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日本のマンション・アパート市場:タイプ別(マンション、アパート)、地域別レポート 2025-2033

日本のマンション・アパート市場:タイプ別(マンション、アパート)、地域別レポート 2025-2033


Japan Condominiums and Apartments Market Report by Type (Condominiums, Apartments), and Region 2025-2033

日本のマンション・アパート市場規模は2024年に5,430万ドルに達した。IMARC Groupは、2025年から2033年にかけての成長率(CAGR)は6.37%で、2033年には9,880万米ドルに達すると予測している。都市化、ライフスタ... もっと見る

 

 

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2025年5月1日 US$2,999
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サマリー

日本のマンション・アパート市場規模は2024年に5,430万ドルに達した。IMARC Groupは、2025年から2033年にかけての成長率(CAGR)は6.37%で、2033年には9,880万米ドルに達すると予測している。都市化、ライフスタイルの変化、投資誘致、人口動態の変化、建設技術革新など、いくつかの要因の普及が進んでいることが、主に市場成長の原動力となっている。

コンドミニアムとアパートメントは、どちらも複数の住戸を持つ集合住宅であるが、所有形態が異なり、ライフスタイルも異なることが多い。アパートは通常、1つの建物内にある賃貸住戸で、通常は法人または個人が所有し、入居者は所有者に賃料を支払う。アパートは、プール、ジム、共同スペースなど様々なアメニティを備えた大規模な複合施設の一部であることもあり、入居者はメンテナンスや修繕の責任を限定的に負うことになる。逆に、コンドミニアム(マンション)は、建物内の一室を個別に所有するものである。コンドミニアムの所有者は、特定の住戸の権利証を所有し、多くの場合、共用部分やアメニティの所有権を共有する。コンドミニアムの所有者は、共有スペースの維持・運営のために自治会費を支払い、売却することも含め、賃貸アパートの所有者に比べ、自分の住戸をより自由に管理することができる。コンドミニアムはコミュニティ感覚を提供することができ、豪華な設備が付いていることが多い。コンドミニアムとアパートメントの違いは、どちらも住居として機能するものの、主に所有権、責任、ライフスタイルのアメニティに左右される。

日本のコンドミニアムとアパートの市場動向:
日本のマンション・アパート市場は、都市化と大都市圏における住宅需要の高まりを主な要因として、急成長を遂げている。都市部の人口が増加し続けるなか、一般に手頃な価格でメンテナンスの手間が少ないマンションへの需要が大幅に加速している。さらに、ライフスタイルの嗜好が変化し、職場や教育機関、アメニティ施設に近接した都心部に住もうという志向が高まっていることも、コンドミニアムとアパートの両方の需要を後押ししている。さらに、共同生活への需要と嗜好の高まりが、共用設備や共同体感覚を提供することの多いコンドミニアムの魅力を高めている。同時に、有望な収益と住宅市場の安定性に後押しされた不動産投資の急増が、日本におけるマンションとアパート両方の開発の触媒として作用している。さらに、単身世帯の増加や住宅取得を遅らせる人々によって特徴づけられる人口統計の進化が、賃貸マンションへの傾向を際立たせている。これとは別に、持続可能で効率的な建物の開発を可能にする建設技術の進歩が続いていることも、日本のコンドミニアム・ アパートメント市場を牽引すると予想される。

日本のマンション・アパート市場のセグメンテーション:
IMARC Groupは、2025年から2033年までの国別予測とともに、市場の各セグメントにおける主要動向の分析を提供しています。当レポートでは、市場をタイプ別に分類しています。

