![]() バイクとスクーターシェアリングテレマティクス市場 - 第4版The Bike and Scootersharing Telematics Market - 4th Edition 概要 バイクシェアリングとスクーターシェアリング市場の最新動向は?バーグ・インサイトは、バイクシェアリング・スキームに配備される車両数は、2024年末の2,570万台から2029年には3,430万台へと年... もっと見る
日本語のページは自動翻訳を利用し作成しています。
サマリー概要 バイクシェアリングとスクーターシェアリング市場の最新動向は?バーグ・インサイトは、バイクシェアリング・スキームに配備される車両数は、2024年末の2,570万台から2029年には3,430万台へと年平均成長率5.9%で拡大すると予測している。スクーターシェアリングサービスで利用可能なスクーターの台数も、2024年末の190万台から2029年には350万台へと、年平均成長率12.8%で増加する。本レポートでは、ステーション型、フリーフロー型のバイクシェアリングとスクーターシェアリングのコンセプトを含むすべてのセグメントについて解説しています。マイクロモビリティの組織、ベンダー、製品、市場に関する最新情報をお届けします。
バイクとスクーターシェアリングテレマティクス市場は、世界のコネクテッドマイクロモビリティ市場の最新動向を分析したBerg Insightの4番目の戦略レポートです。Berg Insightのこの戦略的調査レポートは、5年間の業界予測や専門家による解説など、130ページにわたる独自のビジネスインテリジェンスを提供し、ビジネス上の意思決定の基礎とします。 本レポートのハイライト
シェアードマイクロモビリティの車両数は2029年に3,780万台に達する ほとんどの先進国では、乗用車と小型トラックが主要な交通手段となっている。大都市圏における自動車旅行の大半は、1人だけが乗車する単独旅行であり、自動車の利用時間は1日平均1時間程度に過ぎない。バイクシェアリングやスクーターシェアリングは、他の交通手段を補完したい人々が利用できる、共有型のマイクロモビリティ・サービスである。その他のモビリティサービスの例としては、カーシェアリング、相乗り、ライドシェアリング、タクシー、ライドソーシングサービスなどがある。これらのモビリティ・サービスの多くは、交通費の削減、所有責任の軽減による利便性の向上、渋滞や環境への影響の軽減を目的としている。 マイクロモビリティには、都市部における共有モビリティ・サービスが含まれ、自転車、スクーター、その他類似の乗り物などの軽車両を、有料ユーザーやコミュニティに短期間レンタルする。このサービスは、都市部の混雑、自動車利用、自動車保有を削減し、都心部の景観を改善し、大気汚染を削減することを目的としている。利用は通常、分単位/時間単位で課金され、料金には駐車場、燃料、充電、メンテナンスが含まれる。このサービスは通常、0~10kmの短距離移動に利用される。バイクシェアリングは、分散型自転車レンタルサービスの一種で、通常、徒歩や公共交通機関を含む他の交通手段を補完する短期レンタルに重点を置いている。スクーターシェアリングは、電動スクーターを提供するサービスである。車両は通常、座るタイプの電動スクーターか、立つタイプの電動スクーターである。現在、ほとんどの事業者は、フリーフローティング型とステーション型の2つの運営モデルを採用している。ステーション・ベースの運営モデルでは、会員は都市内の指定されたステーションで車両を受け取り、返却することができる。フリーフローティング・サービスは、指定されたエリア内であればどこでもドックレス車両の受け渡しができることを意味する。フリーフローティングの運行モデルは、急速に利用者と乗車数を増やしている。 テレマティクスシステムとスマートフォンは、バイクシェアリングとスクーターシェアリングのマイクロモビリティ・サービスを実現する重要な要素である。マイクロモビリティ・サービスは、トリップデータを取得し、フリート管理を可能にし、スマートフォンアプリを通じて車両へのアクセスを許可するためのテレマティクス・デバイスで主に構成される。ソフトウェア・プラットフォームには、車載機器の管理から、車両管理、予約管理、課金、ダッシュボードやデータ分析による業務監督まで、マイクロモビリティ事業のすべての運営活動をサポートできる完全なITシステムが含まれる。バイク、コネクテッドバイクロック、ステーション型バイクシェアリングのインフラ、ソフトウェアプラットフォームなど、エンドツーエンドのバイクシェアリング技術を提供する主要ベンダーには、Nextbike、Lyft Urban Solutions、JCDecauxなどがある。マイクロモビリティのテレマティクス・ソリューション・プレーヤーとしては、Omni Intelligent Technology、Jimi IoT、Connected Cycle、Queclink、Teltonika Telematicsなどが挙げられる。マイクロモビリティ・ソフトウェア・プロバイダーには、Qucit、Urban Sharing、Atom Mobility、MOQO、Wunder Mobility、CT Mobilityなどがある。 Berg insightは、2024年末の世界のマイクロモビリティ共有車両総数は約2,570万台に達すると予測している。フリーフローティングのバイクシェアリングは、配備車両数で最も優勢なサービスであった。バーグ・インサイトは、2029年末にはバイクシェアリング車両が世界で3,430万台に達し、座位と立位のスクーターで構成されるスクーターシェアリング車両は約350万台に達すると予測している。規制環境は市場の将来に大きな影響を与えるだろう。規制当局は、路上走行が許可される車両の種類、ヘルメットの要件を決定し、許可されるオペレーターと車両の数を制限するオペレーター・ライセンスを授与する。 商用マイクロモビリティサービスは、バイクシェアリングやスクーターシェアリングの専門会社、地方自治体、公共交通事業者、その他の共有モビリティ事業者によって提供されている。複数のマイクロモビリティ事業者が、シェアバイクとスクーターを組み合わせた車両を提供している。マルチモーダル・フリート を持つ代表的なマイクロモビリティ事業者には、ライム、ドッ ト、ボルト、ヴォイ、スウィング・モビリティなどがある。