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航空分野における拡張現実とバーチャルリアリティ(AR VR)の世界市場規模調査&予測:技術、機能、コンポーネント、用途別、地域別予測 2025-2035

航空分野における拡張現実とバーチャルリアリティ(AR VR)の世界市場規模調査&予測:技術、機能、コンポーネント、用途別、地域別予測 2025-2035


Global Augmented and Virtual Reality (AR VR) Market in Aviation Size Study & Forecast, by Technology, Function, Component, Application and Regional Forecasts 2025-2035

航空分野における世界の拡張現実と仮想現実(AR VR)市場は、2024年には約31億2000万米ドルと評価され、予測期間2025-2035年には61.70%のCAGRで急成長すると予想されている。ARとVR技術が航空と交差することで、... もっと見る

 

 

出版社 出版年月 電子版価格 納期 ページ数 言語
Bizwit Research & Consulting LLP
ビズウィットリサーチ&コンサルティング
2025年7月7日 US$4,950
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3-5営業日以内 285 英語

 

サマリー

航空分野における世界の拡張現実と仮想現実(AR VR)市場は、2024年には約31億2000万米ドルと評価され、予測期間2025-2035年には61.70%のCAGRで急成長すると予想されている。ARとVR技術が航空と交差することで、変革の時代が到来し、コックピット体験の再形成、オペレーションの合理化、シミュレーションされた精度とリアルタイムの没入型オーバーレイによる訓練プロトコルの再定義が行われている。これらの先進技術は、費用対効果の高いパイロットや乗組員の訓練、整備の可視化の強化、複雑な運用中の状況認識において比類のない利点を提供するため、民間および防衛航空関係者の間で支持が高まっています。拡張現実(AR)オーバーレイは飛行中や地上でのリアルタイムの意思決定を可能にし、仮想現実(VR)モジュールは安全な環境でリスクの高いシナリオを再現する。
スマート・コクピット・ソリューションの普及、航空機の近代化プログラムの増加、パイロット訓練プログラムに対する世界的な需要の高まりにより、航空関係者はARとVRをデジタルトランスフォーメーションのロードマップに統合する必要に迫られている。さらに、航空機の複雑さが増す中、これらの技術は、直感的な3D視覚化を可能にすることで、検査やアップグレード時のターンアラウンドタイムを短縮するための説得力のあるソリューションを提供する。特筆すべきは、安全コンプライアンスと規制要件が重視されるようになったことで、航空会社や防衛航空部隊は、リスクのない反復可能なミッション・リハーサルのためのVRトレーニング・モジュールの採用を推進していることだ。5G技術、AI統合、軽量ウェアラブルデバイスの合流は、航空機ナビゲーションと空港地上業務におけるリアルタイムARの新たな次元をさらに解き放ちつつある。
