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スマートメータ

Smart Metering

 

出版社 出版年月電子媒体価格ページ数
IDATE
イダテ社
2014年7月Eur1,250
1-5ユーザライセンスPDF
37

サマリー

この調査レポートは、様々な国(欧州、米国、日本)におけるスマートメータの展開状況を調査しています。

主な調査内容 (目次より抜粋)

  • 市場展開
    • 欧州の重要動向
    • 国別詳細情報 - フランス、ドイツ、英国、米国、日本
  • 市場分析
    • 促進要因と阻害要因
    • 市場予測
      • スマートメータ設置数 (電気、ガス、水道)
      • スマートメータの接続収益

This report reviews the state of smart meter rollouts in various countries (Europe, USA, Japan), which form the first steps of eventual national scale smart grids. Whilst electricity meters are at the forefront of such rollouts, gas and water must also be considered. The drivers and barriers for this market are assessed, and forecasts are made for the number of smart meters to be deployed and the resulting cellular connectivity revenues, up to 2018. Finally, some future paths which may be explored for expansion into smart grids are examined.



目次

Report's contents

1. Executive Summary

2. Methodology & definitions

 2.1. General methodology of IDATE's reports
 2.2. Scope and definition
 2.2.1. Scope
 2.2.2. Technology

3. Market development

 3.1. Overview
 3.2. Major trends in Europe
 3.3. Country details
 3.3.1. France
 3.3.2. Germany
 3.3.3. United Kingdom
 3.3.4. USA
 3.3.5. Japan

4. Market analysis

 4.1. Drivers and barriers
 4.1.1. Drivers
 4.1.2. Barriers
 4.2. Market estimates
 4.2.1. Number of smart meters deployed (electricity, gas and water)
 4.2.2. Smart meter connectivity revenue
 4.3. Some future paths

Report's tables and figures

Tables

Table 1: Technologies used for smart metering in France, UK and Germany
Table 2: Analysis of communication technologies
Table 3: Summary of smart meter rollout targets for select countries
Table 4: Number of meters in Germany
Table 5: Examples of connection types for RWE
Table 6: High level functions of the smart metering system

Figures

Figure 1: Smart meters in Sweden rolled out due to Electricity Act of 2003
Figure 2: Share in water distribution in France
Figure 3: Smart meter rollout schedule for ERDF
Figure 4: System architecture of Linky
Figure 5: Smart metering system by Gazpar
Figure 6: Infrastructure of m2ocity
Figure 7: Electricity distribution shares in Germany (volume sold to end customers, 2009)
Figure 8: Water distribution in Germany
Figure 9: Breakdown of electricity meters in residential buildings in Germany
Figure 10: Breakdown of technologies used for automatic meter reading
Figure 11: Deployment of smart electricity and gas meters by E.ON in Bavaria
Figure 12: Gas and electricity distribution shares in UK (volume, in terms of population coverage)
Figure 13: Main water distributors in UK
Figure 14: Smart metering structure for gas and electricity in the United Kingdom
Figure 15: Top 45 million smart meter Installations in the USA
Figure 16: Expected smart meter deployments (completed and underway) by State by 2015
Figure 17: Smart metering structure
Figure 18: The three communication methods being trialled by TEPCO
Figure 19: Global energy consumption, 2006 to 2030
Figure 20: Worldwide smart meter deployment forecast (electricity, gas and water), 2012-2018
Figure 21: Smart metering connectivity revenue forecast (electricity, gas and water) 2012-2018
Figure 22: Verizon: energy and utilities enterprise solutions business
Figure 23: Triple Play (Internet, phone and TV) by BBIQ, owned by Kyushu Electric Power
Figure 24: Smart grid experiments being performed by Kyushu Electric
Figure 25: Triple play offer by Waoo ! Norway
Figure 26: Lyse offering utility services, connectivity, alarms and smart homes

List of players reviewed

• Enel
• Kyushu Electric Power
• Lyse Energi
• TEPCO
• Tokyo Gas
• Waoo! Norway

Slideshow's contents

• Smart metering technology
• Approach to technology is very different depending on the country
• National targets are the main driver for smart meter deployment
• Market Analysis - Estimates
• Market Analysis – Synthesis (opportunities for telcos)
• Market Analysis – Synthesis