タイプ別インサイト
- コンドミニアム
- アパート

本レポートでは、市場をタイプ別に詳細に分類・分析している。これにはコンドミニアムとアパートメントが含まれる。

地域別インサイト
- 関東地方
- 関西/近畿圏
- 中部地方
- 九州・沖縄地方
- 東北地方
- 中国地方
- 北海道地方
- 四国地方

また、関東地方、関西・近畿地方、中部・中部地方、九州・沖縄地方、東北地方、中国地方、北海道地方、四国地方といった主要な地域市場についても包括的に分析している。

競争環境:
市場調査レポートでは、競争環境についても包括的に分析しています。市場構造、主要プレイヤーのポジショニング、トップ勝ち抜き戦略、競合ダッシュボード、企業評価象限などの競合分析がレポート内で取り上げられています。また、すべての主要企業の詳細なプロフィールが提供されています。主要企業には以下の企業が含まれます:
- 旭化成ホームズ株式会社(旭化成株式会社)
- 鹿島建設
- ミサワホーム(株ミサワホーム株式会社
- 中野建設株式会社
- 日本ハウスホールディングスミサワホーム株式会社
- パナソニック ホームズ日本ハウスホールディングス株式会社(パナソニックホールディングス株式会社)
- 積水ハウス株式会社
- 住友林業積水ハウス株式会社
- タマホーム積水ハウス
- ヤマダホームズ住友林業

本レポートで扱う主な質問
- 日本のマンション・アパート市場はこれまでどのように推移し、今後どのように推移していくのか?
- COVID-19が日本のマンション・アパート市場に与えた影響は?
- 日本のマンション・アパート市場のタイプ別内訳は?
- 日本のマンション・アパート市場のバリューチェーンにおける様々な段階とは?
- 日本のマンション・アパート市場における主要な推進要因と課題は何か?
- 日本のマンション・アパート市場の構造と主要プレーヤーは?
- 日本のマンション・アパート市場における競争の程度は?


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目次

1 序文
2 調査範囲と方法論
2.1 調査の目的
2.2 利害関係者
2.3 データソース
2.3.1 一次情報源
2.3.2 二次情報源
2.4 市場推定
2.4.1 ボトムアップアプローチ
2.4.2 トップダウンアプローチ
2.5 予測方法
3 エグゼクティブサマリー
4 日本のマンション・アパート市場 - はじめに
4.1 概要
4.2 市場ダイナミクス
4.3 業界動向
4.4 コンペティティブ・インテリジェンス
5 日本のマンション・アパート市場展望
5.1 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
5.2 市場予測(2025年~2033年)
6 日本のマンション・アパート市場-タイプ別内訳
6.1 マンション
6.1.1 概要
6.1.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
6.1.3 市場予測(2025年~2033年)
6.2 アパート
6.2.1 概要
6.2.2 過去と現在の市場動向(2019~2024年)
6.2.3 市場予測(2025年~2033年)
7 日本のマンション・アパート市場-地域別内訳
7.1 関東地方
7.1.1 概要
7.1.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.1.3 タイプ別市場構成
7.1.4 主要プレイヤー
7.1.5 市場予測(2025年~2033年)
7.2 関西・近畿
7.2.1 概要
7.2.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.2.3 タイプ別市場構成
7.2.4 主要プレイヤー
7.2.5 市場予測(2025年~2033年)
7.3 中部/中部地域
7.3.1 概要
7.3.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.3.3 タイプ別市場構成
7.3.4 主要プレイヤー
7.3.5 市場予測(2025年~2033年)
7.4 九州・沖縄地域
7.4.1 概要
7.4.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.4.3 タイプ別市場構成
7.4.4 主要プレイヤー
7.4.5 市場予測(2025年~2033年)
7.5 東北地域
7.5.1 概要
7.5.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.5.3 タイプ別市場構成
7.5.4 主要プレイヤー
7.5.5 市場予測(2025年~2033年)
7.6 中国地域
7.6.1 概要
7.6.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.6.3 タイプ別市場構成
7.6.4 主要プレイヤー
7.6.5 市場予測(2025年~2033年)
7.7 北海道地域
7.7.1 概要
7.7.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.7.3 タイプ別市場構成
7.7.4 主要プレイヤー
7.7.5 市場予測(2025年~2033年)
7.8 四国地域
7.8.1 概要
7.8.2 過去と現在の市場動向(2019年~2024年)
7.8.3 タイプ別市場構成
7.8.4 主要プレイヤー
7.8.5 市場予測(2025年~2033年)
8 日本のマンション・アパート市場 - 競争環境
8.1 概要
8.2 市場構造
8.3 市場プレイヤーのポジショニング
8.4 勝つための戦略
8.5 競争ダッシュボード
8.6 企業評価象限
9 主要プレーヤーのプロフィール
9.1 旭化成ホームズ株式会社(旭化成株式会社)
9.1.1 事業概要
9.1.2 製品ポートフォリオ
9.1.3 事業戦略
9.1.4 SWOT分析
9.1.5 主要ニュース
9.2 鹿島建設株式会社
9.2.1 事業概要
9.2.2 製品ポートフォリオ
9.2.3 事業戦略
9.2.4 SWOT分析
9.2.5 主要ニュース
9.3 ミサワホーム株式会社ミサワホーム株式会社
9.3.1 事業概要
9.3.2 製品ポートフォリオ
9.3.3 事業戦略
9.3.4 SWOT分析
9.3.5 主要ニュース
9.4 株式会社ナカノ
9.4.1 事業概要
9.4.2 製品ポートフォリオ
9.4.3 事業戦略
9.4.4 SWOT分析
9.4.5 主要ニュース
9.5 日本ハウスホールディングス日本ハウスホールディングス
9.5.1 事業概要
9.5.2 製品ポートフォリオ
9.5.3 事業戦略
9.5.4 SWOT分析
9.5.5 主要ニュースとイベント
9.6 パナソニック ホームズパナソニック ホームズ(パナソニックホールディングス株式会社)
9.6.1 事業概要
9.6.2 製品ポートフォリオ
9.6.3 事業戦略
9.6.4 SWOT分析
9.6.5 主要ニュース
9.7 積水ハウス
9.7.1 事業概要
9.7.2 製品ポートフォリオ
9.7.3 事業戦略
9.7.4 SWOT分析
9.7.5 主要ニュース
9.8 住友林業住友林業株式会社
9.8.1 事業概要
9.8.2 製品ポートフォリオ
9.8.3 事業戦略
9.8.4 SWOT分析
9.8.5 主要ニュースとイベント
9.9 タマホーム株式会社株式会社タマホーム
9.9.1 事業概要
9.9.2 製品ポートフォリオ
9.9.3 事業戦略
9.9.4 SWOT分析
9.9.5 主要ニュースとイベント
9.10 ヤマダホームズヤマダホームズ株式会社
9.10.1 事業概要
9.10.2 製品ポートフォリオ
9.10.3 事業戦略
9.10.4 SWOT分析
9.10.5 主要ニュースとイベント
10 日本のマンション・アパート市場 - 産業分析
10.1 推進要因
阻害要因
機会
10.1.1 概要
10.1.2 推進要因
10.1.3 制止要因
10.1.4 機会
10.2 ポーターズファイブフォース分析
10.2.1 概要
10.2.2 買い手の交渉力
10.2.3 供給者の交渉力
10.2.4 競争の程度
10.2.5 新規参入の脅威
10.2.6 代替品の脅威
10.3 バリューチェーン分析
11 付録