地域別では、北米がAR VRの導入曲線をリードしている。これは、強力な航空インフラ、防衛シミュレーション技術の急速な展開、ボーイング、ロッキード・マーチン、マイクロソフトといったハイテクと航空業界のクロスオーバー企業による積極的な投資が原動力となっている。欧州は、EASA主導のデジタルパイロット訓練改革と、ARに焦点を当てた航空新興企業の積極的な参加に支えられて、僅差で追随している。一方、アジア太平洋地域は、パイロット養成学校、MRO(整備・修理・運航)のデジタル化、没入型技術を介した次世代旅客エンゲージメント体験に多額の投資を行っている中国、日本、インドが先導役となり、予測期間中に最も急成長を遂げると予測されている。この地理的な広がりは、航空セクターのデジタル強化に向けた世界的な競争を浮き彫りにしている。
本レポートに含まれる主な市場プレイヤー
- ボーイング
- マイクロソフト
- ロッキード・マーチン
- エアバスS.A.S.
- タレスグループ
- マジック・リープ社
- コリンズ・エアロスペース(レイセオン・テクノロジーズ)
- エルビット・システムズ
- ユニティ・テクノロジーズ
- CAE Inc.
- グーグルLLC(アルファベット社)
- ハネウェル・インターナショナル
- サムスン電子株式会社
- Vuzix Corporation
- Oculus (Meta Platforms, Inc.)
航空分野における拡張現実とバーチャルリアリティ(AR VR)の世界市場レポートスコープ:
- 過去データ - 2023年、2024年
- 予測基準年 - 2024年
- 予測期間 - 2025年~2035年
- レポート対象範囲:収益予測、企業ランキング、競合環境、成長要因、動向
- 地域範囲 - 北米; 欧州; アジア太平洋; 中南米; 中東・アフリカ
- カスタマイズ範囲 - レポートのカスタマイズは無料(アナリストの作業時間8時間相当まで)。国、地域、セグメントスコープ*の追加または変更
本調査の目的は、近年における様々なセグメントおよび国の市場規模を定義し、今後数年間の値を予測することです。本レポートは、調査対象国における産業の質的・量的側面を盛り込むよう設計されています。また、市場の将来的な成長を規定する推進要因や課題などの重要な側面に関する詳細な情報も提供しています。さらに、主要企業の競争環境と製品提供の詳細な分析とともに、関係者が投資するためのミクロ市場における潜在的な機会も組み込んでいます。市場の詳細なセグメントとサブセグメントを以下に説明する:
技術別
- 拡張現実(AR)
- バーチャルリアリティ(VR)
機能別
- トレーニング
- オペレーション
コンポーネント別
- ハードウェア
- ソフトウェア
アプリケーション別
- オンボード
- オフボード
製品別
- 独自の製品分類に基づくサブセグメント
バーティカル別
- 民間航空、防衛航空、MROなど特定の業種別にセグメント化
地域別
北米
- 米国
- カナダ
欧州
- 英国
- ドイツ
- フランス
- スペイン
- イタリア
- その他のヨーロッパ
アジア太平洋
- 中国
- インド
- 日本
- オーストラリア
- 韓国
- その他のアジア太平洋地域
ラテンアメリカ
- ブラジル
- メキシコ
中東・アフリカ
- UAE
- サウジアラビア
- 南アフリカ
- その他の中東・アフリカ
主な内容
- 2025年から2035年までの10年間の市場推定と予測。
- 各市場セグメントの年換算収益と地域レベル分析。
- 主要地域の国レベル分析による地理的展望の詳細分析。
- 市場の主要プレーヤーに関する情報を含む競争状況。
- 主要事業戦略の分析と今後の市場アプローチに関する提言。
- 市場の競争構造の分析
- 市場の需要サイドと供給サイドの分析


