetics, and pharmaceuticals. Environmental, Social, and Governance (ESG) compliance remains a significant challenge due to feedstock price instability and the need for large capital investments to meet emission reduction targets.

China’s gasoline consumption is largely driven by private vehicles across Tier 1 to Tier 3 cities, where rapid urbanization and increasing vehicle ownership continue to push demand. Despite government efforts to promote electric vehicles, gasoline remains essential in daily urban mobility and suburban transport. Diesel maintains a strong presence in industrial applications, logistics, and heavy-duty transportation sectors such as freight and construction. The diesel market also supports agricultural machinery and off-road equipment. Jet fuel demand in China has rebounded sharply due to the rapid recovery of domestic and international air travel, with major airports like Beijing Capital, Shanghai Pudong, and Guangzhou Baiyun acting as critical hubs. Fuel oil consumption is steadily being phased down as stricter environmental policies enforce lower sulfur content and carbon emissions, particularly in power generation and industrial uses, aligning with China’s clean air initiatives. Asphalt demand remains consistent, fueled by extensive infrastructure programs including highway expansions, urban road construction, and major public works projects. LPG continues to be a vital fuel source for cooking and heating in rural and urban households, especially in inland provinces where pipeline natural gas access is limited. Recent policy pushes to improve fuel quality have accelerated upgrades in refining outputs, particularly to meet GB-VI vehicle emissions standards and IMO 2020 sulfur limits for marine fuels. Overall, China’s fuel type consumption reflects a mix of growing transport demands, industrial uses, and increasing environmental compliance.

The transportation sector dominates refined fuel consumption in China, encompassing passenger vehicles, commercial trucks, and public transit systems, with growth sustained by increasing urbanization and freight logistics. Aviation fuel demand has rebounded strongly following COVID-19 disruptions, supported by expansion of domestic and international flight routes connecting major metropolitan hubs such as Shanghai, Beijing, and Shenzhen. Marine bunkering is significant at major coastal ports including Shanghai, Ningbo, and Qingdao, where China’s growing maritime trade and shipping industry drive demand for compliant low-sulfur bunker fuels. The petrochemical industry is a key consumer of refinery outputs, particularly naphtha, which serves as feedstock for producing plastics, synthetic fibers, and chemicals at integrated complexes in regions like Zhejiang and Guangdong. Residential LPG use remains widespread across inland provinces and rural areas, where it supports cooking and heating needs in the absence of widespread natural gas infrastructure. Electricity generation from refined fuels is limited but still present in some remote or industrial areas relying on fuel oil or diesel generators. Recent government policies emphasize cleaner fuel standards, pushing refiners to produce higher quality fuels aligned with China’s carbon neutrality goals. Investment in fuel efficiency and pollution control technologies in transportation and industrial sectors is expanding in response to tightening environmental regulations.

China’s refining sector is primarily dependent on imported crude oil, with major supply partners including Russia, Saudi Arabia, Iraq, Brazil, and Angola. This import-heavy model stems from limited domestic crude reserves relative to China’s vast refining capacity and energy demands. Over the past decade, geopolitical disruptions and shifting oil markets have pushed China to diversify its crude sourcing strategy. This includes long-term contracts with Middle Eastern suppliers, increased inflows from West Africa, and strengthened pipeline imports from Russia. China's state-owned refiners like Sinopec and PetroChina manage strategic reserves and operate integrated port and inland logistics to maintain feedstock continuity. In response to environmental targets and energy security needs, some inland refineries have piloted coal-to-liquid (CTL) and gas-to-liquid (GTL) technologies to utilize China's large domestic coal and gas reserves, although these remain limited due to high carbon intensity and water requirements. Biomass and bio-based feedstock use is in early development, with coastal green refinery pilots exploring renewable diesel and sustainable aviation fuel production. Natural Gas Liquids (NGLs) are processed at select complexes, but remain a smaller share of total feedstock input. Refiners increasingly upgrade flexibility to handle sour and heavier crude slates through improved distillation, hydrotreating, and desulfurization units. These feedstock strategies aim to reduce import risks, improve processing economics, and align with China’s dual goals of supply security and environmental compliance.