 

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Summary

Japan condominiums and apartments market size reached USD 54.3 Million in 2024. Looking forward, IMARC Group expects the market to reach USD 98.8 Million by 2033, exhibiting a growth rate (CAGR) of 6.37% during 2025-2033. The increasing prevalence of several contributing factors, such as urbanization, shifting lifestyles, investment appeal, demographic changes, construction innovations, etc., is primarily driving the market growth.

Condominiums and apartments are both multifamily residential buildings that house multiple individual living units, but they have different ownership structures and often offer different lifestyles. An apartment is typically a rental unit within a building that is owned by a single entity, usually a corporation or individual, and tenants pay rent to the owner. Apartments can be part of large complexes with various amenities such as pools, gyms, and communal spaces, and tenants have limited responsibilities for maintenance and repairs. Conversely, a condominium, or condo, is a unit within a building that is individually owned. Condo owners hold a deed to their specific unit and often share ownership of common areas and amenities. They pay homeowners' association fees for maintenance and operation of shared spaces and have more control over their units compared to apartment renters, including the ability to sell. Condominiums can offer a sense of community and often come with luxurious amenities, and owners are responsible for their unit's maintenance and interior repairs. While both serve as residences, the distinction between condominiums and apartments primarily hinges on ownership, responsibilities, and lifestyle amenities.

