アジア太平洋地域のスマートメーター - 第7版Smart Metering in Asia-Pacific - 7th Edition 内容 アジア太平洋地域のスマートメータ市場に関する詳細情報と包括的なデータをお探しですか?本調査では、アジア太平洋地域におけるスマート電力メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長... もっと見る
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サマリー内容 アジア太平洋地域のスマートメータ市場に関する詳細情報と包括的なデータをお探しですか?本調査では、アジア太平洋地域におけるスマート電力メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長率(CAGR)6.8%で成長し、2024年の8億5,760万台から2030年には13億台に達すると結論づけている。同時に、同地域におけるスマートガス計測エンドポイントの設置台数は、2024年の2億3,710万台から2030年には4億4,220万台へと、CAGR 10.9%で成長する見込みである。各国のベンダー、製品、地域開発に関する最新情報をご覧ください。
アジア太平洋地域のスマートメーターは、Berg Insightが7年連続で発行している市場レポートで、電力とガスの両方をカバーするこのダイナミックな地域における最新のスマートメーター開発を分析しています。詳細な対象国は、中国、日本、韓国、台湾、バングラデシュ、インド、ブルネイ、インドネシア、マレーシア、フィリピン、シンガポール、タイ、ベトナム、オーストラリア、ニュージーランドです。Berg Insightのこの戦略的調査レポートは、5年間の業界予測、専門家による解説、ビジネス上の意思決定に役立つ実際のケーススタディなど、独自のビジネスインテリジェンスを240ページにわたって提供しています。 本レポートのハイライト
アジア太平洋地域は現在、約11億台のエネルギーメーターが接続されている
スマートメーターは将来のスマートグリッドの礎石として広く見なされており、現在先進国全体で導入が進んでいる。アジア太平洋地域は世界最大のメータリング市場を形成しており、電力とガスの顧客数は18億を超え、北米と欧州の合計を上回っている。この地域の電力メーターの年間需要は1億3,000万台から1億8,000万台で、そのうち中国が約半分を占めている。同地域では、過去10年の前半に大規模なスマートメーター・プロジェクトが相次いで立ち上げられ、現在、同地域の複数の電力会社が、スマートメーターの新機能やスマートエネルギーの利用ケースを原動力とする第2世代メーターの本格展開に向けて準備を進めている。一方、南アジアと東南アジアの他の市場は、東アジアの主要市場の後を追ってスマートメーターの旅を始めたばかりである。
Berg Insightは、アジア太平洋地域(中国、日本、韓国、台湾、バングラデシュ、インド、ブルネイ、インドネシア、マレーシア、フィリピン、シンガポール、タイ、ベトナム、オーストラリア、ニュージーランドと定義)のスマート電力計の設置台数は、予測期間を通じて年平均成長率(CAGR)6.8%で成長し、2024年の8億5,760万台から2030年には13億台近くになると予測している。出荷の大部分は、インドにおける第一世代メーターの設置、中国と日本における第一世代メーターの交換によって牽引される。Berg Insightは、2025年から2030年にかけてアジア太平洋地域で約9億2,470万台のスマート電力メーターが出荷されると予測している。同時に、同地域におけるスマート・ガス・メーターの設置台数は、予測期間を通じて年平均成長率10.9%で増加し、2024年の2億3,710万台から2030年には4億4,220万台になると予想される。設置ベースでも年間出荷台数でも中国が市場の大半を占めるが、予測期間を通じて年間出荷台数の大幅な増加が見込まれるのは新興市場である。例えばインドは、パイプラインによる天然ガス接続数を2024年の約1,400万から2034年には1億2,500万へと9倍以上に増やすことを目指している。
東アジア(中国、日本、韓国、台湾と定義される)は、アジア太平洋地域におけるスマートメータ技術の採用を意欲的な国別展開で主導しており、現在、同地域のスマート電力メータの設置ベースの約91%を占めている。中国と日本におけるスマート電力メーターの普及は現在完了している。韓国では全国展開が何度も遅れており、国営電力会社KEPCOは現在、2025年末までの展開完了を目指している。台湾は東アジアで最も成熟していない市場で、設置台数はわずか340万台である。中国と日本では、第一世代スマートメーターの交換がすでに始まっており、今後数年間はこの地域の出荷量の大半を占めるだろう。東アジアもまた、アジア太平洋地域におけるスマート・ガス・メーター技術の主要な導入国であり、設置された機器のほぼすべてを占め、今後数年間の出荷量が予測されている。
インドとバングラデシュで定義される南アジアは、インドとバングラデシュの両国で政府の意欲的な取り組みが行われていることから、予測期間を通じてアジア太平洋地域で最も急速に成長するスマート電力計市場を構成する。例えば、インドとバングラデシュは、2026年までにスマート前払いメーターを2億5,000万台設置するという野心的な目標を掲げているが、この目標は達成されないだろう。Berg Insightは、南アジアにおけるスマート電力メーターの設置ベースは、予測期間を通じて年平均成長率52.4%で成長し、2030年には3億2,450万ユニットに達すると予測している。