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目次

目次
第1章.航空分野における世界のAR VR(拡張現実)市場 レポートの範囲と方法論
1.1.調査目的
1.2.調査方法
1.2.1.予測モデル
1.2.2.デスクリサーチ
1.2.3.トップダウン・アプローチとボトムアップ・アプローチ
1.3.リサーチの属性
1.4.研究の範囲
1.4.1.市場の定義
1.4.2.市場セグメンテーション
1.5.調査の前提
1.5.1.包含と除外
1.5.2.制限事項
1.5.3.調査対象年
第2章.要旨
2.1.CEO/CXOの立場
2.2.戦略的洞察
2.3.ESG分析
2.4.主な調査結果
第3章.世界の航空AR VR市場 フォース分析
3.1.航空分野のAR VR世界市場を形成する市場勢力(2024年~2035年)
3.2.推進要因
3.2.1.コスト効率に優れたパイロットと乗組員の訓練に対する需要の急増
3.2.2.航空機の近代化と整備期間の短縮
3.3.制約
3.3.1.ハードウェア導入のための高額設備投資
3.3.2.データプライバシーと規制遵守の課題
3.4.ビジネスチャンス
3.4.1.5G対応リアルタイムARアプリケーション
3.4.2.AIを活用した予知保全とシミュレーション
第4章.航空産業におけるAR VRの世界市場分析
4.1.ポーターのファイブフォースモデル
4.1.1.買い手の交渉力
4.1.2.サプライヤーの交渉力
4.1.3.新規参入者の脅威
4.1.4.代替品の脅威
4.1.5.競争上のライバル
4.2.ポーターのファイブフォース予測モデル(2024年~2035年)
4.3.PESTEL分析
4.3.1.政治的要因
4.3.2.経済
4.3.3.社会
4.3.4.技術
4.3.5.環境
4.3.6.法律
4.4.主な投資機会
4.5.トップ勝ち組戦略(2025年)
4.6.市場シェア分析(2024-2025)
4.7.世界の価格分析と動向(2025年
4.8.アナリストの推奨と結論
第5章.航空分野のAR VR世界市場 技術別規模・予測 2025年~2035年
5.1.市場概要
5.2.拡張現実(AR)
5.2.1.2024〜2035年、主要地域別内訳の推定と予測
5.2.2.市場規模分析、地域別、2025-2035年
5.3.バーチャルリアリティ(VR)
5.3.1.主要地域の内訳推定と予測、2024-2035年
5.3.2.市場規模分析、地域別、2025-2035年
第6章.航空分野におけるAR VRの世界市場 機能別規模推移と予測、2025年~2035年
6.1.市場概要
6.2.トレーニング
6.2.1.主要地域の内訳推定と予測、2024-2035年
6.2.2.市場規模分析、地域別、2025-2035年
6.3.オペレーション
6.3.1.主要地域の内訳推定と予測、2024-2035年
6.3.2.市場規模分析、地域別、2025-2035年
第7章.航空分野におけるAR VRの世界市場規模・地域別予測、2025年~2035年
7.1.市場、地域別スナップショット
7.2.主要国と新興国
7.3.北米の航空AR VR市場
7.3.1.米国のAR VR市場
7.3.1.1.技術内訳と予測、2025年~2035年
7.3.1.2.機能の内訳と予測、2025-2035年
7.3.2.カナダのAR VR市場
7.3.2.1.技術の内訳と予測、2025-2035年
7.3.2.2.機能の内訳と予測、2025年~2035年
7.4.航空分野における欧州AR VR市場
7.4.1.英国
... (技術・機能内訳)
7.4.2.ドイツ
...
7.4.3.フランス
...
7.4.4.スペイン
...
7.4.5.イタリア
...
7.4.6.その他のヨーロッパ
...
7.5.アジア太平洋地域の航空分野におけるAR VR市場
7.5.1.中国
...
7.5.2.インド
...
7.5.3.日本
...
7.5.4.オーストラリア
...
7.5.5.韓国
...
7.5.6.その他のアジア太平洋地域
...
7.6.ラテンアメリカ
7.6.1.ブラジル
...
7.6.2.メキシコ
...
7.7.中東・アフリカ
7.7.1.アラブ首長国連邦
...
7.7.2.サウジアラビア
...
7.7.3.南アフリカ
...
第8章.コンペティティブ・インテリジェンス
8.1.トップ市場戦略
8.2.ボーイング
8.2.1.会社概要
8.2.2.主要役員
8.2.3.会社概要
8.2.4.財務実績(データの入手可能性による)
8.2.5.製品/サービスポートフォリオ
8.2.6.最近の動向
8.2.7.市場戦略
8.2.8.SWOT分析
8.3.マイクロソフト株式会社
8.4.ロッキード・マーチン社
8.5.エアバス社
8.6.タレス・グループ
8.7.マジック・リープ社
8.8.コリンズ・エアロスペース(レイセオン・テクノロジーズ)
8.9.エルビット・システムズ社
8.10.ユニティ・テクノロジーズ
8.11.CAE Inc.
8.12.グーグル合同会社(アルファベット社)
8.13.ハネウェル・インターナショナル
8.14.サムスン電子
8.15.ビュージックス・コーポレーション
8.16.オキュラス(メタ・プラットフォームズ社)

 