フリーフローティングのバイクシェアリング事業者の例としては、中国のHellobike、Didi Qingju、Meituan Bike、シンガポールのAnywheel、欧州のRideMovi、Donkey Republic、Forestなどがある。ステーション型のバイクシェアリング・システムには、欧州のNextbike、Vélib、Call a Bike、日本のDocomo Bike Share、Hello Cycling、カナダのBixi Montréal、ラテンアメリカのTembiciなどがある。座って利用するスクーター・シェアリングの大手事業者には、インドのYulu、トルコのMarti Technologies、台湾のGoShareとWeMo、欧州のCooltraとCheckがある。スタンドアップ・スクーターシェアリングサービスは、2017年から2018年にかけて初めて開始された。その後、市場は大きく成長し、このセグメントの主要事業者には、Dott、Whoosh、Lime、Third Lane Mobility(BirdとSpin)、MTS Urent、Bolt、Voiが含まれる。近年、この市場では、エコシステムの多くの部分から多様なプレーヤーが関与する重要なM&A活動が行われている。 本レポートでは、以下の質問に答える:
目次目次
目次 目次 目次 要約 1 マイクロモビリティ入門
1.1 都市交通モードの概要
1.1.1 地域別にみた乗用車の利用状況
1.1.2 乗用車の新規登録動向
1.1.3 自転車市場データ
1.1.4 スクーター、原付、二輪車市場データ
1.2 自動車産業に影響を与える世界の動向
1.2.1 自動車利用のピークと自動車所有
1.2.2 シェアリングエコノミー
1.3 シェアードモビリティサービスの概要
1.4 シェアードマイクロモビリティサービス
1.4.1 バイクシェアリングサービス
1.4.2 スクーターシェアリングサービス
1.4.3 運用モデル
1.5 世界のマイクロモビリティ・サービス
1.5.1 欧州のマイクロモビリティ
1.5.2 北米のマイクロモビリティ
1.5.3 アジア太平洋地域のマイクロモビリティ
1.5.4 マイクロモビリティ・サービス・プロバイダーの概要
1.5.5 ビジネスモデル
1.6 マイクロモビリティのテレマティクス・インフラストラクチャ
1.6.1 車両セグメント
1.6.2 追跡セグメント
1.6.3 ネットワークセグメント
1.6.4 サービスセグメント
2 市場予測と動向
2.1 自転車シェアリング市場予測
2.1.1 欧州におけるバイクシェアリング
2.1.2 北米におけるバイクシェアリング
2.1.3 その他の地域のバイクシェアリング
2.1.4 自転車シェアリングサービスプロバイダー
2.2 スクーターシェアリング市場予測
2.2.1 欧州におけるスクーターシェアリング
2.2.2 北米におけるスクーターシェアリング
2.2.3 その他の地域におけるスクーターシェアリング
2.2.4 スクーターシェアリング・サービス・プロバイダー
2.3 規制環境
2.4 マイクロモビリティ市場におけるM&A
2.5 市場動向と業界観察
2.5.1 マイクロモビリティは他のモビリティ・サービスとの統合が進んでいる
2.5.2 マイクロモビリティと公共交通のエコシステムは融合へ
2.5.3 マイクロモビリティ・プロバイダー間のパートナーシップの確立が進む
2.5.4 都市とモビリティ事業者の関係は大きく変化している
2.5.5 都市は様々なタイプのマイクロモビリティ・サービスと車両を受け入れる
2.5.6 ハイブリッドな運営モデルの適用が増えている
2.5.7 マイクロモビリティ事業者によるマルチモーダル車両の採用が進む
2.5.8 マイクロモビリティ事業者は、より頑丈でモジュール化された車両を使用している
2.5.9 シェアスクーターやシェアバイクには工場出荷時にIoTが標準装備されている
2.5.10 マイクロモビリティ市場の統合が進む
2.5.11 マイクロモビリティ事業者は高度なテレマティクスとAI技術を採用する
2.5.12 マイクロモビリティ事業者は収益性を高めるために車両最適化ツールを採用する
3 マイクロモビリティ事業者
3.1 専門マイクロモビリティ事業者
3.1.1 Beam Mobility
3.1.2 Bolt Technology
3.1.3 Dott (and Tier)
3.1.4 GCOO by Gbike
3.1.5 Lime
3.1.6 Luup
3.1.7 Marti Technologies
3.1.8 Neuron Mobility
3.1.9 RideMovi
3.1.10 Swing Mobility
3.1.11 Third Lane Mobility(Bird and Spin)
3.1.12 Voi Technology
3.2 専門自転車シェアリング事業者
3.2.1 Anywheel
3.2.2 Bixi Montréal
3.2.3 Blue-bike
3.2.4 Call a Bike by DB Connect
3.2.5 Didi Qingju
3.2.6 Docomo Bike Share
3.2.7 Donkey Republic
3.2.8 Forest
3.2.9 Hello Cycling (OpenStreet)
3.2.10 Hellobike and HelloRide (Hello Inc)
3.2.11 Meituan Bike
3.2.12 Mevo
3.2.13 MYBYK
3.2.14 Tembici
3.2.15 Vélib (Smovengo)
3.3 立ち乗りスクーターシェアリング専門事業者
3.3.1 BinBin
3.3.2 Hop
3.3.3 Ryde Technology
3.3.4 Superpedestrian
3.3.5 MTS Urent
3.3.6 Whoosh
3.4 着席スクーターシェアリング専門事業者
3.4.1 Acciona
3.4.2 Check
3.4.3 Cooltra
3.4.4 Emmy (GoTo)
3.4.5 Felyx (Cooltra傘下)
3.4.6 GoShare
3.4.7 WeMo
3.4.8 ユル
4 テクノロジーベンダー
4.1 エンドツーエンドの自転車シェアリング技術ベンダー
4.1.1 Drop Mobility
4.1.2 Fifteen
4.1.3 Freebike
4.1.4 JCDecaux
4.1.5 Lyft Urban Solutions
4.1.6 Nextbike