一方、東南アジア(タイ、ベトナム、インドネシア、マレーシア、シンガポール、ブルネイ・ダルサラーム、フィリピンと定義)は、現在進行中の主要プロジェクトで顕著な進歩を遂げた国もあるが、アジア太平洋地域では最も未成熟なスマートメーター市場である。シンガポールは来年中に全国展開を完了しそうな勢いであり、マレー半島の主要電力会社は大規模な展開の真っ最中だ。小国ブルネイは、同時に全電力需要家向けにスマート前払いメーターを展開している。対照的に、インドネシアとタイの主要電力会社は、大規模なスマートメーター導入計画のごく初期段階にあり、フィリピンの主要電力会社も同様の野心を持っている。ベトナムでは、国営電力会社が基本的な遠隔計測技術を何年も前から展開しており、最終的にはより高度な技術に移行するというビジョンを持っている。オーストラレーシア(オーストラリアとニュージーランドを指す)は、スマートメーターに対する市場主導・小売業者主導のアプローチが特徴である。しかしオーストラリアの場合、最近の規制枠組みの変更により、市場原理よりも義務的な導入の役割が強化されている。オーストラリアでは現在、全スマートメーターの半数以上がスマートメーターであり、ニュージーランドでは第2世代の設置が本格化し、90%以上が自然飽和状態に達している。
アジア太平洋地域の市場は、主に地元または地域のプレーヤーによって支配されており、Landis+Gyr、Itron、EDMI(大崎電気)、Trilliantなど数社のみが、地域全体の複数の市場で顕著な存在感を確立することに成功している。スマートメーター通信に関しては、中国と韓国の電力市場では国内PLC技術が主流で、日本、シンガポール、マレーシアではRFメッシュが主な選択肢となっている。一方、オーストラレーシアとインドではセルラー通信が優勢な技術として台頭しており、RFメッシュも大きな市場シェアを占めている。LPWA技術のNB-IoT、LTE-M、LoRa、Sigfoxは、大きな地域差はあるものの、同時にアジア太平洋全域でスマートガス計測プロジェクトに適した選択肢として浮上している。
本レポートは以下の質問に答えている:
目次目次
目次 目次 目次 要約
1 スマートグリッドとインテリジェントメーター
1.1 スマートグリッド入門
1.2 スマートメーター
1.2.1 スマートメーターアプリケーション
1.2.2 スマートメーターインフラストラクチャ
1.2.3 スマートメーターの利点
1.3 プロジェクト戦略
1.3.1 システム設計と調達
1.3.2 展開と統合
1.3.3 導入と運用
1.3.4 顧客とのコミュニケーション
1.4 規制上の問題
1.4.1 スマートメーター導入のためのモデル
1.4.2 標準化
1.4.3 個人の権利問題
2 IoTネットワークと通信技術
2.1 IoTネットワーク技術
2.1.1 ネットワーク・アーキテクチャ
2.1.2 アンライセンスおよびライセンス周波数帯
2.2 PLC技術と標準規格
2.2.1 国際標準化団体
2.2.2 G3-PLC
2.2.3 PRIME
2.2.4 Meters & More
2.3 3GPPセルラーおよびLPWA技術
2.3.1 2G/3G/4G/5Gセルラー技術とIoT
2.3.2 NB-IoTとLTE-M
2.3.3 スマートメーター通信におけるセルラーネットワークの役割
2.3.4 LoRa & LoRaWAN
2.3.5 Sigfox
2.4 IEEE802.15.4ベースのRF
2.4.1 IEEE802.15.4
2.4.2 Wi-SUN
2.4.3 802.15.4に基づく独自のIPv6接続スタック
3 スマートメーター業界のプレーヤー
3.1 メーターベンダー
3.1.1 Itron
3.1.2 Landis+Gyr
3.1.3 Honeywell
3.1.4 愛知時計電機
3.1.5 Allied Engineering Works
3.1.6 Avon Meters
3.1.7 Azbil Kimmon
3.1.8 Bentec
3.1.9 Capital Power Systems
3.1.10 Chung-Hsin Electric & Machinery
3.1.11 CHINT Instrument & Meter
3.1.12 Clou Electronics
3.1.13 Dongfang Wisdom Electric
3.1.14 EDMI (Osaki Electric)
3.1.15 富士電機
3.1.16 Genus Power Infrastructures
3.1.17 GoldCard Smart Group
3.1.18 Gridspertise
3.1.19 Hexing Electrical
3.1.20 HPL Electric & Power
3.1.21 Holley Technology
3.1.22 日進電機
3.1.23 Innover Technology
3.1.24 ITI Limited
3.1.25 KAIFA Technology
3.1.26 Kimbal Technologies
3.1.27 林陽能源
3.1.28 Londian Wason Holdings Group
3.1.29 LS電機
3.1.30 三菱電機
3.1.31 オムニシステム
3.1.32 大崎電気工業
3.1.33 PSTEC
3.1.34 三星電機
3.1.35 シュナイダーエレクトリック
3.1.36 Secure Meters
3.1.37 Star Instrument
3.1.38 Suntront Technology
3.1.39 Sunrise Technology
3.1.40 Tatung Company
3.1.41 東芝東光メーターシステムズ
3.1.42 TOYOKEIKI
3.1.43 Wasion
3.1.44 ビューシャイン
3.1.45 XJ エレクトリック
3.1.46 ゼンメーター(エンゼン)
3.1.47 矢崎 グループ
3.1.48 ゼンナーメーターテクノロジー
3.2 通信技術・接続サービスプロバイダー
3.2.1 Bharti Airtel
3.2.2 Chunghwa Telecom
3.2.3 CyanConnode
3.2.4 富士通
3.2.5 Genesis Gas Solutions
3.2.6 Reliance Jio
3.2.7 KDDI
3.2.8 NuriFlex
3.2.9 Telstra
3.2.10 Trilliant
3.2.11 UnaBiz
3.2.12 Ubiik
3.2.13 Wirepas
3.2.14 Vodafone
3.2.15 中国・韓国のPLC通信技術プロバイダー
3.3 ソフトウェア・プロバイダーおよびシステム・インテグレーター
3.3.1 アクセンチュア