Japan Condominiums and Apartments Market Trends:
The market for condominiums and apartments in Japan is experiencing burgeoning growth, driven predominantly by urbanization and the escalating demand for housing in metropolitan areas. As populations in cities continue to swell, the demand for apartments, typically more affordable and requiring less maintenance, significantly accelerates. Additionally, shifting lifestyle preferences and the rising inclination towards living in central urban locations with proximity to workplaces, educational institutions, and amenities also propel the demand for both condominiums and apartments. Moreover, the growing acceptance and preference for community living are reinforcing the appeal of condominiums, which often offer shared amenities and a sense of community. Concurrently, the surge in real estate investment, fueled by the promising returns and the stability associated with the housing market, acts as a catalyst for the development of both condominiums and apartments in Japan. Furthermore, the evolving demographics, marked by the increasing number of single-person households and people delaying homeownership, accentuate the trend towards renting apartments. Apart from this, the ongoing advancements in construction technologies that enable the development of sustainable and efficient buildings are expected to drive the condominiums and apartments market in Japan.

Japan Condominiums and Apartments Market Segmentation:
IMARC Group provides an analysis of the key trends in each segment of the market, along with forecasts at the country level for 2025-2033. Our report has categorized the market based on type.

Type Insights:
• Condominiums
• Apartments

The report has provided a detailed breakup and analysis of the market based on the type. This includes condominiums and apartments.

Regional Insights:
• Kanto Region
• Kansai/Kinki Region
• Central/Chubu Region
• Kyushu-Okinawa Region
• Tohoku Region
• Chugoku Region
• Hokkaido Region
• Shikoku Region

The report has also provided a comprehensive analysis of all the major regional markets, which include Kanto Region, Kansai/Kinki Region, Central/ Chubu Region, Kyushu-Okinawa Region, Tohoku Region, Chugoku Region, Hokkaido Region, and Shikoku Region.

Competitive Landscape:
The market research report has also provided a comprehensive analysis of the competitive landscape. Competitive analysis such as market structure, key player positioning, top winning strategies, competitive dashboard, and company evaluation quadrant has been covered in the report. Also, detailed profiles of all major companies have been provided. Some of the key players include:
• Asahi Kasei Homes Corp. (Asahi Kasei Corporation)
• Kajima Corporation
• Misawa Homes Co. Ltd.
• Nakano Corporation
• Nihon House Holdings Co. Ltd.
• Panasonic Homes Co. Ltd. (Panasonic Holdings Corporation)
• Sekisui House Ltd.
• Sumitomo Forestry Co. Ltd.
• Tama Home Co. Ltd.
• Yamada Homes Co. Ltd.

Key Questions Answered in This Report:
• How has the Japan condominiums and apartments market performed so far and how will it perform in the coming years?
• What has been the impact of COVID-19 on the Japan condominiums and apartments market?
• What is the breakup of the Japan condominiums and apartments market on the basis of type?
• What are the various stages in the value chain of the Japan condominiums and apartments market?
• What are the key driving factors and challenges in the Japan condominiums and apartments?
• What is the structure of the Japan condominiums and apartments market and who are the key players?
• What is the degree of competition in the Japan condominiums and apartments market?