4.1.7 Vaimoo
4.1.8 Youon Technology
4.2 マイクロモビリティテレマティクスソリューションベンダー
4.2.1 Comodule
4.2.2 Connected Cycle
4.2.3 Haveltec (I Lock It)
4.2.4 Jimi IoT
4.2.5 Joyride Technologies
4.2.6 Luna Systems
4.2.7 Omni Intelligent Technology
4.2.8 Queclink Wireless Solutions
4.2.9 Teltonika Telematics
4.2.10 Tracefy
4.3 マイクロモビリティソフトウェアプラットフォームベンダー
4.3.1 2hire
4.3.2 Atom Mobility
4.3.3 CT Mobility
4.3.4 Drover AI
4.3.5 MOQO
4.3.6 Qucit
4.3.7 Urban Sharing
4.3.8 Vulog
4.3.9 Wunder Mobility
4.3.10 Zemtu
用語集
プレスリリース
2025-10-13 プレスリリース
シェアリングマイクロモビリティ車両は2024年に世界で2,760万台に達する
IoTアナリスト企業Berg Insightの最新市場調査レポートによると、世界のマイクロモビリティ車両数は2024年の2,760万台から2029年には3,780万台に増加すると予測されています。マイクロモビリティサービスとは、自転車、スクーター、その他の類似車両などの軽車両を短期レンタルするシェアリングサービスと定義されています。マイクロモビリティ市場は、ここ数年、合併や買収のペースが速く、サービスの停止も相次いでいます。「市場は統合が進んでいますが、成熟期を迎えています」と、Berg InsightのIoTアナリスト、Erica Rickard氏は述べています。
多くのマイクロモビリティ事業者が、サービス提供範囲とサービス内容を拡大するために、相互に、あるいは他の事業者と提携しています。また、マルチモーダルフリートを提供するために、新たな車両タイプを導入するマイクロモビリティ事業者も増加しています。 「多くの事業者は、単一の車両タイプに焦点を当てるのではなく、自転車、スタンドアップスクーター、シットダウンスクーター、自動車を組み合わせて提供しています」とRickard氏は述べています。バイクシェアリングは分散型の自転車レンタルサービスで、通常は短期レンタルに重点を置いています。伝統的に、ほとんどのバイクシェアリング事業者はステーションベースの運用モデルを使用してきました。この運用モデルでは、会員は市内の指定されたステーションで車両を受け取ったり返却したりする必要があります。北米では、ステーションベースのバイクシェアリングが最も人気のある運用モデルです。人気が高まっているもう1つのモデルはフリーフローティングサービスで、会員は指定されたエリア内のどこでもドックレス車両を受け取ったり返却したりできます。欧州では現在、ステーションベースのものよりもフリーフローティングバイクの方が多いです。世界のシェアリングバイクの総数は、2024年末に推定2,570万台に達し、そのうち中国では大部分がフリーフローティングバイクです。著名な自転車シェアリング事業者としては、Hellobike、Didi Qingju、Meituan Bike、Nextbike、Hello Cycling、Docomo Cycle、Anywheel、Lime、Bolt、Dott、JCDecaux、RideMovi、Donkey Republicなどが挙げられます。
スタンドアップスクーターシェアリング市場は、2017年の市場参入以来、急速に成長しています。2024年末までに、シェアリングスクーターの台数は推定180万台に達すると予想されています。欧州ではDott、Bolt、Voi、Lime、北米ではThird Lane Mobility(Bird and Spin)とLimeが、その他の市場ではWhoosh、Swing Mobility、Beam Mobility、BinBinなどが主要な事業者です。スタンドアップ電動スクーターを取り巻く規制環境は複雑で、地域、国、州、都市によって異なります。現在、多くの都市では、事業者ライセンスの取得を義務付け、路上でのスタンドアップスクーターの台数を制限しています。都市は、市内で許可される事業者の数だけでなく、各事業者が配備できる車両数も制限できます。しかし、座席付きスクーターシェアリング市場は、同程度の規制がまだ整っていません。2024年末時点で、シェアリングモビリティスキームにおける座席付きスクーターの数は、世界全体で推定14万7000台に達しました。座席付きスクーターシェアリングの主要事業者としては、欧州のCooltraとCheck、インドのYulu、トルコのMarti Technologies、台湾のWeMoとGoShareなどが挙げられます。
テレマティクスは、シェアリングマイクロモビリティサービスの開始以来、重要な要素となっています。複数の自転車シェアリング技術ベンダーが、テレマティクスハードウェア、ユーザーID、自転車ロック、ステーションインフラ、ユーザーアプリケーション、フリート管理プラットフォームを含む包括的なソリューションを提供しています。エンドツーエンドの自転車シェアリング技術を専門とする企業としては、Lyft Urban SolutionsやNextbikeなどが挙げられます。マイクロモビリティ向けテレマティクスソリューションを提供する企業としては、Omni Intelligent Technology、Jimi IoT、Connected Cycle、Queclink、Teltonika Telematicsなどが挙げられます。自動車メーカーは現在、シェアスクーターやシェアバイクに工場出荷時にテレマティクスシステムを標準装備しています。また、多くのマイクロモビリティ事業者は、IoTソリューションを自社で設計・開発しています。マイクロモビリティソフトウェアプロバイダーには、Atom Mobility、MOQO、Wunder Mobility、CT Mobilityなどがあります。シェアモビリティソフトウェアプラットフォームは、車載機器の管理、車両管理、予約管理、請求、ダッシュボードとデータ分析による運用監視など、マイクロモビリティ事業のあらゆる運用活動をサポートできる包括的なシステムで構成されています。QucitやUrban Sharingは、シェアマイクロモビリティシステム向け最適化ソフトウェアプロバイダーの例です。「マイクロモビリティ事業者は収益性と運用効率を重視するため、車両再編成、バッテリー交換、車両メンテナンスなどの運用タスクの自動化と調整は不可欠です。多くのマイクロモビリティ事業者は、車両の可用性を高め、コストを削減するために、AIを活用した最適化ソフトウェアを適用しています」とRickard氏は結論付けました。