3.3.2 EDF
3.3.3 Esyasoft Technologies
3.3.4 フルエントグリッド
3.3.5 GE Vernova
3.3.6 ハンセン・テクノロジーズ
3.3.7 IBM
3.3.8 Larsen & Toubro
3.3.9 Oculin Tech
3.3.10 Oracle
3.3.11 SAP
3.3.12 Siemens
4 市場プロファイル
4.1 地域概要
4.2 中国
4.2.1 電力・ガス事業の業界構造
4.2.2 スマートグリッド政策と取り組み
4.2.3 スマートメーターの展開
4.3 日本
4.3.1 電力・ガス事業の業界構造
4.3.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.4 韓国
4.4.1 電力・ガス事業の業界構造
4.4.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.5 台湾
4.5.1 電力事業の構造
4.5.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.5.3 ガス事業の業界構造とスマートメーターの取り組み
4.6 バングラデシュ
4.6.1 電力・ガス事業の業界構造
4.6.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.7 インド
4.7.1 電力事業の業界構造
4.7.2 スマートグリッド政策と取り組み
4.7.3 政府資金によるプロジェクトとスキーム
4.7.4 民間セクターの取り組み
4.7.5 ガス公益事業の業界構造とスマートメータリングの取り組み
4.8 ブルネイ
4.8.1 電力業界の構造
4.8.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.9 インドネシア
4.9.1 電力・ガス公益事業の業界構造
4.9.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.10 マレーシア
4.10.1 電力公益事業の業界構造
4.10.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.11 フィリピン
4.11.1 電力公益事業の業界構造
4.11.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.12 シンガポール
4.12.1 電力・ガス公益事業の業界構造
4.12.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.13 タイ
4.13.1 電力・ガス公益事業の業界構造
4.13.2 スマートグリッドとメータリングの取り組み
4.14 ベトナム
4.14.1 電力公益事業構造
4.14.2 スマートグリッドとスマートメーターの取り組み
4.15 オーストラリア
4.15.1 電力・ガス業界の構造
4.15.2 スマートメーターの早期導入と実証プロジェクト
4.15.3 市場改革と市場主導型スマートメーター導入への移行
4.16 ニュージーランド
4.16.1 電力業界の構造
4.16.2 スマートグリッドとスマートメーターの取り組み
5 市場分析
5.1 スマート電力メータリング
5.1.1 市場予測
5.1.2 技術動向
5.1.3 業界分析
5.1.4 技術ベンダー
5.2 スマートガス計測
5.2.1 技術動向とベンダー
6 ケーススタディ
6.1 EESLとIntelliSmart
6.2 EVNCPC
6.3 Intellihub
6.4 韓国電力公社
6.5 中国国家電網公司
6.6 東京電力
6.7 ブルーカレント(ベクトル)
6.8 西部電力
用語集
プレスリリース
2025-10-24 プレスリリース
アジア太平洋地域に9億台の電力メーターが接続される
アジア太平洋地域のスマート電力計市場は、スマートメーター設置台数10億台という歴史的なマイルストーンに近づき続けている。IoTアナリスト企業Berg Insightの最新調査レポートは、中国、日本、韓国、台湾、インド、バングラデシュ、ブルネイ、インドネシア、マレーシア、フィリピン、シンガポール、タイ、ベトナム、オーストラリア、ニュージーランドにおけるスマートメーター技術の発展を分析している。この調査によると、アジア太平洋地域におけるスマート電力計の設置台数は、2024年の8億5,760万台から2030年には13億台近くまで、年平均成長率(CAGR)6.8%で増加する。このペースでいけば、設置台数10億台のマイルストーンは2027年に達成される。同時に、アジア太平洋地域におけるスマート電力計の普及率は、2024年の61%から2030年には82%に成長し、2025年から2030年までの累計出荷台数は9億2,470万台に達する。
中国、日本、韓国、台湾を含む東アジアは、意欲的な全国展開によってアジア太平洋地域におけるスマートメーター技術の採用をリードしており、今日、アジア太平洋地域で最も成熟したスマートメーター市場を構成しており、2024年末時点でアジア太平洋地域の設置ベースの90%以上を占めている。中国と日本では、スマート電力計の普及が完了した。韓国では全国展開が何度も遅れており、国営電力会社KEPCOは現在、2025年末までの展開完了を目指している。台湾は東アジアで最も成熟していない市場で、設置台数はわずか340万台である。中国と日本では、第一世代スマートメーターの交換がすでに始まっている。「老朽化した第一世代スマートメーターの交換は、今後数年間におけるアジア太平洋地域のスマートメーター出荷の最も重要な原動力となり、2025年から2030年にかけての累積出荷量の半分以上を占めるでしょう」と、Berg Insightの市場アナリスト、Felix Linderumは述べている。