China’s refining landscape has evolved from a dominance of basic hydro-skimming facilities to a modern mix that includes some of the world’s largest and most advanced deep conversion complexes. Historically, early refineries especially in inland provinces like Henan and Sichuan relied on topping and hydro-skimming configurations, with limited capability for upgrading heavy fractions. These facilities produced a high share of residual fuel and low-value products, and many have since been closed, consolidated, or upgraded due to tightening fuel quality regulations and environmental mandates. Mid-level conversion refineries remain operational in smaller cities, fitted with catalytic reformers and basic FCC units to improve gasoline yields. However, the major shift has been toward deep conversion refineries, especially along China’s eastern and southern coasts. Massive facilities like Hengli Petrochemical in Dalian and Zhejiang Petrochemical in Zhoushan operate at high Nelson Complexity Index levels (above 10), integrating hydrocracking, FCC, delayed coking, alkylation, and desulfurization units. These refineries are built not only to process imported heavy-sour crudes but also to feed adjacent petrochemical complexes, enhancing overall value addition. State-owned giants like Sinopec and PetroChina continue upgrading older plants such as in Guangzhou and Nanjing by adding residue upgrading units, hydrogen recovery systems, and energy-efficient furnaces. As part of China’s green transition, many refineries are testing co-processing systems that blend bio-oils, waste feedstocks, and renewable hydrogen into conventional streams. A small number of specialized hybrid facilities also explore coal-to-liquid (CTL) and gas-to-liquid (GTL) operations, classified under Others, with Sasac-backed Shenhua CTL projects being key examples. This broad complexity profile, ranging from legacy topping units to advanced integrated mega-refineries, reflects China’s dual push for refining self-sufficiency and clean energy alignment within its carbon neutrality framework.

Considered in this report
• Historic Year: 2019
• Base year: 2024
• Estimated year: 2025
• Forecast year: 2030

Aspects covered in this report
• Oil Refining Market with its value and forecast along with its segments
• Various drivers and challenges
• On-going trends and developments
• Top profiled companies
• Strategic recommendation

By Fule Type
• Gasoline
• Diesel/Gasoil
• Jet Fuel
• LPG
• Fuel Oil
• Others (Lubricants, Asphalt)

By Application
• Road Transportation
• Aviation
• Marine Bunker
• Petrochemical Industry
• Residential & Commercial
• Electricity Generation
• Others (Rail & Domestic Waterways, Agriculture)

By Feedstock
• Crude Oil
• Natural Gas Liquids (NGLs)
• Biomass
• Others (Coal Tar, etc.)

By Complexity Type
• Topping
• Hydro-skimming
• Conversion
• Deep Conversion
• Others



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Table of Contents

Table of Content

1. Executive Summary
2. Market Structure
2.1. Market Considerate
2.2. Assumptions
2.3. Limitations
2.4. Abbreviations
2.5. Sources
2.6. Definitions
3. Research Methodology
3.1. Secondary Research
3.2. Primary Data Collection
3.3. Market Formation & Validation
3.4. Report Writing, Quality Check & Delivery
4. China Geography
4.1. Population Distribution Table
4.2. China Macro Economic Indicators
5. Market Dynamics
5.1. Key Insights
5.2. Recent Developments
5.3. Market Drivers & Opportunities
5.4. Market Restraints & Challenges
5.5. Market Trends
5.6. Supply chain Analysis
5.7. Policy & Regulatory Framework
5.8. Industry Experts Views
6. China Oil Refining Market Overview
6.1. Market Size By Value
6.2. Market Size and Forecast, By Fuel Type
6.3. Market Size and Forecast, By Application
6.4. Market Size and Forecast, By Feedstock
6.5. Market Size and Forecast, By Complexity Type
6.6. Market Size and Forecast, By Region
7. China Oil Refining Market Segmentations
7.1. China Oil Refining Market, By Fuel Type
7.1.1. China Oil Refining Market Size, By Gasoline, 2019-2030
7.1.2. China Oil Refining Market Size, By Diesel/Gasoil, 2019-2030
7.1.3. China Oil Refining Market Size, By Jet Fuel, 2019-2030
7.1.4. China Oil Refining Market Size, By LPG, 2019-2030
7.1.5. China Oil Refining Market Size, By Fuel Oil, 2019-2030
7.1.6. China Oil Refining Market Size, By Others , 2019-2030
7.2. China Oil Refining Market, By Application
7.2.1. China Oil Refining Market Size, By Road Transportation, 2019-2030
7.2.2. China Oil Refining Market Size, By Aviation, 2019-2030
7.2.3. China Oil Refining Market Size, By Marine Bunker, 2019-2030
7.2.4. China Oil Refining Market Size, By Petrochemical Industry, 2019-2030
7.2.5. China Oil Refining Market Size, By Residential & Commercial, 2019-2030
7.2.6. China Oil Refining Market Size, By Electricity Generation, 2019-2030
7.2.7. China Oil Refining Market Size, By Others, 2019-2030
7.3. China Oil Refining Market, By Feedstock
7.3.1. China Oil Refining Market Size, By Crude Oil, 2019-2030
7.3.2. China Oil Refining Market Size, By Natural Gas Liquids (NGLs), 2019-2030
7.3.3. China Oil Refining Market Size, By Biomass, 2019-2030
7.3.4. China Oil Refining Market Size, By Others , 2019-2030
7.4. China Oil Refining Market, By Complexity Type
7.4.1. China Oil Refining Market Size, By Topping, 2019-2030
7.4.2. China Oil Refining Market Size, By Hydro-skimming, 2019-2030
7.4.3. China Oil Refining Market Size, By Conversion, 2019-2030
7.4.4. China Oil Refining Market Size, By Deep Conversion, 2019-2030
7.4.5. China Oil Refining Market Size, By Others, 2019-2030
7.5. China Oil Refining Market, By Region
7.5.1. China Oil Refining Market Size, By North, 2019-2030
7.5.2. China Oil Refining Market Size, By East, 2019-2030
7.5.3. China Oil Refining Market Size, By West, 2019-2030
7.5.4. China Oil Refining Market Size, By South, 2019-2030
8. China Oil Refining Market Opportunity Assessment
8.1. By Fuel Type, 2025 to 2030
8.2. By Application, 2025 to 2030
8.3. By Feedstock, 2025 to 2030
8.4. By Complexity Type, 2025 to 2030
8.5. By Region, 2025 to 2030
9. Competitive Landscape
9.1. Porter's Five Forces
9.2. Company Profile
9.2.1. Company 1
9.2.1.1. Company Snapshot
9.2.1.2. Company Overview
9.2.1.3. Financial Highlights
9.2.1.4. Geographic Insights
9.2.1.5. Business Segment & Performance
9.2.1.6. Product Portfolio
9.2.1.7. Key Executives
9.2.1.8. Strategic Moves & Developments
9.2.2. Company 2
9.2.3. Company 3
9.2.4. Company 4
9.2.5. Company 5
9.2.6. Company 6
9.2.7. Company 7
9.2.8. Company 8
10. Strategic Recommendations
11. Disclaimer