SummaryDescription What are the latest developments on the bikesharing and scootersharing market? Berg Insight estimates that the number of deployed vehicles in bikesharing schemes will grow at a CAGR of 5.9 percent from 25.7 million at the end of 2024 to 34.3 million by 2029. The number of scooters available from scootersharing services will at the same time grow at a CAGR of 12.8 percent from 1.9 million at the end of 2024 to 3.5 million vehicles in 2029. This report explains all segments including station-based and free floating bikesharing and scootersharing concepts. Get up to date with the latest information about micromobility organisations, vendors, products and markets.
The Bike and Scootersharing Telematics Market is the fourth strategy report from Berg Insight analysing the latest developments on the connected micromobility markets worldwide. This strategic research report from Berg Insight provides you with 130 pages of unique business intelligence including 5-year industry forecasts and expert commentary on which to base your business decisions. Highlights from this report:
The shared micromobility fleet to reach 37.8 million vehicles in 2029 Passenger cars and light trucks are the main modes of transportation in most industrialised countries. The vast majority of car trips in metropolitan areas are drive-alone trips with only one person in the car and vehicles are used for only about one hour per day on average. Bikesharing and scootersharing are shared micromobility services that are available for people who want to complement other modes of transportation. Examples of other mobility services include carsharing, carpooling, ridesharing, taxi and ridesourcing services. Many of these mobility services aim to decrease the cost of transportation, create convenience through fewer ownership responsibilities, as well as reduce congestion and environmental impact. Micromobility includes shared mobility services in urban areas that offer short-term rentals of light vehicles such as bikes, scooters or other similar vehicles to paying users or communities. The services aim to reduce urban congestion, car usage and car ownership to improve the inner-city landscape and reduce air pollution. Usage is typically billed by the minute/hour with rates that include parking, fuel or charging and maintenance. The services are generally used for short trips between 0–10 kilometres. Bikesharing is a kind of decentralised bicycle rental service, usually focusing on short-term rentals that supplement other modes of transport including walking and public