東アジアはアジア太平洋地域で最も成熟したスマートメーター市場を構成していますが、その一方で、最も急速に成長している市場はすべて南アジアと東南アジアにあり、現在、この地域でスマートメータープロジェクトの波が広がっています。最も顕著な成長が見込まれるのはインドで、同国では2020年代初頭に大規模な新しい政府資金提供スキームが導入され、2026年までに2億5000万台のスマートプリペイドメーターの設置を達成することが目標となっています。この目標は達成されないでしょうが、それでも展開は最近かなり勢いを増しています。「資金の割り当ては実際に流れ始めており、今では厳格なSLAを満たし、必要な量を提供する能力を持つ経験豊富なベンダーが市場に存在します。これらは、現在1日あたり約10万台に達している導入率の増加に貢献しているいくつかの要因です」とLinderum氏は続けました。隣国バングラデシュでも、政府がスマートプリペイドメーターの導入を推進する中で、大規模なスマート電力メーターの設置が進んでいます。「タイ、インドネシア、フィリピンといった新興国のスマートメーター市場でも前向きな展開が見られ、これら3カ国を合わせると約1億4000万のメーターポイントの潜在的市場機会が生まれています」とLinderum氏は述べています。インドと並んで、これら3カ国は2024年から2030年にかけてアジア太平洋地域で最も急速に成長するスマートメーター市場となり、4カ国全てで年間出荷量が約30~80%の年平均成長率(CAGR)で成長すると予測されています。一方、東南アジアの近隣諸国の中で際立っているのはシンガポールとマレーシアで、既に大規模なスマートメーターの導入が進んでおり、シンガポールではほぼ完了しています。
SummaryDescription Are you looking for detailed information and comprehensive data about the Asia-Pacific smart metering market? The study concludes that the installed base of smart electricity meters in Asia-Pacific will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 6.8 percent throughout the forecast period, from 857.6 million in 2024 to 1.3 billion in 2030. The installed base of smart gas metering endpoints in the region is at the same time expected to grow at a CAGR of 10.9 percent from 237.1 million in 2024 to 442.2 million in 2030. Get up to date with the latest information about vendors, products and local developments in each country.
Smart Metering in Asia-Pacific is the seventh consecutive market report from Berg Insight analysing the latest smart metering developments in this dynamic region covering both electricity and gas. The countries covered in-depth include China, Japan, South Korea, Taiwan, Bangladesh, India, Brunei, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, Thailand, Vietnam, Australia and New Zealand. This strategic research report from Berg Insight provides you with 240 pages of unique business intelligence, including 5-year industry forecasts, expert commentary and real-life case studies on which to base your business decisions. Highlights from this report:
Asia-Pacific now home to nearly 1.1 billion connected energy meters
Smart metering is widely regarded as the cornerstone for future smart grids and is currently being deployed all over the developed world, with a growing number of large-scale initiatives now also being launched in developing countries. Asia-Pacific constitutes the world’s largest metering market by far with more than 1.8 billion electricity and gas customers – more than North America and Europe combined. Annual demand for electricity meters in the region is in the range of 130–180 million units, of which China accounts for roughly half. The region saw a wave of massive smart metering projects being launched during the first half of the past decade and several utilities in the region are now preparing for rollouts of second-generation meters to take off, driven by new smart meter functionalities and smart energy use cases. Other markets in South and Southeast Asia are on the other hand just beginning their smart metering journeys, following in the footsteps of the leading markets in East Asia.