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List of Tables/Graphs

List of Figures

Figure 1: China Oil Refining Market Size By Value (2019, 2024 & 2030F) (in USD Million)
Figure 2: Market Attractiveness Index, By Fuel Type
Figure 3: Market Attractiveness Index, By Application
Figure 4: Market Attractiveness Index, By Feedstock
Figure 5: Market Attractiveness Index, By Complexity Type
Figure 6: Market Attractiveness Index, By Region
Figure 7: Porter's Five Forces of China Oil Refining Market

List of Tables

Table 1: Influencing Factors for Oil Refining Market, 2024
Table 2: China Oil Refining Market Size and Forecast, By Fuel Type (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 3: China Oil Refining Market Size and Forecast, By Application (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 4: China Oil Refining Market Size and Forecast, By Feedstock (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 5: China Oil Refining Market Size and Forecast, By Complexity Type (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 6: China Oil Refining Market Size and Forecast, By Region (2019 to 2030F) (In USD Million)
Table 7: China Oil Refining Market Size of Gasoline (2019 to 2030) in USD Million
Table 8: China Oil Refining Market Size of Diesel/Gasoil (2019 to 2030) in USD Million
Table 9: China Oil Refining Market Size of Jet Fuel (2019 to 2030) in USD Million
Table 10: China Oil Refining Market Size of LPG (2019 to 2030) in USD Million
Table 11: China Oil Refining Market Size of Fuel Oil (2019 to 2030) in USD Million
Table 12: China Oil Refining Market Size of Others (2019 to 2030) in USD Million
Table 13: China Oil Refining Market Size of Road Transportation (2019 to 2030) in USD Million
Table 14: China Oil Refining Market Size of Aviation (2019 to 2030) in USD Million
Table 15: China Oil Refining Market Size of Marine Bunker (2019 to 2030) in USD Million
Table 16: China Oil Refining Market Size of Petrochemical Industry (2019 to 2030) in USD Million
Table 17: China Oil Refining Market Size of Residential & Commercial (2019 to 2030) in USD Million
Table 18: China Oil Refining Market Size of Electricity Generation (2019 to 2030) in USD Million
Table 19: China Oil Refining Market Size of Others (2019 to 2030) in USD Million
Table 20: China Oil Refining Market Size of Crude Oil (2019 to 2030) in USD Million
Table 21: China Oil Refining Market Size of Natural Gas Liquids (NGLs) (2019 to 2030) in USD Million
Table 22: China Oil Refining Market Size of Biomass (2019 to 2030) in USD Million
Table 23: China Oil Refining Market Size of Others (2019 to 2030) in USD Million
Table 24: China Oil Refining Market Size of Topping (2019 to 2030) in USD Million
Table 25: China Oil Refining Market Size of Hydro-skimming (2019 to 2030) in USD Million
Table 26: China Oil Refining Market Size of Conversion (2019 to 2030) in USD Million
Table 27: China Oil Refining Market Size of Deep Conversion (2019 to 2030) in USD Million
Table 28: China Oil Refining Market Size of Others (2019 to 2030) in USD Million
Table 29: China Oil Refining Market Size of North (2019 to 2030) in USD Million
Table 30: China Oil Refining Market Size of East (2019 to 2030) in USD Million
Table 31: China Oil Refining Market Size of West (2019 to 2030) in USD Million
Table 32: China Oil Refining Market Size of South (2019 to 2030) in USD Million

 

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2025/09/25 10:27

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