transport. Scootersharing services offer motorised scooters. The vehicles are usually sit-down electric scooters or stand-up electric scooters. Today, most operators use two operational models – free-floating and station-based. The station-based operational model enables members to pick up and return the vehicle at any designated station in a city. Free-floating services mean that dockless vehicles can be picked up and dropped off anywhere within a designated area. The free-floating operational model is rapidly gaining users and rides. Telematics systems and smartphones are key enablers of bikesharing and scootersharing micromobility services. Micromobility services mostly comprise a telematics device for capturing trip data, enabling fleet management and granting access to the vehicle through a smartphone app. Software platforms include complete IT systems that can support all the operational activities of a micromobility operation ranging from management of in-vehicle equipment, fleet management, booking management, billing, as well as operations supervision via dashboards and data analytics. Leading vendors of end-to-end bikesharing technology such as bikes, connected bike locks, infrastructure for station-based bikesharing and software platforms include Nextbike, Lyft Urban Solutions and JCDecaux. Examples of micromobility telematics solution players include Omni Intelligent Technology, Jimi IoT, Connected Cycle, Queclink and Teltonika Telematics. Micromobility software providers include Qucit, Urban Sharing, Atom Mobility, MOQO, Wunder Mobility and CT Mobility. Berg Insight estimates that the total shared micromobility fleet worldwide reached approximately 25.7 million vehicles at the end of 2024. Free-floating bikesharing was the most dominant service in terms of deployed vehicles. Berg Insight forecasts that the bikesharing fleet will reach 34.3 million globally by the end of 2029 and the scootersharing fleet comprising both sit-down and stand-up scooters will then reach approximately 3.5 million vehicles. The regulatory environment will have a considerable impact on the market’s future. Regulators decide the types of vehicles allowed on the road, helmet requirements as well as award operator licenses that limit the number of operators and vehicles permitted. Commercial micromobility services are offered by specialist bikesharing and scootersharing companies, local governments, public transport operators and other shared mobility operators. Multiple micromobility operators provide fleets with a mix of shared bikes and scooters. Leading micromobility operators with multi-modal fleets include for example Lime, Dott, Bolt, Voi and Swing Mobility. Examples of free-floating bikesharing operators include Hellobike, Didi Qingju and Meituan Bike in China; Anywheel