Berg Insight forecasts that the installed base of smart electricity meters in Asia-Pacific – defined as China, Japan, South Korea, Taiwan, Bangladesh, India, Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, Thailand, Vietnam, Australia and New Zealand – will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 6.8 percent throughout the forecast period, from 857.6 million in 2024 to nearly 1.3 billion in 2030. Shipments will to a large extent be driven by first-wave installations in India as well as by replacements of first-generation meters in China and Japan, while emerging markets in South and Southeast Asia will contribute with increasing volumes throughout the forecast period. In total, Berg Insight forecasts that around 924.7 million smart electricity meters will be shipped in Asia Pacific during 2025–2030. The installed base of smart gas metering endpoints in the region is at the same time expected to grow at a CAGR of 10.9 percent throughout the forecast period, from 237.1 million in 2024 to 442.2 million in 2030. China accounts for the vast majority of the market, both in terms of installed base and annual shipment volumes, although emerging markets are expected to account for a significant increase in annual shipments throughout the forecast period. India for example aims to increase the number of piped natural gas connections more than ninefold – from around 14 million in 2024 to more than 125 million in 2034.
East Asia – defined as China, Japan, South Korea and Taiwan – has led the adoption of smart metering technology in Asia-Pacific with ambitious national rollouts and today accounts for around 91 percent of the installed base of smart electricity meters in the region. The rollouts of smart electricity meters in China and Japan are now complete. The nationwide rollout in South Korea has suffered a number of delays and the national utility KEPCO now aims to complete the rollout by the end of 2025. Taiwan is the least mature market in East Asia and boasts an installed base of just 3.4 million smart meters. In China and Japan, replacements of first-generation smart meters have already begun and will dominate shipment volumes in the region in the coming years. East Asia also constitutes the leading adopter of smart gas metering technology in Asia-Pacific, accounting for nearly all installed devices and forecasted shipment volumes in the coming years.