 

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プレスリリース

[日本語訳]

世界のスマートメータは2018年に14億近くまで展開

2014年7月31日

将来的には国家規模で発展を遂げていくスマートグリッドの最初のステップになるスマートメータが世界の様々な国々(欧州、米国および日本)において展開を遂げていく状況をイダテ社が概説をしている。スマートメータは電気事業において最前線での展開を見せるがガスおよび水道における展開も考慮されていかなければならない。この市場での促進要因と阻害要因について解説し、展開が進むスマートメータの数量とスマートメータによってもたらされる2018年までのセルラー接続の収益についての予測情報を提供する。更にはスマートグリッドへの展開までの今後お道のりについて調査を行っている。

イダテ社では、世界のスマートメータの総数は2013年の5億からCAGR22.7%での成長によって2018年では14億をわずかに下回る程度(電気、ガスおよび水道を含めて)展開がされていくであろうと予測している。現在多くの国々では2020年までに既存の‘スマートでない’メータからスマートメータへ、ほぼ100%の切り替えを目指す十分な規制を整えているところであり、これらの規制はスマートメータ展開において重要な促進要因となる。

スマートメータを支える通信技術は代表的な2つの通信技術であるHAN(またはラストマイル)とWAN(またはバックホール)の2つに分けられるが、その技術に対するアプローチは国によって様々だ。例えば英国ではGB北部を除き、HAN技術はZigbee、WAN技術はセルラーを電気とガスでのスマートメータの仕様としているが、フランスでは電気とガスは異なる技術仕様となっている。ドイツでは新規取付けの際にはスマートメータにしなければいけないという以外には、旧式メータからスマートメータへの変更に伴う特別な規制はなく、技術は公益事業者が選択できる。そのため、スマートメータ技術の主な決定要因は法規制だが、特に法で定められていない場合には公益事業者に委ねられている。ほとんどの国ではスマート電気メータについての計画があるが、ガスメータと水道メータのスマート化計画は電気に比べて少ない。

HANおよびWANに向けて展開される様々な技術がある。その中で、電話会社では既存のネットワークによって国内の大きなエリアを網羅していることからWANへのセルラー接続の展開の分野に対し非常に興味を抱いているが、PLCやRFメッシュといったその他の競合技術に直面する問題も抱えている。特に米国ではセルラーが高額であるのに対しRFメッシュでの低額な利用料金による人気が高かったが、最近ではセルラーの料金もかなり低額化されてきており、5ユーロであったARPU が0.5ユーロにまで低下してきているケースもある。このように料金的により魅力的になることで、電話会社がWAN技術で更に選ばれることで、当面は安定した状態を保てることが期待されている。

スマートメータが10年またはそれ以上の製品寿命を持つことは非常に重要であり、Elster社やSilver Spring Networks社では将来的な接続計画をRFメッシュに対しセルラーへ転換しようとしている。最終的にはスマートグリッドへの展開という長期的な展望において、高スループット のLTEへの移行も肯定的な要素を持つといえるであろう。

将来を見据えて考えると、スマートメータは国家的な電力スマートグリッドを設立するための最初のステップとなるものであり、そこには様々なサービスやアプリケーションが発生していく。そのバリューチェーンの中にはメータベンダからネットワークプロバイダ、システムインテグレータおよびサービスプロバイダに至る様々な企業が含まれるが、電話会社では公益事業者へ対し‘サービスとしてのスマートグリッド’をパッケージ化したエンドトゥーエンドのスマートグリッドソリューションとして提供し、ソリューションの統合的な運営について対応していく可能性を持っている。これらは自らでは高額な資金や装備の調達を行うことができない中小規模の公益事業者(市政機関や共同運営公益事業者)が外注化することができる有効な戦略となる。そういった取り組みは米国では2013年からAT&T社とVerizon社によって始められている。しかし電話会社はGeneral Electric社やSilver Spring Networks社など、異なる市場から参入した統合ソリューションを提供する企業との競争に直面することになる。