in Singapore; and RideMovi, Donkey Republic and Forest in Europe. Station-based bikesharing systems include Nextbike, Vélib and Call a Bike in Europe; Docomo Bike Share and Hello Cycling in Japan; Bixi Montréal in Canada; and Tembici in Latin America. Leading sit-down scootersharing operators include Yulu in India; Marti Technologies in Turkey; GoShare and WeMo in Taiwan; and Cooltra and Check in Europe. Stand-up scootersharing services were first launched in 2017–2018. The market has grown significantly since then and the leading operators in this segment include Dott, Whoosh, Lime, Third Lane Mobility (Bird and Spin), MTS Urent, Bolt and Voi. There has been significant M&A activity on this market in recent years, involving diverse players from many parts of the ecosystem. This report answers the following questions:
Table of ContentsTable of Contents
Table of Contents Executive summary 1 Introduction to Micromobility
1.1 Overview of urban transportation modes
1.1.1 Passenger cars in use by region
1.1.2 The new passenger car registration trends
1.1.3 Bicycle market data
1.1.4 Scooter, moped and motorcycle market data
1.2 Global trends influencing the automotive industry
1.2.1 Peak car use and car ownership
1.2.2 The sharing economy
1.3 Overview of shared mobility services
1.4 Shared micromobility services
1.4.1 Bikesharing services
1.4.2 Scootersharing services
1.4.3 Operational models
1.5 Micromobility services worldwide
1.5.1 Micromobility in Europe
1.5.2 Micromobility in North America
1.5.3 Micromobility in Asia-Pacific
1.5.4 Overview of micromobility service providers
1.5.5 Business models
1.6 Micromobility telematics infrastructure
1.6.1 Vehicle Segment
1.6.2 Tracking segment
1.6.3 Network segment
1.6.4 Service segment
2 Market Forecasts and Trends
2.1 Bikesharing market forecasts
2.1.1 Bikesharing in Europe
2.1.2 Bikesharing in North America
2.1.3 Bikesharing in Rest of World
2.1.4 Bikesharing service providers
2.2 Scootersharing market forecasts
2.2.1 Scootersharing in Europe
2.2.2 Scootersharing in North America
2.2.3 Scootersharing in Rest of World
2.2.4 Scootersharing service providers
2.3 Regulatory environment
2.4 Mergers and acquisitions in the micromobility market
2.5 Market trends and industry observations
2.5.1 Micromobility is becoming increasingly integrated with other mobility services
2.5.2 Micromobility and public transport ecosystems to converge
2.5.3 Partnerships are increasingly established between micromobility providers
2.5.4 The relationship between cities and mobility operators has changed drastically
2.5.5 Cities embrace various types of micromobility services and vehicles
2.5.6 Hybrid operational models are increasingly applied
2.5.7 Multi-modal fleets are increasingly adopted by micromobility operators