South Asia – defined as India and Bangladesh – will constitute the fastest growing smart electricity metering market in Asia-Pacific throughout the forecast period with ambitious governmental initiatives now in place in both India and Bangladesh. The former has for example set a highly ambitious target of reaching 250 million installed smart prepayment meters by 2026 – a target that will however not be met. Berg Insight anticipates that the installed base of smart electricity meters in South Asia will grow at a CAGR of 52.4 percent throughout the forecast period, reaching 324.5 million units installed in 2030.
Southeast Asia – defined as Thailand, Vietnam, Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei Darussalam and the Philippines – on the other hand remains the most nascent smart metering market in Asia-Pacific, although some countries have made notable progress with major projects now underway. Singapore is on track to complete its nationwide rollout within the next year, while the main utility in Malayasia is in the midst of a large-scale deployment. The small country of Brunei is at the same time rolling out smart prepayment meters for all electricity customers. The main utilities in Indonesia and Thailand are by contrast at the very beginning of their large-scale smart metering implementation plans while the leading utilities in the Philippines have similar ambitions. In Vietnam, the national utility has rolled out basic remote metering technologies for years with a vision to eventually transition to more advanced technologies. Australasia – defined as Australia and New Zealand – is characterised by a market-driven and retailer-led approach to smart metering. In the case of Australia, however, recent changes to the regulatory framework have strengthened the role of mandated deployment over market forces. More than half of all smart meters in Australia are now smart while New Zealand has reached a natural saturation of more than 90 percent with second-generation installations now about to take off.
The markets in Asia-Pacific are largely dominated by local or regional players and only a few companies such as Landis+Gyr, Itron, EDMI (Osaki Electric) and Trilliant have managed to establish a notable presence in multiple markets across the region. In terms of smart meter communications, domestic PLC technologies dominate the electricity markets in China and South Korea while RF mesh is the main option in Japan, Singapore and Malaysia. Cellular communications has meanwhile emerged as the dominant technology in Australasia as well as in India, where RF mesh also has a significant market share. The LPWA technologies NB-IoT, LTE-M, LoRa and Sigfox have at the same time emerged as the favoured options for smart gas metering projects across Asia-Pacific, although major regional differences exist.
This report answers the following questions:
Table of ContentsTable of Contents
Table of Contents Executive summary
1 Smart Grids and Intelligent Meters
1.1 Introduction to smart grids
1.2 Smart metering
1.2.1 Smart metering applications
1.2.2 Smart metering infrastructure
1.2.3 Benefits of smart metering
1.3 Project strategies
1.3.1 System design and sourcing
1.3.2 Rollout and integration
1.3.3 Implementation and operation
1.3.4 Communication with customers
1.4 Regulatory issues
1.4.1 Models for the introduction of smart meters
1.4.2 Standardisation
1.4.3 Individual rights issues
2 IoT Networks and Communications Technologies
2.1 IoT network technologies
2.1.1 Network architecture
2.1.2 Unlicensed and licensed frequency bands
2.2 PLC technology and standards
2.2.1 International standards organisations
2.2.2 G3-PLC
2.2.3 PRIME
2.2.4 Meters & More
2.3 3GPP cellular and LPWA technologies
2.3.1 2G/3G/4G/5G cellular technologies and IoT
2.3.2 NB-IoT and LTE-M
2.3.3 The role of cellular networks in smart meter communications
2.3.4 LoRa & LoRaWAN
2.3.5 Sigfox
2.4 IEEE 802.15.4-based RF
2.4.1 IEEE 802.15.4
2.4.2 Wi-SUN
2.4.3 Proprietary IPv6 connectivity stacks based on 802.15.4
3 Smart Metering Industry Players