公共事業と接続サービス(インターネット、TVおよび電話の3つの役割を持ち合わせるような)の両方を提供する事業体について考えていくことも興味深いかもしれない。そのような事業体は地方自治体や地方のプロバイダが担うことになりがちだが、この2者のサービスを統合することはない。しかしながら今後スマートメータがさらに標準的になることで、2つのサービス(公共事業と接続サービス)が1つのサービスとしてパッケージ化され、ライバル企業に対して競争上の優位になる可能性がある。

Worldwide Smart Meter Deployment Forecast (electricity, gas and water) 2012-2018 - IDATE

[プレスリリース原文]

Just under 1.4 billion smart meters deployed worldwide in 2018

31/07/2014

IDATE reviews the state of smart meter rollouts in various countries (Europe, USA and Japan), which form the first steps of eventual national scale smart grids. Whilst electricity meters are at the forefront of such rollouts, gas and water must also be considered. The drivers and barriers for this market are assessed, and forecasts are made for the number of smart meters to be deployed and the resulting cellular connectivity revenues, up to 2018. Finally, some future paths which may be explored for expansion into smart grids are examined.

IDATE forecasts that there will be a total of just under 1.4 billion smart meters (electricity, gas and water combined) deployed worldwide in 2018, up from roughly 500 million in 2013; a CAGR of 22.7%. Many countries now have regulation in place which targets close to 100% replacement of current ‘dumb’ meters to smart ones by 2020, and such regulations are the primary driver of smart meter rollouts.

The technological composition of communication for smart meters is divided into two main parts; the HAN (or last mile) and the WAN (or backhaul), and the approach differs from country to country. For example, the UK has specified Zigbee as the HAN technology and cellular as the WAN (with the exception of northern GB) for both electricity and gas, whereas in France the technologies specified for electricity and gas differ. In Germany, there are no specific regulations requiring replacing dumb meters with smart ones (just that new meters must be smart), and the technology is for utilities to choose. The main deciding factor for smart metering technology is thus regulation, and if not specified by regulation it is up to the utilities to decide. Whilst most countries have plans for smart electricity meters, there are fewer for gas and for water they are still rare.

There are various technologies which could be deployed for both HAN and WAN, and the main area of interest for telcos lies in providing cellular connectivity for the WAN, with their already-established networks covering large areas of the country. However, they face competition from other technologies such as PLC and RF mesh. Particularly in the USA, RF mesh had been a popular choice due to availability at low costs, whereas cellular proved expensive. However, such cellular prices have now come down significantly, from an ARPU typically over 5 EUR to now 0.5 EUR in some cases. Thus with the price now proving more attractive, telcos are increasingly becoming the WAN technology of choice, which can be expected to remain reliable for the foreseeable future. This is particularly important as the life expectancy of meters is long, in the region of ten years or more. Indeed, smart meter vendors, such as Elster and Silver Spring Networks have shifted their future connectivity plans to cellular as opposed to RF mesh. Finally, the migration to LTE allowing for higher throughput is also a positive factor in the long term when considering the smart grid.

Looking further ahead, smart meters are in fact the first steps of building a national electrical smart grid, on top of which various services and applications can be built upon. This involves various actors along the value chain, from meter vendors to network providers, system integrators and all the way up to the service providers. Here, telcos have the potential of providing ‘smart-grid-as-a-service’ to the utilities; a packaged, end-to-end smart grid solution, where the telco takes care of the overall integration and running of the solution. This is a particularly effective strategy for the medium- and smaller-sized utilities (such as municipalities and co-operative utilities), as they can outsource the large majority of resources and equipment which would simply be too expensive to provide by themselves. Such projects have already started in the USA, since 2013 with AT&T on the one hand and Verizon on the other. Telcos do however face competition from other market players, such as General Electric and Silver Spring Networks which also offer such integrated solutions.

It will also be interesting to monitor entities which offer both utility and connectivity services (such as the triple play of Internet, TV and phone). Such entities tend to be municipalities and regional providers, and do not combine these services. However, as smart metering becomes more standard, there is the potential of packaging these two services (utilities and connectivity) as one, to create advantages over their rivals.

Worldwide Smart Meter Deployment Forecast (electricity, gas and water) 2012-2018 - IDATE


 

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