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Summary

Global Augmented and Virtual Reality (AR VR) Market in Aviation is valued approximately at USD 3.12 billion in 2024 and is expected to grow with a soaring CAGR of 61.70% over the forecast period 2025–2035. The intersection of AR and VR technologies with aviation is ushering in an era of transformation, reshaping cockpit experiences, streamlining operations, and redefining training protocols with simulated precision and real-time immersive overlays. These advanced technologies are finding increasing favor among commercial and defense aviation stakeholders, as they offer unparalleled benefits in cost-effective pilot and crew training, enhanced maintenance visualization, and situational awareness during complex operations. Augmented Reality overlays are enabling real-time decision-making in-flight and on-ground, while Virtual Reality modules are replicating high-risk scenarios in safe environments—converging to build a more resilient, agile, and efficient aviation ecosystem.
The proliferation of smart cockpit solutions, growth in fleet modernization programs, and the intensifying global demand for pilot training programs are compelling aviation stakeholders to integrate AR and VR into their digital transformation roadmaps. Moreover, with aircraft complexity on the rise, these technologies offer a compelling solution for reducing turnaround time during inspections and upgrades by enabling intuitive 3D visualization. Notably, the increased emphasis on safety compliance and regulatory requirements is pushing airlines and defense aviation forces to adopt VR training modules for risk-free, repeatable mission rehearsal. The confluence of 5G technology, AI integration, and lightweight wearable devices is further unlocking new dimensions for real-time AR in aircraft navigation and airport ground operations.
Regionally, North America leads the AR VR adoption curve, driven by its strong aviation infrastructure, rapid deployment of defense simulation technologies, and active investments from tech-aviation crossovers like Boeing, Lockheed Martin, and Microsoft. Europe trails closely, bolstered by EASA-driven digital pilot training reforms and robust participation from AR-focused aviation startups. Meanwhile, the Asia Pacific region is projected to witness the fastest growth during the forecast period, spearheaded by China, Japan, and India—countries that are investing heavily in pilot training academies, MRO (maintenance, repair, and operations) digitalization, and next-gen passenger engagement experiences via immersive technology. This geographical spread underscores the global race toward digitally enhancing the aviation sector.
Major market player included in this report are:
• Boeing
• Microsoft Corporation
• Lockheed Martin Corporation
• Airbus S.A.S.
• Thales Group
• Magic Leap, Inc.
• Collins Aerospace (Raytheon Technologies)
• Elbit Systems Ltd.
• Unity Technologies
• CAE Inc.
• Google LLC (Alphabet Inc.)
• Honeywell International Inc.
• Samsung Electronics Co., Ltd.
• Vuzix Corporation
• Oculus (Meta Platforms, Inc.)
Global Augmented and Virtual Reality (AR VR) Market in Aviation Report Scope:
• Historical Data – 2023, 2024
• Base Year for Estimation – 2024
• Forecast period – 2025–2035
• Report Coverage – Revenue forecast, Company Ranking, Competitive Landscape, Growth factors, and Trends
• Regional Scope – North America; Europe; Asia Pacific; Latin America; Middle East & Africa
• Customization Scope – Free report customization (equivalent up to 8 analysts’ working hours) with purchase. Addition or alteration to country, regional & segment scope*
The objective of the study is to define market sizes of different segments & countries in recent years and to forecast the values for the coming years. The report is designed to incorporate both qualitative and quantitative aspects of the industry within the countries involved in the study. The report also provides detailed information about crucial aspects, such as driving factors and challenges, which will define the future growth of the market. Additionally, it incorporates potential opportunities in micro-markets for stakeholders to invest, along with a detailed analysis of the competitive landscape and product offerings of key players. The detailed segments and sub-segments of the market are explained below:
By Technology:
• Augmented Reality (AR)
• Virtual Reality (VR)
By Function:
• Training
• Operations
By Component:
• Hardware
• Software
By Application:
• On-Board
• Off-Board
By Product:
• (Sub-segments based on proprietary product classifications)
By Vertical:
• (Segmented by specific verticals such as Commercial Aviation, Defense Aviation, MRO, etc.)
By Region:
North America
• U.S.
• Canada
Europe
• UK
• Germany
• France
• Spain
• Italy
• Rest of Europe
Asia Pacific
• China
• India
• Japan
• Australia
• South Korea
• Rest of Asia Pacific
Latin America
• Brazil
• Mexico
Middle East & Africa
• UAE
• Saudi Arabia
• South Africa
• Rest of Middle East & Africa
Key Takeaways:
• Market Estimates & Forecast for 10 years from 2025 to 2035.
• Annualized revenues and regional level analysis for each market segment.
• Detailed analysis of geographical landscape with Country level analysis of major regions.
• Competitive landscape with information on major players in the market.
• Analysis of key business strategies and recommendations on future market approach.
• Analysis of competitive structure of the market.
• Demand side and supply side analysis of the market.