3.1 Meter vendors
3.1.1 Itron
3.1.2 Landis+Gyr
3.1.3 Honeywell
3.1.4 Aichi Tokei Denki
3.1.5 Allied Engineering Works
3.1.6 Avon Meters
3.1.7 Azbil Kimmon
3.1.8 Bentec
3.1.9 Capital Power Systems
3.1.10 Chung-Hsin Electric & Machinery
3.1.11 CHINT Instrument & Meter
3.1.12 Clou Electronics
3.1.13 Dongfang Wisdom Electric
3.1.14 EDMI (Osaki Electric)
3.1.15 Fuji Electric
3.1.16 Genus Power Infrastructures
3.1.17 GoldCard Smart Group
3.1.18 Gridspertise
3.1.19 Hexing Electrical
3.1.20 HPL Electric & Power
3.1.21 Holley Technology
3.1.22 Iljin Electric
3.1.23 Innover Technology
3.1.24 ITI Limited
3.1.25 KAIFA Technology
3.1.26 Kimbal Technologies
3.1.27 Linyang Energy
3.1.28 Londian Wason Holdings Group
3.1.29 LS Electric
3.1.30 Mitsubishi Electric
3.1.31 Omni System
3.1.32 Osaki Electric
3.1.33 PSTEC
3.1.34 Sanxing Electric
3.1.35 Schneider Electric
3.1.36 Secure Meters
3.1.37 Star Instrument
3.1.38 Suntront Technology
3.1.39 Sunrise Technology
3.1.40 Tatung Company
3.1.41 Toshiba Toko Meter Systems
3.1.42 TOYOKEIKI
3.1.43 Wasion
3.1.44 Viewshine
3.1.45 XJ Electric
3.1.46 ZenMeter (Enzen)
3.1.47 Yazaki Group
3.1.48 ZENNER Metering Technology
3.2 Communications technology and connectivity service providers
3.2.1 Bharti Airtel
3.2.2 Chunghwa Telecom
3.2.3 CyanConnode
3.2.4 Fujitsu
3.2.5 Genesis Gas Solutions
3.2.6 Reliance Jio
3.2.7 KDDI
3.2.8 NuriFlex
3.2.9 Telstra
3.2.10 Trilliant
3.2.11 UnaBiz
3.2.12 Ubiik
3.2.13 Wirepas
3.2.14 Vodafone
3.2.15 Chinese & Korean PLC communications technology providers
3.3 Software providers and system integrators
3.3.1 Accenture
3.3.2 EDF
3.3.3 Esyasoft Technologies
3.3.4 Fluentgrid
3.3.5 GE Vernova
3.3.6 Hansen Technologies
3.3.7 IBM
3.3.8 Larsen & Toubro
3.3.9 Oculin Tech
3.3.10 Oracle
3.3.11 SAP
3.3.12 Siemens
4 Market Profiles
4.1 Regional summary
4.2 China
4.2.1 Electricity and gas utility industry structure
4.2.2 Smart grid policies and initiatives
4.2.3 Smart meter rollouts
4.3 Japan
4.3.1 Electricity and gas utility industry structure
4.3.2 Smart grid and metering initiatives
4.4 South Korea
4.4.1 Electricity and gas utility industry structure
4.4.2 Smart grid and metering initiatives
4.5 Taiwan
4.5.1 Electricity industry structure
4.5.2 Smart grid and metering initiatives
4.5.3 Gas utility industry structure and smart metering initiatives
4.6 Bangladesh
4.6.1 Electricity and gas utility industry structure
4.6.2 Smart grid and metering initiatives
4.7 India
4.7.1 Electricity utility industry structure
4.7.2 Smart grid policies and initiatives
4.7.3 Government-funded projects and schemes
4.7.4 Private sector initiatives
4.7.5 Gas utility industry structure and smart metering initiatives
4.8 Brunei
4.8.1 Electricity industry structure
4.8.2 Smart grid and metering initiatives
4.9 Indonesia
4.9.1 Electricity and gas utility industry structure
4.9.2 Smart grid and metering initiatives
4.10 Malaysia
4.10.1 Electricity utility industry structure
4.10.2 Smart grid and metering initiatives
4.11 Philippines
4.11.1 Electricity utility industry structure
4.11.2 Smart grid and metering initiatives
4.12 Singapore
4.12.1 Electricity and gas utility industry structure
4.12.2 Smart grid and metering initiatives
4.13 Thailand
4.13.1 Electricity and gas utility industry structure
4.13.2 Smart grid and metering initiatives
4.14 Vietnam
4.14.1 Electricity utility industry structure
4.14.2 Smart grid and metering initiatives
4.15 Australia
4.15.1 Electricity and gas utility industry structure
4.15.2 Early smart meter rollout and demonstration projects
4.15.3 Market reforms and transition to market-driven smart meter rollouts
4.16 New Zealand
4.16.1 Electricity utility industry structure
4.16.2 Smart grid and metering initiatives
5 Market Analysis
5.1 Smart electricity metering
5.1.1 Market forecasts
5.1.2 Technology trends
5.1.3 Industry analysis
5.1.4 Technology vendors
5.2 Smart gas metering
5.2.1 Technology trends and vendor
6 Case Studies
6.1 EESL and IntelliSmart
6.2 EVNCPC
6.3 Intellihub
6.4 Korea Electric Power Corporation
6.5 State Grid Corporation of China