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Table of Contents

1 Preface
2 Scope and Methodology
2.1 Objectives of the Study
2.2 Stakeholders
2.3 Data Sources
2.3.1 Primary Sources
2.3.2 Secondary Sources
2.4 Market Estimation
2.4.1 Bottom-Up Approach
2.4.2 Top-Down Approach
2.5 Forecasting Methodology
3 Executive Summary
4 Japan Condominiums and Apartments Market - Introduction
4.1 Overview
4.2 Market Dynamics
4.3 Industry Trends
4.4 Competitive Intelligence
5 Japan Condominiums and Apartments Market Landscape
5.1 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
5.2 Market Forecast (​2025-2033​)
6 Japan Condominiums and Apartments Market - Breakup by Type
6.1 Condominiums
6.1.1 Overview
6.1.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
6.1.3 Market Forecast (​2025-2033​)
6.2 Apartments
6.2.1 Overview
6.2.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
6.2.3 Market Forecast (​2025-2033​)
7 Japan Condominiums and Apartments Market – Breakup by Region
7.1 Kanto Region
7.1.1 Overview
7.1.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.1.3 Market Breakup by Type
7.1.4 Key Players
7.1.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.2 Kansai/Kinki Region
7.2.1 Overview
7.2.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.2.3 Market Breakup by Type
7.2.4 Key Players
7.2.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.3 Central/Chubu Region
7.3.1 Overview
7.3.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.3.3 Market Breakup by Type
7.3.4 Key Players
7.3.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.4 Kyushu-Okinawa Region
7.4.1 Overview
7.4.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.4.3 Market Breakup by Type
7.4.4 Key Players
7.4.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.5 Tohoku Region
7.5.1 Overview
7.5.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.5.3 Market Breakup by Type
7.5.4 Key Players
7.5.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.6 Chugoku Region
7.6.1 Overview
7.6.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.6.3 Market Breakup by Type
7.6.4 Key Players
7.6.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.7 Hokkaido Region
7.7.1 Overview
7.7.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.7.3 Market Breakup by Type
7.7.4 Key Players
7.7.5 Market Forecast (​2025-2033​)
7.8 Shikoku Region
7.8.1 Overview
7.8.2 Historical and Current Market Trends (​2019-2024​)
7.8.3 Market Breakup by Type
7.8.4 Key Players
7.8.5 Market Forecast (​2025-2033​)
8 Japan Condominiums and Apartments Market – Competitive Landscape
8.1 Overview
8.2 Market Structure
8.3 Market Player Positioning
8.4 Top Winning Strategies
8.5 Competitive Dashboard
8.6 Company Evaluation Quadrant
9 Profiles of Key Players
9.1 Asahi Kasei Homes Corp. (Asahi Kasei Corporation)
9.1.1 Business Overview
9.1.2 Product Portfolio
9.1.3 Business Strategies
9.1.4 SWOT Analysis
9.1.5 Major News and Events
9.2 Kajima Corporation
9.2.1 Business Overview
9.2.2 Product Portfolio
9.2.3 Business Strategies
9.2.4 SWOT Analysis
9.2.5 Major News and Events
9.3 Misawa Homes Co. Ltd.
9.3.1 Business Overview
9.3.2 Product Portfolio
9.3.3 Business Strategies
9.3.4 SWOT Analysis
9.3.5 Major News and Events
9.4 Nakano Corporation
9.4.1 Business Overview
9.4.2 Product Portfolio
9.4.3 Business Strategies
9.4.4 SWOT Analysis
9.4.5 Major News and Events
9.5 Nihon House Holdings Co. Ltd.
9.5.1 Business Overview
9.5.2 Product Portfolio
9.5.3 Business Strategies
9.5.4 SWOT Analysis
9.5.5 Major News and Events
9.6 Panasonic Homes Co. Ltd. (Panasonic Holdings Corporation)
9.6.1 Business Overview
9.6.2 Product Portfolio
9.6.3 Business Strategies
9.6.4 SWOT Analysis
9.6.5 Major News and Events
9.7 Sekisui House Ltd.
9.7.1 Business Overview
9.7.2 Product Portfolio
9.7.3 Business Strategies
9.7.4 SWOT Analysis
9.7.5 Major News and Events
9.8 Sumitomo Forestry Co. Ltd.
9.8.1 Business Overview
9.8.2 Product Portfolio
9.8.3 Business Strategies
9.8.4 SWOT Analysis
9.8.5 Major News and Events
9.9 Tama Home Co. Ltd.
9.9.1 Business Overview
9.9.2 Product Portfolio
9.9.3 Business Strategies
9.9.4 SWOT Analysis
9.9.5 Major News and Events
9.10 Yamada Homes Co. Ltd.
9.10.1 Business Overview
9.10.2 Product Portfolio
9.10.3 Business Strategies
9.10.4 SWOT Analysis
9.10.5 Major News and Events
10 Japan Condominiums and Apartments Market - Industry Analysis
10.1 Drivers
Restraints
and Opportunities
10.1.1 Overview
10.1.2 Drivers
10.1.3 Restraints
10.1.4 Opportunities
10.2 Porters Five Forces Analysis
10.2.1 Overview
10.2.2 Bargaining Power of Buyers
10.2.3 Bargaining Power of Suppliers
10.2.4 Degree of Competition
10.2.5 Threat of New Entrants
10.2.6 Threat of Substitutes
10.3 Value Chain Analysis
11 Appendix

 

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