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Table of Contents

Table of Contents
Chapter 1. Global Augmented and Virtual Reality (AR VR) Market in Aviation Report Scope & Methodology
1.1. Research Objective
1.2. Research Methodology
1.2.1. Forecast Model
1.2.2. Desk Research
1.2.3. Top-Down and Bottom-Up Approach
1.3. Research Attributes
1.4. Scope of the Study
1.4.1. Market Definition
1.4.2. Market Segmentation
1.5. Research Assumptions
1.5.1. Inclusion & Exclusion
1.5.2. Limitations
1.5.3. Years Considered for the Study
Chapter 2. Executive Summary
2.1. CEO/CXO Standpoint
2.2. Strategic Insights
2.3. ESG Analysis
2.4. Key Findings
Chapter 3. Global AR VR Market in Aviation Forces Analysis
3.1. Market Forces Shaping the Global AR VR Market in Aviation (2024–2035)
3.2. Drivers
3.2.1. Surging Demand for Cost-Efficient Pilot and Crew Training
3.2.2. Fleet Modernization and Maintenance Turnaround Reduction
3.3. Restraints
3.3.1. High Capital Expenditure for Hardware Deployment
3.3.2. Data Privacy and Regulatory Compliance Challenges
3.4. Opportunities
3.4.1. 5G-Enabled Real-Time AR Applications
3.4.2. AI-Powered Predictive Maintenance and Simulation
Chapter 4. Global AR VR Market in Aviation Industry Analysis
4.1. Porter’s Five Forces Model
4.1.1. Bargaining Power of Buyers
4.1.2. Bargaining Power of Suppliers
4.1.3. Threat of New Entrants
4.1.4. Threat of Substitutes
4.1.5. Competitive Rivalry
4.2. Porter’s Five Forces Forecast Model (2024–2035)
4.3. PESTEL Analysis
4.3.1. Political
4.3.2. Economic
4.3.3. Social
4.3.4. Technological
4.3.5. Environmental
4.3.6. Legal
4.4. Top Investment Opportunities
4.5. Top Winning Strategies (2025)
4.6. Market Share Analysis (2024–2025)
4.7. Global Pricing Analysis and Trends 2025
4.8. Analyst Recommendation & Conclusion
Chapter 5. Global AR VR Market in Aviation Size & Forecasts by Technology 2025–2035
5.1. Market Overview
5.2. Augmented Reality (AR)
5.2.1. Top Geographies Breakdown Estimates & Forecasts, 2024–2035
5.2.2. Market Size Analysis, by Region, 2025–2035
5.3. Virtual Reality (VR)
5.3.1. Top Geographies Breakdown Estimates & Forecasts, 2024–2035
5.3.2. Market Size Analysis, by Region, 2025–2035
Chapter 6. Global AR VR Market in Aviation Size & Forecasts by Function 2025–2035
6.1. Market Overview
6.2. Training
6.2.1. Top Geographies Breakdown Estimates & Forecasts, 2024–2035
6.2.2. Market Size Analysis, by Region, 2025–2035
6.3. Operations
6.3.1. Top Geographies Breakdown Estimates & Forecasts, 2024–2035
6.3.2. Market Size Analysis, by Region, 2025–2035
Chapter 7. Global AR VR Market in Aviation Size & Forecasts by Region 2025–2035
7.1. Market, Regional Snapshot
7.2. Top Leading & Emerging Countries
7.3. North America AR VR Market in Aviation
7.3.1. U.S. AR VR Market
7.3.1.1. Technology Breakdown & Forecasts, 2025–2035
7.3.1.2. Function Breakdown & Forecasts, 2025–2035
7.3.2. Canada AR VR Market
7.3.2.1. Technology Breakdown & Forecasts, 2025–2035
7.3.2.2. Function Breakdown & Forecasts, 2025–2035
7.4. Europe AR VR Market in Aviation
7.4.1. UK
… (Technology & Function breakdowns)
7.4.2. Germany

7.4.3. France

7.4.4. Spain

7.4.5. Italy

7.4.6. Rest of Europe

7.5. Asia Pacific AR VR Market in Aviation
7.5.1. China

7.5.2. India

7.5.3. Japan

7.5.4. Australia

7.5.5. South Korea

7.5.6. Rest of Asia Pacific

7.6. Latin America
7.6.1. Brazil

7.6.2. Mexico

7.7. Middle East & Africa
7.7.1. UAE

7.7.2. Saudi Arabia

7.7.3. South Africa

Chapter 8. Competitive Intelligence
8.1. Top Market Strategies
8.2. Boeing
8.2.1. Company Overview
8.2.2. Key Executives
8.2.3. Company Snapshot
8.2.4. Financial Performance (Subject to Data Availability)
8.2.5. Product/Services Portfolio
8.2.6. Recent Developments
8.2.7. Market Strategies
8.2.8. SWOT Analysis
8.3. Microsoft Corporation
8.4. Lockheed Martin Corporation
8.5. Airbus S.A.S.
8.6. Thales Group
8.7. Magic Leap, Inc.
8.8. Collins Aerospace (Raytheon Technologies)
8.9. Elbit Systems Ltd.
8.10. Unity Technologies
8.11. CAE Inc.
8.12. Google LLC (Alphabet Inc.)
8.13. Honeywell International Inc.
8.14. Samsung Electronics Co., Ltd.
8.15. Vuzix Corporation
8.16. Oculus (Meta Platforms, Inc.)

 

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