6.6 Tokyo Electric Power Company
6.7 Bluecurrent (Vector)
6.8 Western Power
Glossary
Press Release
2025-10-24 Press releases
Asia-Pacific now home to 0.9 billion connected electricity meters
The smart electricity metering market in Asia-Pacific continues to inch closer to the historic milestone of 1 billion installed smart meter devices. The latest research report from the IoT analyst firm Berg Insight analyses the development of smart metering technology in China, Japan, South Korea, Taiwan, India, Bangladesh, Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, Thailand, Vietnam, Australia and New Zealand. According to the study, the installed base of smart electricity meters in Asia-Pacific will grow at a compound annual growth rate (CAGR) of 6.8 percent from 857.6 million units in 2024 to nearly 1.3 billion units in 2030. At this pace, the milestone of 1 billion installed devices will be reached in 2027. The penetration rate of smart electricity meters in Asia-Pacific will at the same time grow from 61 percent in 2024 to 82 percent in 2030 while cumulative shipments during 2025–2030 will amount to a total of 924.7 million units.
East Asia, including China, Japan, South Korea and Taiwan, has led the adoption of smart metering technology in Asia-Pacific with ambitious nationwide rollouts and today constitute the most mature smart metering market in the region, accounting for more than 90 percent of the installed base in Asia-Pacific at the end of 2024. The rollouts of smart electricity meters in China and Japan are now complete. The nationwide rollout in South Korea has suffered a number of delays and the national utility KEPCO now aims to complete the rollout by the end of 2025. Taiwan is the least mature market in East Asia and boasts an installed base of just 3.4 million smart meters. In China and Japan, replacements of first-generation smart meters have already begun, particularly in China where the meter life-cycle is relatively short. “Replacements of aging first-generation smart meters will be the most important driver for smart meter shipments in Asia-Pacific in the coming years and will account for well over half of cumulative shipment volumes during 2025–2030” said Felix Linderum, market analyst at Berg Insight.
While East Asia constitutes the most mature smart metering market in Asia-Pacific, the fastest growing markets are on the other hand all found in South and Southeast Asia with a wave of smart metering projects now sweeping across the region. The most significant growth is expected in India where a massive new governmental funding scheme was introduced in the early 2020s with the goal of achieving the installation of 250 million smart prepayment meters by 2026. While that target will not be met, the rollout has nonetheless gained considerable momentum in recent times. “The allocation of funds has really started to flow and there are now experienced vendors in the market that have the capabilities to fulfil strict SLAs and deliver the necessary volumes. These are some of the factors that have contributed to an increase in the deployment rate which now stands at approximately 100,000 units per day”, continued Mr. Linderum. In neighbouring Bangladesh, large-scale smart electricity metering installations are also emerging in a similar push to install smart prepayment metering by the government. “We’re also seeing positive developments in nascent smart metering markets such as Thailand, Indonesia and the Philippines which combined constitute a potential market opportunity of around 140 million metering points”, said Mr. Linderum. Along with India, these three markets will be the fastest growing smart metering markets in Asia-Pacific during 2024–2030 with annual shipment volumes forecasted to grow at a CAGR in the range of around 30–80 percent in all four countries. Singapore and Malaysia meanwhile stand out from its neighbours in Southeast Asia with major smart metering implementations already underway and almost completed in the case of Singapore.
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