2.5.8 Micromobility operators use more ruggedised and modular vehicles
2.5.9 Shared scooters and bikes are equipped with factory-installed IoT as standard
2.5.10 The micromobility market continues to consolidate
2.5.11 Micromobility operators adopt advanced telematics and AI technology
2.5.12 Micromobility operators adopt fleet optimisation tools to increase profitability
3 Micromobility Operators
3.1 Specialist micromobility operators
3.1.1 Beam Mobility
3.1.2 Bolt Technology
3.1.3 Dott (and Tier)
3.1.4 GCOO by Gbike
3.1.5 Lime
3.1.6 Luup
3.1.7 Marti Technologies
3.1.8 Neuron Mobility
3.1.9 RideMovi
3.1.10 Swing Mobility
3.1.11 Third Lane Mobility (Bird and Spin)
3.1.12 Voi Technology
3.2 Specialist bikesharing operators
3.2.1 Anywheel
3.2.2 Bixi Montréal
3.2.3 Blue-bike
3.2.4 Call a Bike by DB Connect
3.2.5 Didi Qingju
3.2.6 Docomo Bike Share
3.2.7 Donkey Republic
3.2.8 Forest
3.2.9 Hello Cycling (OpenStreet)
3.2.10 Hellobike and HelloRide (Hello Inc)
3.2.11 Meituan Bike
3.2.12 Mevo
3.2.13 MYBYK
3.2.14 Tembici
3.2.15 Vélib (Smovengo)
3.3 Specialist stand-up scootersharing operators
3.3.1 BinBin
3.3.2 Hop
3.3.3 Ryde Technology
3.3.4 Superpedestrian
3.3.5 MTS Urent
3.3.6 Whoosh
3.4 Specialist sit-down scootersharing operators
3.4.1 Acciona
3.4.2 Check
3.4.3 Cooltra
3.4.4 Emmy (GoTo)
3.4.5 Felyx (part of Cooltra)
3.4.6 GoShare
3.4.7 WeMo
3.4.8 Yulu
4 Technology Vendors
4.1 End-to-end bikesharing technology vendors
4.1.1 Drop Mobility
4.1.2 Fifteen
4.1.3 Freebike
4.1.4 JCDecaux
4.1.5 Lyft Urban Solutions
4.1.6 Nextbike
4.1.7 Vaimoo
4.1.8 Youon Technology
4.2 Micromobility telematics solution vendors
4.2.1 Comodule
4.2.2 Connected Cycle
4.2.3 Haveltec (I Lock It)
4.2.4 Jimi IoT
4.2.5 Joyride Technologies
4.2.6 Luna Systems
4.2.7 Omni Intelligent Technology
4.2.8 Queclink Wireless Solutions
4.2.9 Teltonika Telematics
4.2.10 Tracefy
4.3 Micromobility software platform vendors
4.3.1 2hire
4.3.2 Atom Mobility
4.3.3 CT Mobility
4.3.4 Drover AI
4.3.5 MOQO
4.3.6 Qucit
4.3.7 Urban Sharing
4.3.8 Vulog
4.3.9 Wunder Mobility
4.3.10 Zemtu
Glossary
Press Release
2025-10-13 Press releases
The shared micromobility fleet reached 27.6 million vehicles globally in 2024
According to a new market research report from the IoT analyst firm Berg Insight, the number of micromobility vehicles available worldwide will reach 37.8 million by 2029, up from 27.6 million vehicles in 2024. Micromobility services are defined as shared mobility services that offer short-term rentals of light vehicles such as bikes, scooters or other similar vehicles. The micromobility market has been characterised by a high pace of mergers and acquisitions and several shutdowns of services during the past few years. “The market continues to consolidate but has reached a more mature stage”, said Erica Rickard, IoT Analyst at Berg Insight.
Several micromobility operators partner with each other and other actors to expand their coverage and offerings. An increasing number of micromobility operators have introduced additional vehicle types to offer a multi-modal fleet. “Rather than focusing on a single vehicle type, many operators provide a mix of bikes, stand-up scooters, sit-down scooters or cars”, said Ms Rickard. Bikesharing is a decentralised bicycle rental service, usually focusing on short-term rentals. Traditionally, most bikesharing operators have used station-based operational models. This operational model requires members to pick up and return the vehicle at any designated station within a city. In North America, station-based bikesharing is the most popular operational model. Another model that is gaining popularity is free-floating services, which enable members to pick up and drop off dockless vehicles anywhere within a designated area. In Europe, there are now more free-floating bikes than station-based ones. The total number of shared bikes worldwide reached an estimated 25.7 million vehicles at the end of 2024, of which a large majority are free-floating bikes in China. Prominent bikesharing operators include Hellobike, Didi Qingju, Meituan Bike, Nextbike, Hello Cycling, Docomo Cycle, Anywheel, Lime, Bolt, Dott, JCDecaux, RideMovi and Donkey Republic.
The stand-up scootersharing market has grown rapidly since its inception in 2017. At the end of 2024, the number of shared stand-up scooters reached an estimated 1.8 million vehicles. Leading stand-up scooter operators include Dott, Bolt, Voi and Lime in Europe and Third Lane Mobility (Bird and Spin) and Lime in North America. Examples of leading operators in other markets include Whoosh, Swing Mobility, Beam Mobility and BinBin. The regulatory environment surrounding stand-up electric scooters is complex and varies between regions, countries, states and cities. Today, many cities limit the number of stand-up scooters allowed on the streets through mandatory operator licences. The cities can both restrict the number of operators allowed in the cities, but also the number of vehicles each operator is allowed to deploy. The sit-down scootersharing market has not been regulated to the same degree. At the end of 2024, the number of shared sit-down scooters in shared mobility schemes globally reached an estimated 147,000 vehicles. Leading sit-down scootersharing operators include Cooltra and Check in Europe, Yulu in India, Marti Technologies in Turkey and WeMo and GoShare in Taiwan.
Telematics has been a key element since the inception of shared micromobility services. Several bikesharing technology vendors provide complete solutions including telematics hardware, user identification, bike locks, station infrastructure, user applications and fleet management platforms. Companies specialising in end-to-end bikesharing technology include Lyft Urban Solutions and Nextbike. Examples of micromobility telematics solution players include Omni Intelligent Technology, Jimi IoT, Connected Cycle, Queclink and Teltonika Telematics. Vehicle manufacturers now equip shared scooters and bikes with factory-installed telematics systems as standard. Several micromobility operators also design and develop IoT solutions in-house. Micromobility software providers include Atom Mobility, MOQO, Wunder Mobility and CT Mobility. Shared mobility software platforms comprise complete systems that can support all the operational activities of a micromobility operation ranging from management of in-vehicle equipment, fleet management, booking management, billing, as well as operations supervision via dashboards and data analytics. Qucit and Urban Sharing are examples of optimisation software providers for shared micromobility systems. “Automation and coordination of operational tasks such as fleet rebalancing, battery swapping and vehicle maintenance is crucial as micromobility operators focus on profitability and operational efficiency. Several micromobility operators have applied AI-powered optimisation software to enhance vehicle availability and reduce costs”, concluded Ms Rickard.
ご注文は、お電話またはWEBから承ります。お見積もりの作成もお気軽にご相談ください。本レポートと同分野(通信・IT)の最新刊レポート
Berg Insight社の コネクテッドモビリティ分野 での最新刊レポート本レポートと同じKEY WORD(bike)の最新刊レポート
よくあるご質問Berg Insight社はどのような調査会社ですか?スウェーデンの調査会社ベルグインサイト社(Berg Insight)は、モバイルM2Mや位置情報サービス(LBS)、モバイルVAS、次世代技術など、通信関連市場を専門に調査しています。特に、M2Mと位... もっと見る 調査レポートの納品までの日数はどの程度ですか?在庫のあるものは速納となりますが、平均的には 3-4日と見て下さい。
注文の手続きはどのようになっていますか?1)お客様からの御問い合わせをいただきます。
お支払方法の方法はどのようになっていますか?納品と同時にデータリソース社よりお客様へ請求書(必要に応じて納品書も)を発送いたします。
データリソース社はどのような会社ですか?当社は、世界各国の主要調査会社・レポート出版社と提携し、世界各国の市場調査レポートや技術動向レポートなどを日本国内の企業・公官庁及び教育研究機関に提供しております。
|
|